- 20 januari 2020

6 marketing-tips voor leadgeneratie

Heb je een website en wil je leads verzamelen? Dan is het belangrijk dat je genoeg mogelijkheden biedt voor websitebezoekers om acties te ondernemen op je website. Een eenvoudige button met ‘klik hier’ is dan niet genoeg voor leadgeneratie.

Nieuwe klanten krijgen vraagt om een goede strategie. De klantreis begint wanneer een websitebezoeker op een call-to-action (CTA) klikt. Deze CTA stuurt de bezoeker dan door naar een landingspagina op je website. Voor leadgeneratie is het belangrijk dat je gegevens verzamelt van je websitebezoekers, zodat je opvolging kunt geven aan de lead. Een landingspagina waar sitebezoekers bijvoorbeeld een e-book downloaden als ze een formulier invullen, is daarom een goede stap. In dit artikel geven wij je tips die je helpen met lead-generatie.

1. Maak je website goed vindbaar

Je website is het belangrijkste onderdeel van je online onderneming. Optimalisatie van je website is dus heel belangrijk om er op de lange termijn genoeg resultaat uit te krijgen. Maar hoe maak je een website die:

  • Goed vindbaar is
  • Aantrekkelijk genoeg is om op te vallen
  • Genoeg motiveert, zodat de lead ook echt je producten wil proberen?

Het antwoord ligt in twee onderwerpen: je domeinnaam én de content die je op je website plaatst. Een sterke domeinnaam die opvalt en betrouwbaarheid uitstraalt, trekt bezoekers naar je site en zorgt ervoor dat ze terugkomen.
Ga bijvoorbeeld in plaats van www.mycool-business.com voor een meer aansprekende domeinnaam zoals www.business.online. Kies voor een nieuwe domeinnaamextensie zoals .TECH, .STORE, .SITE, .SPACE, .PRESS, of .FUN. Met nieuwe domeinnaamextensies heb je veel kans dat je gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.
Minstens zo belangrijk is de content en de functionaliteit van je website. Door middel van je content wil je waarde overbrengen en de websitebezoeker motiveren om actie te ondernemen. Heb je goede content die voor de bezoeker ook echt iets toevoegt? Dan draagt dit bij aan de geloofwaardigheid van je bedrijf.

Registreer je domeinnaam

2. Zoek pagina’s die traffic krijgen en voeg lead-formulieren toe aan deze pagina’s

Begin met een onderzoek zodat je weet waar je sitebezoekers vandaan komen. Wellicht heb je veel waardevolle pagina’s met veel sitebezoekers, zonde om daar niets mee te doen! Deze pagina’s of bronnen zorgen vaak voor veel verkeer:

  • Blogposts: Blog je veel? Of ben je actief bezig met SEO, dan is de kans groot dat je hiermee veel relevant verkeer naar je website krijgt!
  • Social media: Niets beter dan betrokken gebruikers op social media. Deel dus ook je content in de vorm van een link op social media.
  • E-mails: Maak je gebruik van e-mailmarketing? Dan is het heel aannemelijk dat veel lezers vanuit e-mails doorklikken naar je website.

Heb je populaire pagina’s gevonden? Optimaliseer ze dan met content die relevant is en ervoor zorgt dat bezoekers op je website terug willen komen. Voeg formulieren toe waarmee je contactinformatie verzamelt in ruil voor iets waardevols als een e-book of whitepaper.

3. Meet het resultaat van de lead generators

Tools zoals Website Grader maken het mogelijk te testen wat het resultaat is van je lead-generators en geven tips over hoe je je content kunt verbeteren. Kijk ook naar minder presterende pagina’s en vergelijk deze met de pagina’s die wel goed werken. Wat is het verschil tussen beide? Pas hierop de content aan op de pagina die minder goed presteert. Voorbeeld:

Landingspagina X
Aantal bezoekers– 1,000
Aantal leads – 10
Conversieratio – 1%

Landingspagina Y
Aantal bezoekers – 1,000
Aantal leads – 50
Conversieratio – 5%

Het is duidelijk dat Pagina Y beter presteert. Hoe komt dat? Analyseer de verschillen van beide pagina’s en optimaliseer pagina X om hetzelfde (of een nog beter!) resultaat te krijgen. Via Google Analytics kun je veel inzichten verkrijgen zoals paginabezoeken, clicks en bounce-rates.

4. Maak goede call-to-actions

Krijgt je pagina genoeg bezoekers? Houd dit vast met goede CTA’s. Jouw homepagina is de pagina waarop bezoekers veelal binnenkomen op je website. Zorg dat bezoekers genoeg doorklikmogelijkheden hebben. Voorbeelden van CTA’s op je homepage:

Gratis proefperiode
Wij Nederlanders houden van gratis 😉 een gratis proefperiode werkt dan ook goed! Je geeft klanten de mogelijkheid om je diensten te proberen voordat zij zich echt aan je verbinden. Bovendien heb je zelf dan meer ruimte om de lead enthousiast te maken over je producten.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
Bezoekers van je website zijn vaak minder geneigd om de eerste keer dat ze je website bezoeken gelijk een bestelling te doen. Daarom is het een goed idee om een nieuwsbrief te maken. Zo bind je mogelijke leads en heb je gelijk een podium voor promoties en nieuwtjes.

5. Deel content die bezoekers kunnen downloaden.

Met een e-book of whitepaper creëer je meer waarde bij je leads en groeit de interesse in je bedrijf. Promoot de content via je blog of social media maak het kenbaar aan je publiek.

Als je goede blogposts schrijft, helpt dit bij de positie in zoekmachines. Bezoekers vanuit organisch verkeer zijn vaker gericht op het vinden van oplossingen, daarom is een goede blog in combinatie met een e-book of whitepaper een perfecte manier om waarde te bieden.

Maar hoe doe je dat? Begin met een zoekwoordenonderzoek naar een onderwerp die relevant is voor jouw onderneming. Aan de hand van dit zoekwoordenonderzoek maak je meerdere blogs over dat onderwerp. Van deze blogs maak je dan een downloadbare PDF die lezers kunnen downloaden als ze hun naam en e-mailadres invullen.

6. Testen en optimaliseren

A/B-testen kunnen wonderen doen voor jouw click trough rate. Door te A/B-testen, test je verschillende onderwerpen van content tot adcopy, van lay-out tot verschillende call-to-action. Zet altijd verschillende versies van een A/B-test op, zo weet je gelijk welke het beste werkt.

Kortom, je lead-generatie strategie moet meer zijn dan alleen een pagina met een klik-hier-button. Het vereist een goed doordachte strategie. Dit hoeft echt niet moeilijk te zijn, het begint met evalueren waar je nu staat, de data verzamelen en vervolgens een plan op papier te zetten.
Veel succes!

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reacties zijn gesloten.