- 01 april 2020

Bedrijf starten? Zo zet je de eerste stap in de goede richting!

Hoe belangrijk is een domeinnaam eigenlijk voor jouw zakelijke website en je bedrijf? Als de website maar goed functioneert en bezocht wordt toch? Niet per se. In dit blog leggen we je uit waarom een domeinnaam zo belangrijk is voor jouw zakelijke website en hoe je de beste domeinnaam kiest.

Als je vroeger een bedrijf begon, kon je gemakkelijk je merknaam als domeinnaam registreren en jouw online aanwezigheid opbouwen. Domeinnamen waren er in overvloed en een website die functioneerde was voldoende om genoeg organisch verkeer te krijgen.

Dit is nu niet meer zo. Vandaag de dag zijn er meer dan een miljard domeinnamen geregistreerd. Hierdoor kan het moeilijk zijn om de ideale domeinnaam te vinden, maar het is niet onmogelijk.

Het belang van een domeinnaam voor je bedrijf

Jouw domeinnaam is een belangrijke bouwsteen voor jouw online aanwezigheid. Het is eigenlijk je digitale identiteit en kan waardevol zijn voor je marketing- en brandingsactiviteiten. Manieren waarop jouw domeinnaam je bedrijf een stap verder helpen, zijn:

  1. Het is de eerste indruk die je afgeeft. Jouw gebruikers zien eerst jouw domeinnaam en dan pas je website;
  2. Een domeinnaam biedt meer brandingsmogelijkheden. Met de juiste domeinnaam versterk je de positionering van je bedrijf;
  3. Het kan helpen bij de positie van je website in zoekmachineresultaten (SEO).

 

Hoe kies je de beste domeinnaam voor je website?

1.      Houd rekening met je merknaam

Jouw website is de digitale identiteit van jouw bedrijf. Vaak is de bedrijfsnaam ook de domeinnaam, je wil in ieder geval dat deze je merknaam weerspiegelt. Niet altijd zegt een domeinnaam (en dus de merknaam) iets over wat je corebusiness is. Een manier om meer waarde aan de domeinnaam te geven, is door een domeinnaamextensie te zoeken die past bij je bedrijf. Met domeinnaamextensies als .TECH, .ONLINE, .WEBSITE, .SPACE, .STORE, etc., vind je ongetwijfeld de ideale domeinnaam. En tegelijkertijd geef je aan om wat voor website het gaat. Een IT-bedrijf zou bijvoorbeeld heel goed de extensie .TECH kunnen gebruiken, een online webwinkel .STORE.

2.      Denk aan de impact op lange  termijn

Je domeinnaam gebruik je voor een langere periode. Je wil daarom dat je domeinnaam niet alleen nu logisch en waardevol is, maar dat deze ook past bij de visie en toekomstplannen voor je bedrijf. Want als je later je domeinnaam wil wijzigen, dan zijn en het geld en de jaren van hard werken en de positionering, voor niets geweest.

3.      Vermijd het gebruik van koppeltekens en cijfers

Een domeinnaam zonder koppeltekens en cijfers is makkelijker te onthouden door je bezoekers. Het maakt de domeinnaam ook meer uitspraakvriendelijk. Dat is tegenwoordig erg belangrijk omdat zoekopdrachten steeds meer via spraakopdrachten worden gedaan. Je kunt de gebruiksvriendelijkheid van je domeinnaam heel makkelijk testen door je domeinnaam helemaal uit te spreken. Is het bijvoorbeeld: “Jan koppelteken persoonlijk koppelteken blog punt com” (jan-persoonlijk-blog.com), dan merk je al snel dat deze niet bepaald makkelijk te onthouden of uit te spreken is. Je zou in dit geval beter iets kunnen doen als: “schrijver Jan punt site” (schrijverjan.site).

4.      Houd je domeinbeveiliging in gedachten

Cybercriminelen zijn steeds actiever om bedrijven te misleiden of oplichten via internet. Een voorbeeld daarvan is domeinkaping. Bij een domeinkaping wijzigt een cybercrimineel de domeinregistratie zodat het eigendom wordt overgedragen naar de crimineel zelf, zonder dat de domeinnaameigenaar hier iets van af weet. Dit kan leiden tot verlies van e-mails, sociale aanwezigheid en meer. Enkele manieren waarmee je domeinnaamkaping voorkomt, zijn:

  • De domeinnaam registreren onder je eigen naam;
  • Domeinbeheer onder eigen controle houden;
  • De toegang tot het beheer van je website beperken tot alleen teamleden;
  • Prioriteit geven aan e-mails die met je domeinnaam te maken hebben;
  • Op je hoede zijn voor phishing.

5.      Wees niet te hard voor jezelf

Een domeinnaam vinden kan ervoor zorgen dat je verstrikt raakt in de details. Misschien ben je bang om de verkeerde keuze te maken. Zolang je zelf goed onderzoek doet en bekijkt hoe jij je onderscheidt met de concurrentie, komt het allemaal goed.

Conclusie

Wanneer het aankomt op je domeinnaam, wil je een naam kiezen die je merk weerspiegelt en je branding ondersteunt op de lange termijn. Met domeinnaamextensies zoals .STORE of .TECH is het makkelijker om een originele en duidelijke domeinnaam te vinden die je merk helpt groeien.

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *