- 13 november 2015

Een dag op de afdeling Sales bij Yourhosting

Meekijken-salesWerken bij Sales is als het bakken van een taart. Je volgt het recept, gebruikt de juiste ingrediënten en stopt het baksel lang genoeg in de oven. Dan komt er iemand langs die de taart op de grond gooit en zegt: “Begin maar opnieuw.” Dat klinkt als ondankbaar werk, maar dat is het niet. Sales betekent veel pragmatisch denken en vaak improviseren. Ik vertel je graag wat meer over een dag op de afdeling Sales bij Yourhosting.

Kaaswinkel en muziek

Het is ochtend en met een zacht zoemend geluid komt de pc tot leven. Ik heb een plan in mijn hoofd van wat er vandaag gaat of moet gaan gebeuren. Gisterenmiddag vlak voor vijven belde er een man over een kaaswinkel. Hij wil kaas gaan verkopen online; of wij een webshop voor hem kunnen ontwikkelen. Ik heb er gisteravond al even over nagedacht en zal vandaag eens een mooi voorstel voor hem maken.

Ik heb me achter het bureau genesteld met een kop koffie, de aantekeningen van gisteren en een mandarijn voor later. Ik deel het blok met vier collega’s, we halen gedurende de dag koffie en fruit voor elkaar. En we zingen veel. Geen van ons kan echt zingen, maar we doen het toch. Kopstuk van de muzikale verstrooiing is Jeroen, samen met Vincent mijn directe Sales-collega’s. Dan hebben we nog Ruud, Ruud is nieuw en doet de zakelijke markt. Ruud kijkt de kat nog even uit de boom en zingt niet mee.

Doorverbinden

Als het mandarijntje en de koffie op zijn ligt er een offerte klaar voor de kaaswinkel. In één ruk af kunnen maken. Ik spiek alvast in mijn afspraken; een aantal terugbellers staat te wachten. “Ja, die zit hier naast me!” Hoor ik dan in eens, het is Jeroen aan de telefoon. Dat kan maar één ding beteken. Jeroen verbindt door: het is een klant die ik bijna twee maanden geleden gesproken heb. Dat gebeurt soms, het valt even stil want men is druk met van alles en nog wat. Net als je de hoop opgegeven hebt dat ze ooit nog aan je denken komt er zo’n telefoontje. “We hebben vorige week uw voorstel eindelijk kunnen bespreken en we willen dit graag gaan regelen!”

Terugbellen

Een mooi resultaat. De klant is blij en wij zijn blij. Ik vier het kort door koffie te halen voor al mijn collega’s. Behalve voor Ruud, want die drinkt water. Nu kan ik verder met mijn terugbelafspraken. Of toch niet, want Robert komt binnen. Robert is onze manager, Elvis-fan en groot liefhebber van cowboylaarzen, oude auto’s en andere stoere dingen. Robert is bij een klant langs geweest en we staken even kort onze werkzaamheden om zijn verslag te horen. Halverwege moet ik verstek laten gaan, de telefoon gaat. Het is een collega van Klantenservice; ze heeft een klant aan de lijn. Altijd leuk, geef maar door! Terwijl Robert verder vertelt, bespreek ik met de klant wat we te bieden hebben. Maar helaas, het is toch niet helemaal wat hij zocht. Geen probleem, een leuk gesprek is ook winst.

Ik heb het beste gedeelte van Robert’s verhaal gemist, maar ik begrijp dat het een succesvol bezoek was. Nu heb ik wel de tijd om mijn terugbeltaken op te pakken. Het zijn er vijf: drie nemen niet op, eentje wil het ‘over de zomer heen tillen’, maar de laatste wil graag praten.

Ontspannen gesprekken

De rest van de tijd tot aan de lunch houd ik me bezig met het bellen van onze klanten met een voorstel om bijvoorbeeld te kijken naar vernieuwing van de website of verbetering van de hosting. Dit doen we vaak op basis van lijsten vanuit marketing. Er wordt nog wel eens gedacht dat dit typische opdringerige ‘cold calls’ zijn, maar eigenlijk voer je hele ontspannen gesprekken. “Hoe gaat het met jullie website?” zo’n vraag kan geen klant boos om worden. Ook als je bot vangt vinden de meeste klanten het leuk dat je even belt, want we zijn er om te helpen en te zorgen dat de klant er beter van wordt.

Multitasken

Na de lunchpauze wil ik verder gaan met uitbellen maar er komt weinig van terecht. Via de chat willen drie verschillende collega’s wat van me weten. Tijdens dit drievoudige gesprek mailt ondertussen ook de Kaaswinkelklant van vanmorgen terug. Terwijl de chatgesprekken voortkabbelen typ ik de mail naar de klant.

Uit de chat gesprekken komt één lead; een mooie offerte om morgen weer de deur uit te doen. Zo gaat de dag voorbij, plannen maken, bijstellen, onderbroken worden en drie dingen tegelijk doen. Bellen en mailen, koffie en fruit halen, offertes opstellen en overleggen met collega’s. Een deal binnen halen, liedjes zingen en samen mooie dingen verkopen om onze klanten te helpen.

Samenvatting
Een dag op de afdeling Sales bij Yourhosting
Naam artikel
Een dag op de afdeling Sales bij Yourhosting
Beschrijving
Werken bij Sales is als het bakken van een taart. Je volgt het recept, gebruikt de juiste ingrediënten en stopt het baksel lang genoeg in de oven. Sales betekent veel pragmatisch denken en vaak improviseren.
Auteur
Naam organisatie
Yourhosting
Logo organisatie

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *