- 11 september 2012

Pagina niet gevonden? Help (je bezoeker)!

Als je een website hebt, zul je zo nu en dan een pagina toevoegen, aanvullen of verwijderen. In dat laatste geval is hij niet meer te benaderen via zoekmachines of vanaf links op andere websites. De 404-pagina verschijnt dan in beeld. In een eerder artikel gaf Mark je al tips om de foutpagina te voorkomen. Maar stel dat je bezoeker toch een foutpagina tegenkomt. Dan kan die maar beter goed in elkaar zitten, toch? Daarom geef ik je vandaag tips voor een goede 404-pagina.

Ben je met mijn linkbuilding-tips aan de slag geweest, dan zijn er andere websites die naar jou linken. Hier kan iets misgaan; je bent immers afhankelijk van het scherpe oog en typvermogen van de eigenaar van die andere site. Een foutieve link kun je opvangen met een 301-redirect, maar alleen als je je bewust bent van die fout. Daarom is het toch verstandig om een 404-pagina aan te maken met de foutmelding: “De pagina kan niet worden gevonden”.

Maak je eigen 404-pagina

Veel bezoekers verlaten de 404-foutpagina direct omdat ze niet weten hoe ze verder kunnen. Dit kun je voorkomen door je 404-pagina goed in te richten. Het maken ervan vereist wel enige kennis van html.

Host je je website bij Yourhosting, dan vind je in de public_html-map* van je website (via ‘Bestandsbeheer en Editor’ in de Hostingmanager) de map ‘errors’. Als deze map nog niet bestaat, maak hem dan zelf aan. Plaats in deze map een html-bestand met de naam ‘404.html’.

Deze pagina wordt dan automatisch getoond in plaats van de gewone foutpagina. Het doel van deze pagina is je bezoeker helpen alsnog op je website terecht te komen. Houd daarom het volgende in gedachten bij de invulling van de pagina om er optimaal gebruik van te maken.

Tip 1: zorg voor een duidelijke foutmelding

Een foutpagina hoeft niet per se in de stijl van je eigen website, hoewel dat wel aan te raden valt voor de herkenbaarheid. Belangrijker is nog dat de bezoeker weet dat de pagina niet meer beschikbaar is. Bekijk hier een voorbeeld van deze melding.

Tip 2: vermeld relevante links

Vermeld relevante links op je foutpagina, bijvoorbeeld naar populaire pagina’s van je website en je homepage. Zo kan je bezoeker doorklikken en vanaf de homepage opnieuw zoeken naar de juiste pagina. De foutpagina van bol.com is hier een goed voorbeeld van.

Tip 3: plaats een zoekveld

Plaats eventueel een zoekveld op je foutpagina. Als je die mogelijkheid niet hebt, is tip 2 (vermeld relevante links) nog belangrijker om op te volgen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de foutpagina van Kijkshop.

Tip 4: verwijs naar het contactformulier

Plaats een link naar je contactpagina zodat je bezoeker met je in contact kan komen en een vraag kan stellen. De foutpagina van Quote shirts is hier een goed voorbeeld van.

Let er bij dit alles wel op dat de opties voor de gebruiker duidelijk blijven. Het blijft namelijk een foutpagina: een pagina die bezoekers liever niet zien. Kijk ook eens op de helppagina van Yourhosting over foutpagina’s.

Succes!

* Heb je een website gemaakt met de SiteBuilder, dan kun je in de SiteBuilder een eigen 404-pagina aanmaken.

 

Dit artikel delen op social media

2 reacties

Frank Frich on 18 februari 2016

Ls,

Dit voorbeeld geldt slechts één foutpagina.
Wat te doen als ik meerdere domeienen bij julli gehost heb en ik wil voor elk domein een eigen foutpagina.

Mvrgr,
Frank

Jeroen on 18 februari 2016

Hallo Frank, heb je ook meerdere pakketten of heb je alle domeinnamen in één pakket gehost? In het laatste geval kun je per map/domein een .htaccess bestand maken. Daarin zet je bijvoorbeeld


ErrorDocument 404 domein404pagina.html



In diezelfde map zet je dan ook het bestand domein404pagina.html. Als het goed is moet die dan geladen worden. Laat je het weten als het lukt?

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *