Yourhosting - 13 juli 2017

Microsoft Inspire: vertrouwen in de cloud en cybercrime

Op dag drie was het woord aan Brad Smith, Microsoft’s President en Chief Legal Officer, en hij sprak vooral over corporate responsibility, compliancy en de veranderende geopolitieke verhoudingen in de wereld.

Vertrouwen in de cloud

Hij benadrukte dat clouddienstverlening veel vertrouwen vraagt van burgers en bedrijven en Microsoft doet er dan ook alles aan om dat vertrouwen te behouden. Als voorbeeld noemde hij de GDPR, de nieuwe Europese privacywetgeving die in mei 2018 van kracht wordt. De wetgeving gaat grote gevolgen hebben voor de omgang met data en privacygevoelige gegevens. Microsoft heeft er een belangrijk deel van zijn trustcenter aan gewijd. Smith benadrukte daarbij dat er voor partners een grote saleskans ligt, 3,5 miljard dollar die tussen nu en mei 2018 kan worden verdiend.

De strijd tegen cybercrime

Belangrijker was zijn vlammende pleidooi voor meer internationale samenwerking in de strijd tegen cybercrime. Aanvallen worden steeds beter georganiseerd. Waren hacks vroeger nog vooral het werk van activisten, nu is het vaak het werk van de georganiseerde misdaad of zelfs van regeringen. De cybercrimedreiging zal bovendien niet snel verdwijnen, vanwege de menselijke factor die bij dreigingen komt kijken. “90 procent van de hacks begint met een phishing mail. En die zullen voorlopig effectief blijven. Want elk bedrijf heeft wel een werknemer die echt overal op klikt.”

Cybercrime Wannacry Microsoft Inspire

 

Om de dreiging van cybercrime aan te kunnen moet worden samengewerkt. Microsoft doet er zelf alles aan om zijn clouddiensten zo veilig mogelijk te maken en heeft 3500 securityprofessionals in dienst. Maar de gevolgen van Wannacry laten bijvoorbeeld zien dat Microsoft maar een deel van de keten vertegenwoordigt. “Veel computers die getroffen werden draaiden op Windows XP. Dat was 16 jaar geleden een geweldig product, maar tegenwoordig is het gewoon kwetsbaar. Je beschermt jezelf met een middeleeuws kanon terwijl er een bommenwerper op je af komt.” Industrie en leiders van landen moeten samenkomen om de dreiging een halt toe te roepen. “In 1949 hadden we na de tweede wereldoorlog de conventie van Geneve. Zoiets hebben we nu nodig voor de digitale wereld. Cyberspace moet zo neutraal worden als Zwitserland.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid

Tot slot sprak Brad Smith in een interviewsetting met Ian Bremmer, oprichter en president van het politieke analistenbureau Eurasia-group. Bremmer beschreef een veranderende wereld. Amerika is zijn dominante rol als leider van de wereld aan het opgeven en geeft meer ruimte aan Duitsland en China. Vertrouwen in politieke leiders is laag en cyberspace is een belangrijke strategische sector geworden in de digitale wapenwedloop. Dit zorgt ervoor dat de rol van techbedrijven verandert. Ze krijgen meer maatschappelijke verantwoordelijkheid en moeten zich ervan bewust zijn dat zakelijke deals politieke en maatschappelijke consequenties hebben.

GDPR assessment tools

Microsoft heeft een speciale GDPR assessmenttool. De tool is in feite een vragenlijst met twintig vragen waarmee je als klant kunt zien of je aan de wetgeving voldoet. Na afloop geeft Microsoft aan welke maatregelen je nog moet nemen en met welke configuraties en producten je problemen op kunt lossen. Bovendien wordt er een uitgebreidere vragenlijst mee gegeneerd die klanten aan hun partners kunnen geven om te kijken of zij wel GDPR ready zijn.

Volgens de regels van de GDPR moeten bedrijven weten welke persoonsgegevens ze beheren en moeten ze deze ook kunnen verwijderen wanneer daarom gevraagd wordt. Voor veel bedrijven gaat dat een behoorlijke uitdaging zijn, want vaak zijn gegevens op verschillende plekken opgeslagen. Dataopslag in de Azure-cloud kan ook hier een oplossing voor zijn.

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *