- 04 oktober 2019

Krijg meer bezoekers op jouw zakelijke website met deze tips!

Voor veel mkb’ers en zzp’ers is hun website een cruciaal onderdeel van de onderneming. Sterker nog, voor sommigen is de website zelfs hun onderneming in de vorm van een webshop. Je wil dat klanten of opdrachtgevers contact met je opnemen of jouw producten/diensten afnemen, maar dan moeten ze wel eerst op jouw website terechtkomen. In dit blog geef ik je tips over hoe jij meer websitebezoekers krijgt.

1.      SEO en SEA zijn je beste vriend

Je wil dat je website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat omdat dit de kans op bezoekers aanzienlijk vergroot. Dit kan organisch door middel van SEO (Search Engine Optimization) en/of betaald door middel van SEA (Search Engine Advertising).

SEO

SEO houdt in dat je jouw website zo inricht, dat als iemand bepaalde trefwoorden intypt bij Google, jouw website hoog in de zoekresultaten staat. Voorbeelden van SEO zijn populaire zoekwoorden meerdere keren op je websitepagina’s terug laten komen (maar ook weer niet té vaak) of ALT-teksten gebruiken voor afbeeldingen. Je overtuigt Google eigenlijk dat jouw website precies is wat iemand zoekt, afhankelijk van je branche en doelgroep. Als je kapper bent in Zwolle, dan wil je dat je hoog in de zoekresultaten staat als iemand “kapper Zwolle” in Google typt. Er zijn meerdere factoren waar je rekening mee houdt bij SEO. Ik raad je aan om onze blogs over SEO te raadplegen als je je er meer in wil verdiepen:

SEA

SEA is ook een manier om bovenaan in de zoekresultaten te staan, maar dan betaald. Je ziet regelmatig bovenaan in Google een websitelink staan met daarachter: “adv”. Dit houdt in dat er betaald is om bovenaan te staan. Om maar bij het kappervoorbeeld te blijven; als jij wil dat je sowieso bovenaan staat met jouw website, dan kun je betalen voor de zoekterm “kapper Zwolle”. Je kunt bijvoorbeeld kiezen om per klik te betalen (PPC = Pay Per Click). Elke keer als dan iemand op jouw advertentie klikt, betaal je een x-bedrag. Populaire zoekwoorden zijn duurder dan specifiekere zoekwoorden doordat er meer concurrentie is. Als je in plaats van “kapper Zwolle” bijvoorbeeld “herenkapper Zwolle” doet, dan zal dit minder kosten. Aan de andere kant bereik je dan wel een kleinere groep mensen. Dit maakt SEA soms nog best ingewikkeld als je het echt effectief in wil zetten. Wij hebben ook blogs over SEA die wat meer in detail op het onderwerp ingaan:

Wist je dat laadtijd van de website ook een belangrijke rankingfactor van Google is? Hosting heeft soms invloed op de laadtijd van jouw website. Yourhosting is uitgeroepen tot de ‘Snelste Webhoster van 2018’, dus met één van onze hostingpakketten zit je goed.

2.      “Wilt u een review achterlaten?”

Je merkt steeds meer dat bedrijven vragen om reviews. Niet gek, want consumenten raadplegen vaak eerst de reviews voordat ze met een organisatie in zee gaan. Een kapperszaak met vijf sterren en 100 reviews, ziet er aantrekkelijker uit dan een kapperszaak met minder sterren of geen reviews. Vraag daarom je klanten of contacten om een Google-review achter te laten. Stuur ze een mail of – indien mogelijk – vraag face-to-face of klanten/opdrachtgevers een review willen schrijven.

Extra tip: voor zzp’ers in het bijzonder, raad ik aan om op LinkedIn om aanbevelingen te vragen. Dit zijn ook een soort reviews, maar dan over jouw kwaliteiten. Vraag mensen uit je netwerk waarvan je weet dat ze een leuke, positieve aanbeveling achterlaten. Potentieel opdrachtgevers die op jouw profiel terechtkomen, hebben op die manier social proof dat je geschikt bent voor eventuele opdrachten.  

3.      Trek meer bezoekers met social media

Vrijwel iedereen is actief op social media. Social media zijn inzetbaar als webcaretool en om jouw onderneming meer identiteit te geven. Betekent dit dat je meteen accounts moet maken voor alle social mediaplatformen? Nee, niet per se. Kijk eerst goed naar je doelgroep: welke social media gebruiken zij? Ouderen bereik je niet zo snel met Snapchat. Jongeren gebruiken steeds minder Facebook. Social media kost tijd en tijd is geld, dus kies alleen de kanalen die nuttig voor jouw onderneming zijn.

Berichten plaatsen

Op social media is aanwezigheid en consistentie erg belangrijk om mensen aan te trekken. Als iemand een vraag heeft over jouw producten of diensten, dan wil je zo snel mogelijk antwoorden. Voordat ze hun antwoord bij de concurrent vinden. Daarnaast wil je opvallen in de drukke tijdlijnen van je doelgroep met sprankelende content. Als je zelf creatief bent, vind je het misschien wel leuk om berichtjes te schrijven en beeldmateriaal te verzamelen. Maar als je het niet leuk vindt of er niet de tijd voor hebt, dan is het wijs om iemand voor social media in te huren. Die houdt dan de kanalen bij en post en ontwerpt de berichten.

Social media advertenties

Wil je veel mensen bereiken met jouw social media-accounts? Maak dan gebruik van advertenties. Bij Facebook en Instagram heb je bijvoorbeeld een Businessmanager waarin je advertenties aanmaakt. Je kunt dan doelgroepen instellen die de advertenties te zien krijgen en zo meer websitebezoekers genereren. Deze functionaliteit kost wel geld. Hoe meer geld je eraan uitgeeft, hoe meer mensen jouw advertentie zien. Je kunt dagbudgetten instellen die Facebook dagelijks opmaakt en niet overschrijdt, of je kunt een looptijdbudget instellen. Als je deze op bijvoorbeeld een week zet, dan verdeelt Facebook het  budget over een week en houdt hierbij rekening met algoritmes. Dus als Facebook weet dat op dinsdagochtend veel mensen van jouw doelgroep door hun tijdlijn scrollen, dan laten ze de advertentie vaker zien dan op een moment dat de doelgroep minder actief is.

4.      E-mailmarketing: verstuur nieuwsbrieven

Ik heb je nu uitgelegd hoe je bezoekers aantrekt. Voor hogere bezoekersaantallen wil je mensen die jouw website eerder bezochten, ook terug laten komen. Niet alleen aantrekken, maar ook behouden dus. Een goede manier om dit te doen is door middel van nieuwsbrieven. Met een nieuwsbrief breng je jouw contacten op de hoogte van een actie, een blog of andere nieuwtjes. Als je in de nieuwsbrief linkt naar je website, dan zorgt dit voor meer bezoekers. En kwalitatieve bezoekers, want met een nieuwsbriefinschrijving toont een websitebezoeker interesse in jouw organisatie.

Hoe je nieuwsbrieven verstuurt? Bij WordPress kun je handige plug-ins installeren om nieuwsbriefinschrijvingen te genereren. Eén daarvan is de MailChimp for WordPress plug-in. Met deze plug-in zet je een mogelijkheid tot nieuwsbriefinschrijving op je WordPress-website. De data daaruit komt vervolgens in je MailChimp-account te staan waarna jij jouw nieuwsbrieven naar je contactenbestand kunt sturen. MailChimp is een laagdrempelige en voor zichzelf sprekende tool waarmee je mooie mailtjes kunt ontwerpen.

*Met deze tips zorg jij ervoor dat je meer bezoekers naar jouw website krijgt. Het is dus mogelijk om door middel van advertenties een grote groep mensen te bereiken, maar dit kost wel geld. Als je het liever low-budget houdt, leg dan de focus op SEO, social media en gratis nieuwsbrieftools als MailChimp. SEO en social media zijn overigens voor elke organisatie onmisbaar.

Heb jij nog goede tips voor meer bezoekers op een zakelijke website? Laat ze achter in de reacties!  

Samenvatting
Krijg meer bezoekers op jouw zakelijke website
Naam artikel
Krijg meer bezoekers op jouw zakelijke website
Beschrijving
Als zzp'er of mkb'er is jouw website een onmisbaar onderdeel van je onderneming. Er zijn meerdere manieren om meer klanten naar jouw zakelijke website te trekken, waardoor je de kans op klanten of opdrachtgevers vergroot. Lees in het blog hoe jij ervoor zorgt dat je meer bezoekers op jouw website krijgt.
Auteur
Naam organisatie
Yourhosting
Logo organisatie

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *