- 25 november 2019

Black Friday 2019: is jouw webshop er klaar voor?

Bereid je voor op Black Friday met deze 8 tips!

Black Friday staat voor de deur! Black Friday is traditioneel de dag na Thanksgiving in Amerika en overgewaaid naar Nederland. Tijd om voorbereidingen te treffen voor jouw webshop, want je wil niet achterblijven op zo’n commerciële dag. Vorig jaar werden er maar liefst 72% meer iDeal-betalingen gedaan dan normaal op Black Friday. Ik geef je in dit blog 8 tips waarmee jij ervoor zorgt dat jouw webshop “Black Friday proof” is. Blijf ook zeker even lezen voor onze eigen acties!:

  1. Zorg voor een snelle en mobielvriendelijke webshop
  2. Bedenk een pakkende actie
  3. Laat weten dat je deelneemt aan Black Friday
  4. Denk aan je logistieke processen
  5. Stoom je klantenservice klaar voor de drukte
  6. Geeft trouwe klanten een extraatje
  7. Kijk verder dan alleen Black Friday
  8. Evalueer voor Black Friday 2020

1.      Zorg voor een snelle en mobielvriendelijke webshop

Tijdens Black Friday krijgen webshops enorme bezoekerspieken. Dit moet de server wel aankunnen, anders hapert je webshop of wordt deze traag. Dit leidt tot frustraties bij consumenten en daardoor misschien zelfs misgelopen conversies.

Zet je webshop op een VPS

Het beste is om een webshop op een VPS (Virtual Private Server) te zetten. Niet alleen voor de ruimte die jouw webshop inneemt, maar ook om bezoekerspieken op te vangen. Met een VPS heb je de mogelijkheid om het aantal CPU Cores te upgraden, iets wat bij Shared Hosting niet mogelijk is. Die CPU Cores zorgen ervoor dat als er veel verkeer op jouw webshop komt, ze samen dit verkeer verwerken in plaats van dat één CPU Core alles moet verwerken. De websitebezoekers merkt dan niets van de drukte.

meer bezoekers

Raad ik je aan om nu direct over te stappen naar een VPS? Niet per se. Als je nog voor Black Friday de server kunt inrichten en goed laten draaien, dan is het absoluut een aanrader. Maar als je daar niet voldoende de tijd voor neemt, kan het juist tegen je werken. Een foutje kan impact hebben op je webshop en het laatste wat je op Black Friday wil, is een webshop die niet (goed) werkt. In dat geval raad ik je aan om na de drukte de tijd te nemen om over te stappen, zodat je voorbereid bent op volgend jaar. Voor webshops is een VPS nooit weg, want jouw webshop wordt dan niet beïnvloed door de applicaties van andere gebruikers. Bij Shared Hosting deel je een server met andere websites of applicaties. Heeft zo’n andere website of applicatie veel verkeer? Dan kan jouw website hier last van hebben.

Bestel VPS

Maak je webshop mobielvriendelijk

Ook de mobielvriendelijkheid van jouw webshop moet optimaal zijn voor Black Friday. Waarom? Omdat 65% van de Nederlandse online shoppers hun aankopen via hun mobiele telefoon doen. Als jouw webshop dus niet mobielvriendelijk is, dan loop je een erg groot aandeel klanten mis. Sowieso is het niet van deze tijd om een website te hebben die niet mobielvriendelijk is.

Mobielvriendelijkheid is niet alleen de schaalbaarheid van de webshop, maar ook de opbouw ervan. Houd er rekening mee dat een website met prachtige afbeeldingen er mooi uitziet op desktop, maar dat men op de smartphone dan vaak een stuk verder naar beneden moet scrollen. Zijn de bestel-buttons duidelijk op de smartphone of ziet de consument deze pas na drie keer scrollen? Deze kleine veranderingen kunnen grote impact hebben het op het aantal conversies.

2.      Bedenk een pakkende actie

Black Friday is de kans om jouw oude voorraad met veel korting aan te bieden in de hoop dat deze verkleint. Maar ook de producten die veel verkopen of nieuw zijn, wil je met korting aanbieden. Er zijn klanten die het niet erg vinden om een product te kopen dat gedateerd is, maar er zijn ook heel veel klanten die echt voor het nieuwste van het nieuwste gaan. Die wil je niet mislopen.

Ook met een korting van 5% op alles red je het niet. De meeste webshops zitten tussen de 15% à 25% korting. Dit is uiteraard afhankelijk van de branche, dus kijk goed wat concurrenten in voorgaande jaren deden om niet buiten de boot te vallen. Verkoop jij producten van andere merken? Vergeet dan niet om met je partners van tevoren een kortingspercentage af te spreken. Dit voorkomt dat de merken in de knoei komen met verschillende kortingspercentages op verschillende webshops.

3.      Laat weten dat je deelneemt aan Black Friday

Hoewel consumenten er min of meer vanuit gaan dat webshops meedoen aan Black Friday, is het goed om ze er toch nog bewust van te maken. Plaats jouw webshop op websites waarin een overzicht wordt gegeven van alle deelnemende webshops. Stuur op de dag(en) dat jij korting geeft de kortingscode naar jouw mailbestand met een link naar je webshop.

Heb je een blog? Schrijf een blog over jouw ‘Black Friday’-actie met tips voor producten bijvoorbeeld. Deel het blog op social media om het onder de aandacht te brengen.

promotie

Via Facebook kun je advertenties aanmaken en aanvinken dat deze ook op Instagram verspreid worden. Je maakt een doelgroep aan (bijvoorbeeld vrouwen tussen de 18 en 35 jaar in Zwolle) en stelt een budget in. Als je dit al deed, dan raad ik je aan om het budget wel iets op te schroeven zodat jouw advertentie zoveel mogelijk getoond wordt.

Verhoog ook je budget voor Google Ads. Als jouw website hoog in de zoekresultaten staat, komt er meer verkeer naar je webshop. Als er een dag is waarop je veel verkeer wil, dan is het Black Friday wel.

4.      Denk aan je logistieke processen

De kans is vrij groot dat je het op logistiek vlak drukker krijgt dan normaal na Black Friday. Bied je producten aan? Dan kun je overwegen de gebruikelijke levertijd van één a twee dagen aan te passen naar een tijdspanne die realistisch is. Laat de klant weten dat het vanwege drukte langer kan duren voordat het pakketje arriveert. Zo dek je jezelf in en voorkom je boze klanten die niet meer terugkeren naar jouw webshop naderhand.

Verwacht je dat bepaalde producten erg hard de deur uit gaan tijdens Black Friday? Koop meer in dan gebruikelijk. Voorraadbeheer is belangrijk bij zoveel drukte, want je wil zoveel mogelijk klanten kunnen bedienen. Als na een uurtje jouw bestverkopende producten al uitverkocht zijn, dan zoeken klanten deze producten bij de concurrent. Dat is natuurlijk zonde.

5.      Stoom je klantenservice klaar voor de drukte

Heb jij een klantenservice? Op Black Friday kan het gekkenhuis worden op de klantenservice, dus je wil ze goed voorbereiden. Zet meer mensen in zodat je de drukte ondervangt en boze klanten voorkomt. Als extraatje kun je jouw klantenservice na de drukte belonen met een bonus of presentje.

6.      Geef trouwe klanten een extraatje

Black Friday is de ultieme dag om nieuwe klanten aan je te binden, maar vergeet je bestaande klanten niet! Zij waren al enthousiast over je bedrijf voordat je met korting begon te strooien, dus dat mag best beloond worden. Geef ze bijvoorbeeld €5,- korting bovenop de reguliere Black Friday korting, of geef een code waarmee ze een extra cadeautje krijgen bij een bestelling boven een x-bedrag. Laat in ieder geval weten dat je ze waardeert. Wie weet veranderen ze in ambassadeurs van jouw bedrijf en vertellen ze vrienden en familie hoe gaaf jouw webshop is.

7.      Kijk verder dan alleen Black Friday

Het houdt niet op bij Black Friday. De meeste bedrijven geven het hele weekend korting en ook op Cyber Monday (de maandag na Black Friday) mag jouw webshop niet ontbreken. Sommige webshops gaan nog verder en doen een hele week aan Black Friday. Kan slim zijn aangezien het ook de tijd van Sinterklaas- en kerstaankopen is. Leg dan wel meer druk op je webshopbezoekers door quotes als “op=op” of “beperkte voorraad”. Of laat bijvoorbeeld een timer zien waarmee je aangeeft dat ze bijvoorbeeld nog 3 dagen, 22 uren en 12 minuten hebben om hun aankoop te doen.

En, over Sinterklaas en Kerst gesproken, dit zijn ook belangrijke en drukke dagen voor veel webshops. Het is gevaarlijk om na Black Friday te denken: zo, dat hebben we gehad. Bovendien heb je door Black Friday je klantbestand misschien wel weten uit te breiden. Maak dus een plan waarin je verder kijkt dan alleen Black Friday op logistiek gebied (voorraadbeheer en levering), welke kortingsacties je na Black Friday aanbiedt en hoe je deze acties promoot.

feestdagen

8.      Evalueer voor Black Friday 2020

Als de drukke dagen achter de rug zijn, is het goed om te evalueren wat er wel en niet goed ging. Zag je een grote toename in conversies? Was de server niet te erg belast en ving deze de bezoekerspieken naadloos op? Kreeg je klachten over het bestelproces? Zie je na een paar maanden dat de nieuwe klanten van Black Friday nog steeds aankopen doen bij jouw webshop? Kon je het logistiek gezien aan? En hoe ervaarde de klantenservice het?

Het hoeft niet een heel boekwerk te zijn, maar een documentje waarin precies staat omschreven wat je volgend jaar hetzelfde kan doen of wat toch echt anders moet, helpt wel. Houd er ook rekening mee dat Black Friday in de afgelopen jaren steeds populairder werd in Nederland, dus deze trend zal hoogstwaarschijnlijk volgend jaar ook doorzetten.

Zo, jij bent klaar voor Black Friday 2019. Ik wens je heel veel succes! Mocht je nog vragen hebben, schroom dan niet om contact met ons op te nemen. Je kunt chatten, Whatsappen, een Facebook Messenger bericht sturen of een dm via Twitter. En we hebben ook altijd nog onze chatbot Yar, hij staat 24/7 voor je klaar om vragen te beantwoorden.

Black Friday Deals

Natuurlijk profiteer je ook bij Yourhosting van Black Friday! Alleen dit weekend (29-11-2019 tot en met 2-11-2019) krijg je 20% korting op alle nieuwe hostingpakketten en 50% korting op een Domain Validation SSL. Bekijk direct de actievoorwaarden.

 

Samenvatting
Black Friday 2019: is jouw webshop er klaar voor?
Naam artikel
Black Friday 2019: is jouw webshop er klaar voor?
Beschrijving
Tijdens en rondom Black Friday is de kans aannemelijk dat je meer verkeer op jouw webshop krijgt. Hier wil je je natuurlijk zo goed mogelijk op voorbereiden door middel van onder andere een aantrekkelijke actie, een stabiele server en genoeg voorraad.
Auteur
Naam organisatie
Yourhosting
Logo organisatie

Dit artikel delen op social media

Één reactie

frans van der Biezen on 6 december 2019

ik hebt mijn bedrijf verkocht aan brabant textiel in zeeland ( dorp )
ik wil de naam ook aan de nieuwe eigenaar doorgeven
De schuimrubberhal Oss
geef even door hoe ik dat moet doen .
alvast bedankt Frans van der biezen oss

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *