Dmitri - 11 maart 2016

Tips om fraude te voorkomen

Yourhosting ontvangt af en toe bericht van klanten die te maken krijgen met pogingen tot fraude. Uiteraard geven we zo goed mogelijk voorlichting en helpen we klanten die het doelwit zijn van fraude. Dit gebeurt natuurlijk niet alleen bij ons, maar ook bij andere leveranciers. We helpen we je graag met een aantal tips om fraude te voorkomen.

Hoge bomen vangen veel wind wordt er wel gezegd. Als je het goed doet inspireer je niet alleen anderen, maar het heeft ook een duistere kant. Kort geleden publiceerden wij een artikel over het eerste spambericht dat ons blog een paar jaar geleden ontving. Dit was natuurlijk met een knipoog; als je spamberichten krijgt betekent het dat je pagina bezocht wordt en opvalt. Maar het is ook een teken dat anderen een graantje mee willen pikken. En spam is nog redelijk onschuldig, maar kan ook serieuzere vormen aannemen.

Fraude via e-mail

Vaak horen we dat klanten een e-mail ontvangen die zogenaamd van Yourhosting afkomstig is. Hierin wordt de klant gevraagd om een link te volgen voor bijvoorbeeld het verifiëren van accountgegevens. Of er wordt een factuur meegestuurd als bijlage. Dat komt vooral veel voor kort na het registreren van een domeinnaam. De gegevens die je invult bij de registratie komen in de Whois te staan. Hackers gebruiken die gegevens om je onder valse voorwendselen te benaderen.

Tips

  1. Taalgebruik. Vaak zitten zulke e-mails vol met spel- en stijlfouten, onlogische zinnen, of zelfs hele berichten zonder leestekens.
  2. Mailadres van de afzender. De kwaadwillende doet zich voor als iemand anders. De contactgegevens lijken vaak sterk op de zogenaamde afzender, maar hebben kleine afwijkingen. Zoals een ongewone domeinnaam. Controleer daarom altijd het afzenderadres en delete de mail direct zodra je iets ziet als ‘support@yourhosting.mbngd.com’. De e-mail is dan afkomstig van een subdomeinnaam van ‘mbngd.com’ en dus niet van yourhosting.nl.
  3. Headers. Twijfel je en ben je wat technischer aangelegd? Check dan altijd even de headers van een e-mail. Daar vind je namelijk informatie over de afkomst van de e-mail.

Fraude via een spookfactuur

Een spookfactuur kun je natuurlijk ook gewoon per post ontvangen. Deze brieven kenmerken zich vaak door een ongebruikelijke urgentie. Je wordt als klant gemaand zo snel mogelijk een betaling over te maken. De daders proberen hiermee een gevoel van onrust te creëren zodat je snel actie onderneemt zonder al te erg op de details te letten.

Tips

  1. Let op het taalgebruik. Veel spookfacturen zitten vol spel- en stijlfouten, onlogische zinnen, of zelfs hele berichten zonder leestekens.
  2. Briefpapier. Als je post van Yourhosting ontvangt, dan is dat altijd op ons officiële Yourhosting-briefpapier. Ontvang je een brief zonder logo’s, of een opmaak die anders is dan je gewend bent, dan mogen de alarmbelletjes direct rinkelen. Neem altijd even contact met ons op als je twijfelt.

Fraude via de telefoon

Veel pogingen tot fraude balanceren op het randje van wat wel en niet mag. Bijvoorbeeld telefoontjes van instanties die jouw domeinregistratie hebben opgemerkt, en je vervolgens bellen om te vragen of je ook de .com-variant wilt laten registreren. Dit is op zich nog geen fraude, maar vaak wordt er gelogen over de noodzaak. “Er is belangstelling getoond door een andere partij!” wordt er dan geroepen. De registratie van de .com-domeinnaam is dan uiteraard ook buitensporig duur.

Tips

  1. Bij telefonisch contact is het belangrijk om goed te letten op de gestelde vragen en geboden producten. Wordt er een domeinnaam aangeboden en is deze al geregistreerd? Dan is het contact niet via ons verlopen. Wij denken graag met je mee, maar verkopen geen domeinnamen die al bezet zijn.
  2. Wordt er gevraagd om persoonlijke gegevens, let dan ook goed op. Is er contact met jou gezocht, vraag dan of het goed is om zelf opnieuw contact op te nemen, of om een bevestiging per e-mail.
  3. Noteer altijd de naam van degene die je aan de lijn hebt.

Waar moet ik op letten?

Naast de punten die ik hierboven al genoemd heb, is er ook nog een aantal algemene dingen. Komt een verzoek gehaast over en lijkt een exclusief aanbod gedwongen aangeboden, wees dan extra alert. Ontbreekt er de mogelijkheden tot navraag, of worden er bedragen genoemd die niet in Mijn Account staan, dan is er vaak iets niet in de haak. Omslachtige antwoorden of ontwijkende reacties zijn vaak ook een duidelijk signaal.

Wat kan ik ertegen doen?

Vermoed je fraude? Neem dan direct contact met ons op. Dit geldt uiteraard ook als het om iets anders gaat dan onze hostingproducten. Bel altijd even met je leverancier om te checken. We kunnen jou dan helpen om problemen te voorkomen, we kunnen andere klanten waarschuwen, en het helpt ons daarnaast om actie te ondernemen tegen de boosdoeners.

Aarzel ook niet om brieven of mails die je ontvangt door te sturen, dan kunnen we beter bepalen of het inderdaad om fraude gaat. We onderzoeken altijd of we aangifte kunnen doen, of de fraude bij het landelijk meldpunt kunnen aanmelden. Als het niet per se om fraude gaat maar wel om misleidende verkooptechnieken, nemen we soms contact op met het betreffende bedrijf om te zien of we dat in goed overleg kunnen oplossen. Sowieso kun je altijd zelf melding doen bij het landelijk meldpunt: https://www.fraudehelpdesk.nl/

Dit artikel delen op social media

2 reacties

secretaris GEA Kring Twente on 7 april 2016

L.S.

Ik heb deze week twee spookfacturen ontvangen, Naar het lijkt op officieel papier maar met fout adres en klantnummer. Een zogenaamde betalingsherinnering.

Mvrgr. E.J.Timmerman
secretaris GEA Kring Twente

Linda Hofman on 21 september 2016

Ik heb in een paar maanden tijd al 3 spookfacturen ontvangen van Intrum Justitia die elke keer jullie naam gebruikt. Twee keer direct weggegooid en bij de derde begon de twijfel toch te groeien. Na onderzoek blijkt het allemaal fraude.
Toch een goede brief zonder taal- en stijlfouten, gegevens kloppen (op klantnummer na), inclusief barcode en huisstijl. Zonder iets langer na te denken zou je het zo geloven.
Ik hoop dat jullie wat kunnen beginnen tegen dit soort zaken, het zou zonde zijn als jullie klanten hier de dupe van worden.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *