- 23 januari 2020

Maak kennis met onze chatbot: Yar

‘Wie is toch dat vrolijke groene figuurtje onderaan jullie website?’ heb je je misschien al eens afgevraagd. Dat is onze Yar. Yar is de chatbot die we sinds begin 2019 gebruiken en is onderdeel van de Yourhosting-klantenservice.

We werken samen met Yar omdat we onze klanten graag zo goed mogelijk helpen. Al onze klanten. Het kan natuurlijk zijn dat je zó lekker met je website bezig bent dat je niet doorhebt dat het laat in de avond is. Hoe fijn is het dat je dan buiten onze openingstijden óók je vraag kunt stellen?

Hoe werkt de chatbot?

We hebben Yar gevuld met vragen en antwoorden. Hierbij houden we er rekening mee dat een vraag op verschillende manieren gesteld kan worden. Stel je voor dat je wilt weten hoe je je e-mail instelt. Dan kun je vragen ‘e-mail instellen e-mailprogramma’, maar ook ‘mailadres toevoegen mailclient’. Zo zijn er veel manieren om op hetzelfde uit te komen. Daarnaast houden we ook rekening met synoniemen en spelfouten. Yar checkt hoeveel procent van je vraag overeenkomt met de antwoorden die hij weet. Zo geeft hij je een antwoord op je vraag, of geeft hij eerlijk toe dat hij het antwoord niet kent.

Hoe kan ik Yar het beste gebruiken?

Als je Yar een vraag stelt, zoekt hij in zijn database naar de woorden die hij herkent uit je vraag. Vanuit die herkenning zoekt hij het bijpassende antwoord. Je kunt daarom het beste via Yar zoeken zoals je ook op bijvoorbeeld Google zoekt; met kernwoorden.

“Hallo Yar, ik ben Marjolein, hoe gaat het met je? Met mij gaat het goed. Ik ben aan het werk en wil graag mijn e-mailadres instellen maar ik weet niet hoe ik dat moet doen. Ik hoop dat je mij kunt helpen. Waar moet ik beginnen?”

Hartstikke aardig natuurlijk zo’n gezellig gesprekje, maar wel erg veel woorden voor ons kleine groene chatbotje om te herkennen. Handiger is om dan te zeggen: “E-mailadres instellen”

Yar vindt het niet erg als je gelijk ‘to the point’ komt en beleefdheden overslaat. Zo kan hij doen wat hij het liefste doet; jouw vraag beantwoorden!

In gesprek met Yar

Yar kent dus antwoorden op vragen, maar hij kan ook dialoog gesprekjes voeren. Soms heeft Yar wat meer informatie nodig om je een specifiek antwoord te geven dat past bij jouw situatie. Hij vraagt dan iets terug en geeft meerkeuze antwoorden. Je klikt dan op een antwoord, waardoor de chatbot weet wat je precies bedoelt.

Stuur je bijvoorbeeld ‘hostingpakket’ dan vraagt Yar jou vervolgens wat je met je domeinnaam wil doen. Doordat hij je verschillende vragen stelt, komt hij uiteindelijk bij het pakket uit dat het beste bij jouw wensen past.

e-mail instellen

Yar groeit

Elke week houden we de voortgang van Yar bij. We bekijken welke vragen veel aan hem gesteld zijn en op welke vragen hij geen antwoord wist. We voegen dus nog steeds elke week veel nieuwe vragen en antwoorden toe. Zo wordt hij steeds slimmer. In 2020 maken we hem nog slimmer en gaat Yar naar ‘the next level’. Benieuwd wat er gaat gebeuren? Houd dan ons blog in de gaten, want we geven je uiteraard een update. Je kunt je ook inschrijven voor de nieuwsbrief, dan brengen wij je vanzelf op de hoogte!

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reacties zijn gesloten.