Jeroen - 15 oktober 2015

De ontwikkelingen op DEV-dag bij Yourhosting

DevDag bij YourhostingDe vorige keer schreef ik in mijn blog ‘Een dag op Yourhosting Development’ over mijn afdeling, en wat ik op een willekeurige dag doe. Ik lichtte een tipje van de sluier op over de DEV-dag bij Yourhosting, een dagje ‘vrij’ werken. In dit blog vertel ik je daar graag wat meer over, en waarom de DEV-dag voor ons en onze klanten zo waardevol is.

Ons team werkt volgens de Scrum-methode, waarin we werken met een sprint (planning) van twee weken. Tijdens zo’n sprint werken we aan een lijst met taken die door het bedrijf is opgesteld. Dat kunnen producten, wensen of bugs zijn. Maar eens per maand is er een dag waarop we zelf mogen bepalen wat we doen. Zolang het natuurlijk maar betrekking heeft op Yourhosting.

Ontwikkelen en verbeteren

De allereerste DEV-dag was voor de meesten van ons even zoeken, maar al snel waren we druk aan de slag. Over het afgelopen jaar hebben we veel verbeteringen kunnen doorvoeren, die niet direct op de planning stonden. Zo kan onze klantenservice nu makkelijker zien wat de status van je incasso is, of bijvoorbeeld het overzicht van MijnWebsite bekijken. Dit zijn allemaal kleine verbeteringen waarmee we jou als klant sneller en beter kunnen helpen, doordat je minder hoeft uit te leggen.

We besteden de DEV-dag ook regelmatig aan interne systemen. Zo werken we bijvoorbeeld aan het onderhoudsvriendelijker maken van Mijn Account en de webshop. Dit lijken misschien onzichtbare wijzigingen, maar ze dragen wel bij aan een stabieler platform en een snellere uitlevering van je diensten. En het maakt het voor ons ook weer makkelijker om nieuwe dingen te implementeren.

Nieuwe technieken en programmeertalen

De DEV-dag gebruiken we soms ook om onszelf te ontwikkelen door nieuwe technieken uit te proberen, of leuke uitdagende opdrachten te doen in de programmeertalen die we al beheersen. Ook maken we soms programma’s die alleen intern gebruikt worden door andere afdelingen.

Het leuke van de DEV-dag is dat het ons stimuleert om op een andere manier naar onze producten te kijken, niet alleen als ontwikkelaar maar ook als gebruiker. We hebben de vrijheid om iets aan te pakken dat ons opvalt. Zo wordt het platform echt van onszelf en voelen we ons daar maximaal verantwoordelijk voor. Én we zijn gemotiveerd om aan ons eigen ding te werken. Aan het eind van de dag presenteren we de resultaten en leggen we ze voor aan de organisatie.

Een paar resultaten op een rijtje:

Resultaat  Doel
Inzicht in SEPA-transacties voor klantenservice Sneller en betere antwoorden kunnen geven op vragen van de klant (over betalingen)
Extra automatische systeemtests Voorkomen dat we bugs introduceren waar klanten last van hebben
Frisser aangezicht van MijnVPS Sneller en overzichtelijker informatie in MijnVPS kunnen zien
Klantenservice extra inzicht geven in MijnWebsite Sneller en betere antwoorden kunnen geven op vragen van de klant
Betere verwerking van betalingen Snellere uitlevering van diensten
Verdiepen en uitbreiden van programmeerkennis Technisch betere oplossingen voor (nieuwe) producten
Inzicht in nieuwsbrieven en papieren brieven voor klantenservice De medewerkers een completer beeld geven van wat de klant van ons ontvangen heeft
Uitbreiden kennis van Scrum door Scrummasters Verbetering en versnelling van ons ontwikkelproces
Verbeteren van registratie van (fout)meldingen van interne systemen Sneller uitzonderingssituaties kunnen opzoeken
Update voor Formgenerator Verbetering van Formgenerator.nl voor grotere formulieren
Een nieuw (gestandaardiseerd) serverplatform Garanderen dat we geen versieverschillen krijgen en mogelijk veiligheidsrisico’s lopen

Ik hoor graag welke verbeteringen jij als klant nog graag zou zien bij Yourhosting. Heb je een idee? Laat het me dan vooral weten via het reactieformulier hieronder! We hebben hiervoor één dag per maand, denk daarom vooral aan kleine verbeteringen. En heb je nog vragen over de DEV-dag, dan kun je die natuurlijk ook hieronder kwijt. Ik ben erg benieuwd!

Nog teruglezen wat er verder zoal gebeurt op onze afdeling Development? Lees dan mijn blog ‘Een dag op Yourhosting Development’.

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *