6 unieke kwaliteiten van toekomstgerichte ondernemers

Veel mensen dromen van het starten van een eigen bedrijf, maar slechts een aantal maken die droom werkelijkheid. De reden hiervoor is dat succesvolle ondernemers over een combinatie van speciale talenten en kwaliteiten moeten beschikken.

kwaliteiten toekomstgerichte ondernemers
Yourhosting
2 september 2020

Een succesvolle onderneming is niet alleen afhankelijk van een goed idee. Sterker nog, hoe je dat idee werkelijkheid maakt, bepaalt of je genoeg in huis hebt als ondernemer. Daarnaast heeft succes in deze snel bewegende en veranderende wereld ook te maken met jouw inzicht om je op de toekomst voor te bereiden. Het gaat om vooruitkijken, accepteren en aanpassen.

Dit heeft alles te maken met: de juiste houding, het op de hoogte blijven van de laatste trends en het opzetten van een bedrijf voor de toekomst. Neem een domeinnaam; een heel klein detail waar de meeste ondernemers weinig aandacht aan schenken. Maar degenen die aan de toekomst denken, kennen het belang van nieuwe domeinnaamextensies en hebben deze ook al vastgelegd.

Denk aan domeinnamen als www.stronger.tech, www.dekleding.store of www.taarten.online. Nieuwe domeinnaamextensies als .TECH, .ONLINE.SITE, .SPACE, .STORE, .FUN, etc. bieden betekenisvolle en relevante domeinnamen die jouw bedrijf onderscheidend maken. En ze geven je de mogelijkheid om je eigen, unieke niche te creëren binnen de online wereld.

Hoewel de weg naar ondernemerschap voor iedereen anders is, zijn er een aantal kenmerken die toekomstgerichte ondernemers gemeen hebben.

1.      Ze hebben een visie

Het is één ding om het beste van een bestaande situatie te maken, maar als je daarnaast ook nog visualiseert wat de impact van je daden is op de toekomst, dan is dat een kenmerk van een succesvolle ondernemer.

Ondernemers zijn uitzonderlijke mensen die beschikken over een scherpe blik. Ze worden gedreven door een zeldzame, bijna intuïtieve kracht waarmee ze zien wat er in het vooruitzicht ligt. Dit baseren ze op data-analyses en de beoordeling van huidige trends. Onmisbaar voor succes op de lange termijn. Denk aan ondernemers als Elon Musk of Richard Branson die reizen naar de ruimte voor ogen hadden en dit nu bijna werkelijkheid maken.

2.      Ze worden gedreven door nieuwsgierigheid

Een duidelijke visie wordt gedreven door een oneindige bron van nieuwsgierigheid. Toekomstgerichte ondernemers zijn nooit tevreden met wat ze hebben en verlangen altijd naar meer. Dat is niet omdat ze ontevreden zijn, maar ze worden snel rusteloos omdat ze willen blijven leren.

Vooruitkijkende ondernemers vragen zich altijd af: “Wat is er nog meer?”. Deze intense nieuwsgierigheid heeft voor de grootste ontdekkingen in de geschiedenis gezorgd. Van het onderzoeken van de zwaartekracht door Isaac Newton tot Albert Einsteins relativeringstheorie. In ondernemerschap vertaalt dit zich naar innovatie, denk aan Thomas Edison, Henry Ford en Walt Disney.

3.      Ze passen zich snel aan bij veranderingen

Bij innovatief zijn, komt ook accepteren dat veranderingen onvermijdelijk zijn. Je zou haast kunnen zeggen dat we op dit moment leven in één van de meest veranderlijke tijden die de wereld gekend heeft. Aan de ene kant groeit de technologie exponentieel, maar tegelijkertijd is het milieu erg instabiel. Niet alleen door de opwarming van de aarde, maar ook door Corona. Deze elementen hebben ook een impact op het ondernemerschap. Ondernemers moeten die veranderingen omarmen om te kunnen blijven bestaan.

Wat toekomstgerichte ondernemers onderscheidt van elke andere ondernemer is het volgende: ze omarmen niet alleen de veranderingen, maar ze kicken er ook op. Je zou zelfs kunnen zeggen dat ze de omgeving verstoren om een niche te kunnen creëren. Iets wat Steve Jobs deed met Apple. Andere voorbeelden van bedrijven die zich aanpassen aan veranderingen zijn bijvoorbeeld Microsoft en Zoom. Zij upgraden hun technologie zodat ze werken op afstand mogelijk maakten voor bedrijven en het onderwijs.

4.      Ze streven altijd naar het beste

Dit is misschien wel het grootste verschil tussen degenen die dromen om ondernemer te worden en degenen die het daadwerkelijk worden. Een bedrijf beginnen is al hard werken, maar het echte werk is om je onderneming draaiende te houden. Daarnaast vraagt het ook om focus en toewijding. Als je bedenkt hoe snel en onvoorspelbaar de (ondernemers)wereld verandert is dat harde werken en doorzettingsvermogen erg belangrijk.

Echte ondernemers worden gedreven door passie en streven naar een verwezenlijking van hun droom, ongeacht de uitdagingen die ze tegenkomen.  Ze weten dat de toekomst onvoorspelbaar is en bereiden zich voor op de tegenslagen en geven niet op.

Zo ook Dhirubhai Ambani, eigenaar van Reliance Industries. Hij begon als een medewerker bij een tankstation en groeide uit tot de eigenaar van India’s grootste organisatie. Hij kreeg te maken met armoede, ziekte, controversies en rivalen die hem onderuit probeerden te halen, maar overkwam dit door hard te werken en doorzettingsvermogen.

5.      Ze nemen risico’s

Het vraagt moed om ontslag te nemen bij je veilige baan, uit je comfortzone te stappen, al je geld op het spel te zetten en je eigen bedrijf te beginnen. Alle ondernemers zijn risiconemers, maar de toekomstgerichte ondernemers nog het meest.

Het grootste risico is dat ze investeren in hun visie terwijl ze weten dat de dingen om hen heen kunnen veranderen. Dit vraagt om veel moed en zelfverzekerdheid, wat ze ook genoeg kracht geeft om in zichzelf te geloven en te doen wat nodig is. Dat betekent niet dat ondernemers geen angst kennen, maar het overkomen van die angsten is wat hun succesvol maakt.

Bijvoorbeeld Jeff Bezos. Hij was pas 30 jaar oud toen hij ontslag nam als senior vice-president bij D.E. Shaw en begon zijn eigen boekenwinkel vanuit zijn garage. Bijna 16 jaar later is zijn bedrijf Amazon één van de grootste organisaties ter wereld met investeringen in e-commerce, artifilicial intelligence en ruimtevaarttechnologie.

6.      Ze kijken naar het grotere plaatje

Elke ondernemer wil veel winst maken en overal op de wereld bekend zijn. Maar een echte ondernemer is iemand die zich bewust is dat je mensen nodig hebt om succesvol te worden. Het één kan niet zonder het ander.

Toekomstgerichte ondernemers werken niet alleen voor zichzelf, maar ook voor de impact die ze hebben op degenen die in aanraking komen met hun bedrijf. En ze zorgen ervoor dat hun bedrijfsactiviteiten geen negatieve invloed hebben op de maatschappij en het milieu. Met andere woorden: ze worden gedreven door individuele passies én een gezamenlijk gedachtegoed.

Niets benadrukt dit beter dan twee van de grootste vrouwelijke onderneemsters ooit. Oprah Winfrey leefde in armoede, maar vandaag de dag behoort ze tot de rijkste Afrikaans-Amerikaanse ondernemers ter wereld. Ze creëerde een media-imperium door middel van een krachtige show waarin ze mensen wist te raken over de gehele wereld.

Een ander voorbeeld is Madam C.J. Walker. Zij werd Amerika’s eerste vrouwelijke, self-made miljonair volgens het Guinness Book of World Records. Ze komt uit een slavenfamilie maar maakte een fortuin door een haarproductenlijn te creëren voor zwarte vrouwen. Daarnaast is ze filantroop en een activiste.

Conclusie

Er is geen checklist voor de perfecte ondernemer. Maar als je eentje wil worden, dan is het goed om te kijken of je over deze kwaliteiten beschikt. Mocht dat nog niet het geval zijn, dan zou je niet bang moeten zijn om te leren – nog een kenmerk van een goede ondernemer.