Martijn - 04 augustus 2015

Hoe maak ik mijn website beter vindbaar in Google?

Beter-vindbaarGoed vindbaar zijn in zoekmachines zoals Google is steeds belangrijker. Ook voor jouw website. Maar hoe doe je dat nu eigenlijk? Je website vindbaar maken is best ingewikkeld en hangt van diverse factoren af. Wij hebben een handleiding voor je gemaakt met een aantal handige tips, die de basis vormen voor het vergroten van je vindbaarheid.

Zoekwoorden

Het begint bij het bepalen van de zoekwoorden. Waarop wil je graag vindbaar zijn? De eigenaar van een website die handelt in koffie wordt bijvoorbeeld graag gevonden op ‘koffiebonen’ of ‘gemalen koffie’.

Zoekwoorden verschillen van breed (‘koffie’), tot zeer specifiek (‘100 gram verpakking gemalen filter koffie’). De meeste mensen zoeken op brede zoekwoorden. Maar je bent waarschijnlijk niet de enige die op die brede zoekwoorden gevonden wil worden. Maak daarom voor jezelf een afweging in de zoekwoorden waar je je op richt en welke zoekwoorden belangrijk zijn. Google’s hulpprogramma voor zoekwoorden geeft je suggesties op basis van een paar zoekwoorden of op basis van webteksten. Je kunt ook onderzoeken wat vergelijkbare websites doen en op welke zoekwoorden zij zich richten.

Zodra je een lijst met zoekwoorden hebt opgesteld, ga je bepalen waar je die zoekwoorden plaatst op je website. Bepaal van tevoren welke zoekwoorden je aan welke pagina koppelt. Probeer ze wel gelijkmatig over alle pagina’s te verspreiden. Het werkt het beste als je je per pagina op maximaal twee zoekwoorden richt.

Zoekwoorden verwerken op je website

De zoekwoorden kun je op twee plaatsen in je website verwerken. In de HTML-head (een gedeelte in de broncode dat bezoekers niet in hun browser zien), en in de webteksten.
De HTML-head van je website bestaat uit verschillende elementen. Twee zijn belangrijk voor het vindbaar maken van je website: de paginatitel en de description meta-tag.

Zoekwoorden in de paginatitel

De paginatitel is de titel die je een pagina geeft. Om je website goed vindbaar te maken geef je elke pagina een unieke paginatitel. In elke paginatitel verwerk je de zoekwoorden die passen bij die pagina. Een pagina over gemalen koffiebonen van het merk DE krijgt bijvoorbeeld de volgende paginatitel:

‘Gemalen Koffiebonen – www.gemalenkoffiebonensite.nl’

Beter-vindbaar-koffiebonen

Je maakt de paginatitel zo lang als je wilt. Wij raden je aan om de paginatitel uit maximaal 66 tekens te laten bestaan. Meer tekens mag, maar deze worden in Google niet getoond. Je kunt het beste het belangrijkste zoekwoord eerst plaatsen en daarna pas de overige informatie vermelden, zoals je domeinnaam.

Zoekwoorden in de description meta-tag

In de description meta-tag plaats je een korte beschrijving van de inhoud van een pagina. Ook hier raden we je aan om elke pagina een unieke beschrijving te geven. Deze beschrijving telt indirect mee. De inhoud wordt namelijk niet door Google bekeken, maar wordt meestal wel getoond in de zoekresultaten. Een goede beschrijving (relevant, overtuigend, duidelijk) haalt mensen over om je website te bezoeken.

Beperk de description tot ongeveer 160 tekens. Langere beschrijvingen zijn wel toegestaan, maar worden in de zoekresultaten maar gedeeltelijk weergegeven. Google geeft de zoekwoorden vetgedrukt weer. Gebruik daarom enkele malen je belangrijkste zoekwoord voor die pagina en eventueel een variatie op dit zoekwoord, bijvoorbeeld ‘gemalen koffiebonen’ en ‘koffie bonen malen’.

Zoekwoorden en de keywords meta-tag

De keywords meta-tag is een ander element van de HTML-header. Hierin plaats je woorden die de inhoud van een pagina beschrijven. Deze meta-tag wordt niet meer gelezen door Google, Yahoo! of Microsoft’s Bing. Je hoeft je hier dus niet op te focussen, want het maakt je website niet beter vindbaar.

Zoekwoorden verwerken in de tekst van je website

Nadat je zoekwoorden in de HTML-head hebt verwerkt, plaats je zoekwoorden in de teksten van je website. Richt je bij het schrijven van de tekst in de eerste plaats op de bezoekers van je website. Daarnaast verbeter je met enkele simpele aanpassingen de vindbaarheid van je website:

  • Gebruik een relevant zoekwoord twee tot drie keer in een korte tekst en vier tot zes keer in een lange tekst;
  • Gebruik variaties van een zoekwoord in je tekst, bijvoorbeeld ‘koffiefilter’ in plaats van ‘filter voor koffiebonen’;
  • Gebruik het zoekwoord in de kop/titel van je bericht. Plaats deze titel in de HTML in een h1-tag en gebruik deze h1-tag slechts één keer. Voor subkopjes gebruik je de h2- t/m h6-tags;
  • Plaats je een afbeelding bij de tekst? Gebruik dan het zoekwoord in de naam van de afbeelding. Plaats het zoekwoord ook één keer in het alt-attribuut van de afbeelding.
  • Gebruik de <strong></strong> en <em></em> tags om de zoekwoorden in je tekst extra te laten opvallen.

Meer weten over het vindbaar maken van je website?

Bovenstaande tips vormen samen de basis voor het beter vindbaar maken van je website. Wil je meer weten over zoekmachinemarketing en SEO? Bezoek dan een van de volgende websites: Karelgeenen.nl, Google’s richtlijnen of Edwords.nl. Wil je meer weten over het vindbaar maken van je website? Lees dan het Handboek SEO of het Handboek Zoekmachinemarketing.

Heb je nog een vraag naar aanleiding van dit artikel? Laat dan een reactie achter onder dit bericht.

Dit artikel delen op social media

Één reactie

Nicole on 1 januari 2018

Ik vind dit helder geschreven informatie om mijn website beter vindbaar te maken voor bezoekers. Dank.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *