Steeds meer websites stappen over naar een website met SSL-certificaat. Het overstappen van http naar https biedt veel voordelen en is in sommige gevallen zelfs noodzakelijk. Maar SSL heeft ook een positief effect op de vindbaarheid van je website in zoekmachines zoals Google. Waarom dat zo is? Dat lees je in dit blog!
De laatste tijd hebben we al veel geschreven over SSL, dit wordt gebruikt om de verbinding tussen computers te beveiligen. Lees meer over SSL in de tweedelige blogserie: Wat is SSL en waarom heb je het nodig, deel 1 en het tweede deel over SSL en de noodzaak daarvan.
In het kort komt SSL erop neer dat gegevens via een https-verbinding versleuteld worden verstuurd. Dat zorgt voor een veiliger gebruik van het internet. Google kondigde al aan: “A secure web is here to stay”. Dit betekent dat volgens Google een beveiligde website de standaard zou moeten zijn. Dit heeft ook gevolgen voor websites zonder SSL-certificaat: vanaf juli 2018 krijgen deze websites de melding ‘not secure’. Zo’n niet beveiligd-melding doet weinig goeds voor het vertrouwen van je websitebezoekers.
Vanaf Chrome 68 zullen websitebezoekers een ‘not secure’ melding zien in de adresbalk bij websites zonder SSL-certificaat.
Niet alleen voor beveiliging en vertrouwen is het goed om een SSL-certificaat te hebben. Google waardeert al sinds 2014 je website meer als je gebruik maakt van een https-verbinding. Dit betekent dat door een SSL-certificaat jouw website net een betere waardering krijgt waardoor je website hoger in Google kan komen te staan. Met de nieuwe aankondiging dat Google een https-verbinding standaard wil maken, zal het belang van SSL alleen maar toenemen de komende periode. Volgens het SIDN maakt slechts 30 procent van alle zakelijke websites gebruik van SSL en zo’n 59 procent van de webshops. Er is in Nederland dus nog genoeg ruimte voor verbetering!
De voordelen van SSL komen pas goed tot zijn recht als de gehele website goed is ingesteld. Het is normaal dat je na het overstappen op SSL een kleine daling in ranking ziet, dat hoort erbij. Wel kun je deze daling beperken tot het minimale door op de volgende punten te letten:
Zijn bepaalde onderdelen van je website niet beveiligd met SSL, dan krijg je een mixed content melding. Dit kan gebeuren als bijvoorbeeld het linkadres van afbeeldingen op een pagina nog gebruik maakt van http, maar ook als interne links niet overgezet zijn van de http-variant naar de https-variant. Lees meer over het herkennen en oplossen van mixed content.
Waarschijnlijk heb je je website al aangemeld bij Search Console, de webmaster hulptool van Google. Heb jij je SSL-certificaat ingesteld, meld dan ook de https-versie van je website aan bij Search Console.
Ook in Google Analytics staat je linkadres nog op de http-variant. Door deze te veranderen in de https-variant staat ook je Google Analytics account goed.
Heb jij zowel een XML als een HTML-variant van je sitemap? Pas dan ook de URL’s aan. Vergeet deze vervolgens niet om te delen in Search Console.
Concluderend kunnen we dus stellen dat een SSL-certificaat een positief effect heeft op je ranking, maar het belangrijkste voordeel van SSL op het gebied van SEO is vertrouwelijkheid. Over het algemeen is de click through rate van websites met SSL hoger dan die voor websites zonder SSL-certificaat en een hogere CTR betekent meer sitebezoekers! Ben jij overtuigd? Bekijk dan de SSL-certificaten van Yourhosting om jouw certificaat te kiezen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.