• 15 jaar ervaring
  • Persoonlijke support
  • 160.000 tevreden klanten

Veelgestelde vragen Acronis

Acronis Backup Online

Wat is Acronis Backup Online?

Acronis Backup is dé online back-upoplossing bij Yourhosting. Maak eenvoudig een back-up met historische gegevens van wat je maar wilt: van mappen en bestanden tot complete servers, VPS’en en databases. Daarnaast kun je je back-up ook opslaan op een lokale harde schijf, naast de back-up bij Yourhosting.

Acronis is geschikt voor zowel particulier als zakelijk gebruik. Omdat we verschillende abonnementen aanbieden, is er altijd een variant die bij je past.


Introductie in Acronis Backup Online

Bekijk de video: Introductie in Acronis Backup Online

Inloggen en beheren

Hoe log ik in

Via https://cloud.acronis.com/login log je rechtstreeks in op Acronis. Je hoeft hiervoor niets te downloaden.

Hoe upgrade ik naar een groter abonnement?

Je vraagt een upgrade aan door ons een bericht te sturen via het supportformulier. Deze vind je onder ‘Support’ in Mijn Account. Geef in het supportformulier naar welk abonnement je wilt upgraden en hoeveel GB je wilt. Op onze website vind je meer informatie over de pakketten en specificaties.

Omdat je inlogt met jouw klantnummer en zelfgekozen wachtwoord, weten wij dat het verzoek van de accounthouder komt. Zo kunnen we je sneller en gerichter van dienst zijn en wordt je verzoek bovendien veilig verzonden via SSL.

Wat gebeurt er als ik downgrade naar een kleiner abonnement?

Downgraden van een betaalde Pro- naar Managed-licentie is niet mogelijk. Wel kun je per vervaldatum downgraden naar een abonnement met minder cloudopslagruimte.

Je vraagt een downgrade aan door ons een bericht te sturen via het supportformulier. Deze vind je onder ‘Support’ in Mijn Account. Geef in het supportformulier naar welk abonnement je wilt upgraden en hoeveel GB je wilt. Op onze website vind je meer informatie over de pakketten en specificaties.

Omdat je inlogt met jouw klantnummer en zelfgekozen wachtwoord, weten wij dat het verzoek van de accounthouder komt. Zo kunnen we je sneller en gerichter van dienst zijn en wordt je verzoek bovendien veilig verzonden via SSL.

Hoe maak ik gebruikersaccounts & eenheden aan?

Met gebruikersbeheer kun je als beheerder nieuwe gebruikers en eenheden aanmaken. Een eenheid is een klant of afdeling binnen je bedrijf. Elke eenheid heeft een eigen beheerder die alleen toegang heeft en gebruikers kan aanmaken binnen zijn eigen eenheid.

Je doet dit in het Management Console via https://cloud.acronis.com/mc

Mijn back-upruimte is vol. Wat moet ik doen?

Als je back-upruimte vol is kun je twee dingen doen:

  1. Back-ups verwijderen (en eventueel je back-upplan aanpassen). Back-ups verwijderen en het back-upplan aanpassen doe je via https://cloud.acronis.com/bc
  2. Upgraden naar een grotere licentie. Je vraagt een upgrade aan via een supportformulier in Mijn Account.

Onvolledige back-ups verwijder je via: https://eu2-cloud.acronis.com/wr/enterprise/index.htm

Waar staat mijn data?

Je data staat in het Acronis-datacenter in Frankfurt, en valt daarom onder de Europese wetgeving. Op termijn volgt ook een datacenter in Nederland, waarbij dezelfde wetgeving van toepassing is.

Back-up maken of herstellen

Hoe stel ik een back-upplan voor een apparaat/applicatie in?

Met Acronis Backup Online stel je eenvoudig een back-upplan in. Dat doe je in Backup & Disaster Recovery.

Volg de volgende stappen voor het toevoegen van een nieuw apparaat:

  1. Ga naar Backup & Disaster Recovery en klik op ‘Toevoegen’;
  2. Selecteer het apparaat of de applicatie die je wilt back-uppen;
  3. De te installeren agent wordt aangeboden, klik op akkoord / de agent wordt op de servers van Acronis geïnstalleerd;
  4. Na installatie wordt het toegevoegde apparaat zichtbaar in Backup & Disaster Recovery.

Nu kun je het back-upplan voor dit apparaat instellen. Hierin stel je in wat je wilt back-uppen, wanneer je wilt back-uppen, waar je de back-ups wilt opslaan (lokaal en/of in de cloud) en hoelang je deze wilt bewaren.

Voor meer informatie over de installatie van agenten op Windows, Mac, Mobiel/Tablet en servers, zie: https://kb.acronis.com/content/55052

Wat is de 3-2-1 back-upregel?

Wij adviseren dat je data in drievoud tot je beschikking hebt. Je werkdata, plus twee back-ups van die data. Eén van de twee back-ups bewaar je op een andere locatie.

de 3-2-1 back-upregel

Met Acronis Backup Online kun je back-uppen naar het apparaat zelf, en daarnaast de back-up kopiëren naar de cloud. Door met Acronis back-ups lokaal én in de cloud te maken, voldoe je aan de 3-2-1 back-upregel.

Van websites & Office 365-mailboxen kun je met Acronis Backup Online alleen naar de Acronis Cloud een back-up maken. Als je je website en Office 365 mailboxen back-upt met Acronis, voldoe je toch aan de 3-2-1 back-upregel.

Dit komt doordat Microsoft dagelijks van je Office 365-omgeving maakt een back-up maakt (14 dagen retentie), deze back-up is alleen in noodgevallen terug te zetten. Als je je website bij ons host, back-uppen wij deze dagelijks (tot 5 dagen gratis terug te zetten).

Kan ik zonder internetverbinding een back-up maken?

Voor het toevoegen van een nieuw back-upplan en het beheren van de back-ups is een internetverbinding vereist.

Lokale back-ups kunnen gemaakt worden zonder internetverbinding. Wij adviseren back-ups lokaal en in de cloud te maken. Hiervoor is een internetverbinding een vereiste.

Kan ik een back-up maken van SharePoint & OneDrive?

Deze optie komt naar verwachting medio 2018 beschikbaar.

Kan ik een automatische back-up instellen?

In Acronis Back-up Online stel je een back-upplan in. In dit back-upplan bepaal je wat je back-upt en wanneer je dat doet, hoe vaak je een back-up maakt en waar je deze bewaart, en hoelang je de back-up bewaart. Vervolgens wordt het back-upplan volgens de ingestelde planning automatisch uitgevoerd.

Daarnaast biedt Acronis ook de mogelijkheid om handmatig een back-up aan te zetten.

Je beheert je back-upplannen, via https://cloud.acronis.com/bc

Wordt er altijd een volledige back-up gemaakt?

Data wordt opgeslagen in clusters op een gegevensdrager. Een cluster op een gegevensdrager kun je vergelijken met een kamer in een huis. Acronis maakt van deze clusters een back-up. Bij lokale back-ups kun je kiezen uit volledige back-ups, incrementele back-ups en differentiële back-ups.

  • Een volledige back-up is een back-up van alle data die je wilt back-uppen.
  • Een incrementele back-up is een back-up van alle data die nieuw of gewijzigd is na de vorige back-up. Je krijgt een keten van back-ups. Op back-ups succesvol terug te zetten is het belangrijk dat de keten intact blijft.
  • Een differentiële back-up is een back-up van alle data die nieuw of gewijzigd is na de eerste (volledige) back-up. Back-ups in de cloud zijn altijd incrementeel. De eerste back-up die gemaakt wordt, is altijd de volledige back-up.
Volledige backup 1 Volledige backup 2

Kan ik back-ups automatisch laten verwijderen zonder dataverlies bij incrementele en differentiële back-ups?

Heb je ingesteld dat een back-up na een bepaalde termijn wordt verwijderd en dat betreft de volledige back-up, dan zorgt Acronis ervoor dat de daarop volgende back-up vanaf dat moment de volledige back-up is. De eerste in de reeks blijft dus altijd de volledige back-up.

Bijvoorbeeld

  • Week 1: document A en document B worden aangemaakt, beide documenten worden geback-upt met Acronis in de volledige back-up.
  • Week 2: document B wordt gewijzigd en document C wordt aangemaakt. In de incrementele back-up wordt document B en document C geback-upt.
  • Na één maand: de back-up die gemaakt is in week 1 wordt volgens planning verwijderd. Document A wordt nu doorgeschoven naar de back-up van week 2. Deze back-up is vanaf nu de volledige back-up.

Wanneer het back-upproces is onderbroken, wordt het proces later automatisch gestart vanaf het punt waar Acronis gebleven is.

Moet ik de gehele back-up herstellen?

Je kunt hele back-ups herstellen, maar dit hoeft niet. Je kunt uit een back-up een specifiek bestand of e-mail herstellen of downloaden.

Je herstelt een back-up via Backup & Disaster Recovery

Hoe lang kan ik een back-up bewaren?

Back-ups van Acronis zijn oneindig lang te bewaren. Je kunt je back-up dus zo lang bewaren als je wilt.

Beveiliging & privacy

Hoe veilig is mijn data?

De Acronis-back-upservers voldoen aan de beste veiligheids- en beveiligingsstandaarden. Dit betekent dat je data versleuteld wordt opgeslagen op, en verstuurd naar de Acronis-servers. Acronis maakt een extra kopie van je cloudback-ups in het datacentrum. Je hebt dan dus twee back-ups, die afzonderlijk van elkaar worden opgeslagen. Naast deze bescherming biedt Acronis de mogelijkheid om je back-ups met een extra encryptiesleutel te beveiligen.

Je back-up wordt in Frankfurt opgeslagen en voldoet aan de Europese Wetgeving. Dat betekent dat je bestanden veilig zijn voor overheidsinstanties. Zij mogen en kunnen je back-up niet inzien of achterhalen.

Daarnaast zijn Yourhosting en Acronis beide ISO-gecertificeerd. Wij staan er gezamenlijk voor in dat je back-ups van Acronis Backup Online veilig zijn.

Wat is een encryptiesleutel?

Via een encryptiesleutel worden bestanden gecodeerd (of versleuteld). Doordat je data alleen bereikbaar is voor iemand die beschikking heeft over deze encryptiesleutel, kan er nooit iemand anders bij jouw data. De encryptiesleutel is strikt persoonlijk.

Staat de encryptiesleutel standaard ingeschakeld?

De encryptiesleutel staat standaard uitgeschakeld. Je kunt deze inschakelen in je back-upplan in Backup & Disaster Recovery.

Kan ik mijn encryptiesleutel opvragen?

De encryptiesleutel bedenk je zelf. Het is belangrijk dat je deze niet kwijt raakt. De encryptiesleutel kan namelijk niet opnieuw ingesteld worden.

Met welk type encryptie is mijn data beveiligd?

Je data is beveiligd met in-transit and at-rest AES 256 encryptie.

Active Protection

Wat is ransomware?

Ransomware, ook wel gijzelsoftware genaamd, is een chantagemethode op internet. Er wordt schadelijke software (malware) op je computer geïnstalleerd, waarna je bestanden versleuteld worden en je er dus niet meer mee kunt werken. De daders chanteren je vervolgens om in ruil voor losgeld de malware te verwijderen, zodat je weer met je bestanden kunt werken.

Wat moet ik doen als ik getroffen ben door ransomware?

Als je bent getroffen door ransomware, is het allereerst belangrijk dat je nooit ingaat op het verzoek om losgeld te betalen. Door dat te doen houd je namelijk het systeem in stand.

Wat kun je dan wel doen?

Zorg dat je regelmatig een back-up maakt van je bestanden. Mochten je bestanden versleuteld worden door Ransomware, kun je deze vervangen met de bestanden in de back-up. Voordat je bestanden gaat herstellen is het belangrijk dat de Ransomware-aanval op je systeem geblokkeerd is.

Hierna kun je de bestanden in de back-up herstellen naar je apparaat. Hoe je dit doet met Acronis Backup Online, lees je in onze handleiding.

Met Acronis Backup Online Pro kun je Windows-systemen extra beschermen tegen Ransomware door middel van Acronis Active Protection.

Hoe werkt Acronis Active Protection?

Acronis Active Protection is een geavanceerd beveiligingssysteem tegen ransomware voor Windows-systemen. Active Protection scant actief alle actieve processen op je apparaat. Als Acronis verdachte patronen herkent, zoals het op grote schaal aanpassen van bestanden, dan grijpt Active Protection in door het proces te stoppen. De gebruiker krijgt hier een melding van, en wordt direct een back-up aangeboden om de gewijzigde bestanden terug te zetten.

Acronis Active Protection wordt aangeboden op bij de Pro-licenties

Herkennen van patronen

Active Protection observeert continu patronen in hoe bestanden worden gewijzigd op een apparaat. Aan de ene kant kan het wijzigen van bestanden gezien worden als normaal en verwacht gedrag, maar aan de andere kant kan het patroon wijzen op een verdacht proces, en dus een mogelijke ransomware-aanval. Acronis Active Protection bekijkt de acties en vergelijkt de patronen met patronen die kwaadaardig gedrag vertonen. Deze benadering is uitzonderlijk krachtig in het identificeren van ransomware-aanvallen. Active Protection herkent zelfs varianten van ransomware-aanvallen die nog niet eerder gezien zijn.

Whitelist en blacklist

Acronis Active Protection is een intelligent en zelflerend systeem dat in staat is om nieuwe bedreigingen te herkennen, gebaseerd op geïdentificeerde patronen en aangeleerde patronen. Resultaten worden aangepast om een onjuiste detectie te verminderen. Acronis houdt daarom een whitelist bij van programma's die bevoegd zijn en daadwerkelijk bepaalde acties mogen uitvoeren. Hiermee wordt voorkomen dat bepaalde activiteiten onterecht worden gezien als niet toegestaan.

Beveiligen van back-upbestanden

De enige manier waarop criminelen bij je back-upbestanden kunnen, is door de back-upsoftware aan te vallen en op die manier de bestanden alsnog corrupt te maken. Om zichzelf hiertegen te beschermen heeft Acronis een zelfverdedigingsmechanisme ingebouwd. Dit mechanisme zorgt ervoor dat de back-upsoftware en de bestanden die hiermee gemaakt zijn op geen enkele manier aan te passen en/of te versleutelen zijn door kwaadwillende partijen.

Terughalen van aangetaste ransomware bestanden

Als ransomware start met het versleutelen van je bestanden, dan detecteert Acronis Active Protection dit proces heel snel en stopt het direct. Omdat Acronis een back-upoplossing is, kan alle data die is blootgesteld aan de ransomware en versleuteld is, teruggezet worden vanuit de back-up cloud. Acronis Active Protection herkent en stopt aanvallen van buitenaf en herstelt al je bestanden.

Gratis Acronis

Wat is gratis Acronis?

Iedereen die klant is bij Yourhosting krijgt 1 GB Acronis Backup Online Pro, helemaal gratis. Een ideale manier om eens uit te proberen wat je met Acronis kunt, en of het is voor je is.

Ben je nog geen klant bij ons? Geen probleem, zodra je een bestelling doet (en dit mag alles zijn) staat de gratis GB ook voor jou klaar in je beheeromgeving Mijn Account.

Hoe activeer ik mijn gratis GB Acronis Backup Online Pro?

Volg de volgende stappen om je gratis GB Acronis te activeren:

  • Log in op Mijn Account met je klantnummer en zelfgekozen wachtwoord;
  • Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Mijn producten’;
  • Om je cadeautje uit te pakken, klik je vervolgens op ‘Pak uit’;
  • Dit is de laatste stap. Klik op ‘Activeer’ om je gratis Acronis definitief te activeren.

Zodra je op ‘Activeer’ hebt geklikt, wordt jouw gratis GB Acronis voor je klaargemaakt.
Je ontvangt daarna twee e-mails:

  • een e-mail van Yourhosting met meer informatie zodat je direct aan de slag kunt;
  • een e-mail van Acronis, met de inloggegevens voor je Acronis-beheeromgeving.

Tot wanneer is mijn gratis GB geldig?

Je gratis GB Acronis is geldig tot en met november 2018. Hierna vervalt je gratis licentie automatisch, deze hoef je niet op te zeggen.

Wat gebeurt er als mijn gratis GB afloopt?

Je gratis licentie vervalt automatisch. Wil je niet doorgaan met Acronis, dan hoef je dus niet op te zeggen. Houd er wel rekening mee dat eventueel opgeslagen data in je pakket dan ook verloren gaat.

Wil je dit voorkomen, dan kun je altijd upgraden naar een betaald abonnement. Meer informatie over de beschikbare pakketten vind je op onze website.

Hoe upgrade ik naar een groter abonnement?

Lees meer over het upgraden naar een groter abonnement.

Je hebt nu 1 GB van het Pro-pakket. Als je upgradet naar een betaald pakket, heb je keuze uit een Managed- of het Pro-pakket. Upgrade je naar een Managed-pakket, dan gaan de extra functionaliteiten die je nu in je Pro-pakket kunt gebruiken, verloren. Op onze website vind je de verschillen tussen beide pakketten.

Prijzen excl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2018

Prijzen incl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2018