E-mail instellen in Apple Mail


Welke Hostingmanager gebruik je
op dit moment?

Weet je niet zeker welke Hostingmanager je gebruikt, log dan in op
Mijn Account en klik op 'Hostingmanager'.


Stap 1: Waar vind ik de benodigde gegevens?

Voor het instellen van je e-mailadres in Apple Mail heb je een aantal gegevens nodig, zodat je mailprogramma verbinding kan maken met je mailbox.
Log hiervoor in op Mijn Account met je klantnummer en wachtwoord en klik via het linkermenu door naar de Hostingmanager. Dit is het technische gedeelte van je online klantomgeving. 

De Hostingmanager opent in een nieuw scherm. Selecteer bovenaan in het dropdownmenu de domeinnaam waarvoor je het e-mailadres wil instellen. Klik vervolgens op ‘E-mailaccount instellen’. Het vak ‘Selecteer een handleiding’ laat je leeg. Selecteer onder ‘Selecteer je e-mailadres’ het e-mailadres dat je wilt instellen.

hostingmanager domein e-mailadres

Zie je het e-mailadres niet staan? Je hebt dan het e-mailadres nog niet aangemaakt in je Hostingmanager. Lees hiervoor eerst ons stappenplan voor het aanmaken van een e-mailadres


Stap 2: Overzicht e-mailinstellingen

De volgende instellingen heb je nodig voor je mailprogramma:

  • Server / Hostnaam: dit achter 'servernaam'. Dit is serverX.firstfind.nl (in plaats van de X staat je daadwerkelijke servernummer). Dit is voor de inkomende en uitgaande e-mailserver gelijk.
  • Protocol: IMAP
  • Gebruikersnaam: gebruikersnaam in het overzicht in de Hostingmanager. De gebruikersnaam eindigt op twee cijfers.
  • Wachtwoord: het wachtwoord dat je hebt aangemaakt in de Hostingmanager. Weet je dit niet (meer)? Lees dan onze handleiding 'E-mailwachtwoord wijzigen'.
  • Poort inkomende e-mail: 993
  • Poort uitgaande e-mail: 587
  • Versleuteling: STARTTLS / SSL

Stap 3: Open Apple Mail

Open Apple Mail en klik in de taakbalk bovenin op ‘Mail’. Klik daarna op ‘Voeg account toe’. Kun je dit niet aanklikken, kies dan 'Voorkeuren'.

voorkeuren voeg account toe apple mail

Kies vervolgens voor 'Andere Mail-account' en klik 'Ga door'.


Stap 4: Selecteer je account

Er wordt gevraagd naar een volledige naam, e-mailadres en een wachtwoord.

  • 'Volledige naam': vul hier de naam in die je wilt geven aan deze mailbox in Apple Mail
  • 'E-mailadres': het e-mailadres dat je wilt instellen
  • 'Wachtwoord': het wachtwoord dat je voor deze mailbox hebt ingesteld

Klik op ‘Log in’ zodat Apple Mail je instellingen controleert en je verder kunt.

Voeg mailaccount toe

Let op, Apple Mail geeft nu een melding dat je gebruikersnaam en/of wachtwoord onjuist zijn. Dat klopt want we hebben nog niet alle instellingen ingevuld. Ga nu verder met de stappen hieronder.


Stap 5: Invullen mailgegevens

Vul nu de volgende gevraagde informatie in:

  • ‘Gebruikersnaam’: vul je gebruikersnaam in, zie stap 1 en stap 2;
  • ‘Type account’: kies de instelling die je wenst. Wij raden IMAP aan. Kijk voor het verschil tussen
    IMAP en POP3 op onze supportpagina;
  • ‘Server inkomende e-mail': vul het serveradres in, zie stap 1 en stap 2;
  • ‘Server uitgaande e-mail': vul hetzelfde serveradres in als bij inkomende e-mail.

Vul de missende gegevens in

Klik op ‘Log in’ om verder te gaan naar het volgende scherm. Klik vervolgens op 'Gereed'.


Stap 6: Poortnummers en SSL

Je hebt nu je e-mailadres toegevoegd aan Apple Mail. Om ervoor te zorgen dat de instellingen goed blijven staan in Apple Mail, raden we je aan de volgende stappen nog te voldoen:
Klik bovenin de taakbalk op ‘Mail’ en vervolgens op ‘Voorkeuren’.

apple mail voorkeuren menu


Stap 7: Geavanceerde instellingen

Selecteer het account waar het om gaat en ga naar 'Serverinstellingen'. Hier zie je een overzicht van de inkomende en uitgaande e-mailserver. 
Klik vervolgens op ‘Geavanceerd’. Controleer voor de volgende gegevens:

  • Deselecteer de optie ‘Beheer verbindingsinstellingen automatisch’ voor de inkomende en uitgaande e-mailserver;
  • Controleer of bij ‘Poort’ ‘993’ staat voor IMAP bij de inkomende e-mailserver;
  • Controleer of bij ‘Poort’ ‘587’ staat voor de uitgaande e-mailserver;
  • Vink de optie ‘Gebruik SSL’ aan voor de inkomende en uitgaande e-mailserver;
  • Controleer of bij ‘Identiteitscontrole’ ‘Wachtwoord’ staat geselecteerd voor de inkomende en uitgaande e-mailserver;

Vul bij de geavanceerde instellingen de poortnummers in

Sluit het venster af door linksboven op de rode knop te klikken. Apple Mail vraagt je nu ‘Wilt u de wijzigingen in de IMAP-account bewaren?’. Klik op ‘Bewaar’.

Gefeliciteerd! Je kunt nu met je e-mail aan de slag in Apple Mail.

 


Nieuwe Hostingmanager

Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mail zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt
Heb je de e-mailgegevens bij de hand?

Ik heb mijn e-mailgegevens bij de hand en wil Apple Mail instellen
Ik heb hulp nodig bij het kiezen van de juiste servermappen
Help mij mijn e-mailgegevens vinden


Help mij mijn e-mailgegevens te vinden

Om je e-mailadres in te stellen in je mailprogramma heb je een aantal mailgegevens nodig. Lees hier welke gegevens dit zijn en waar je deze vindt.

Een overzicht van alle e-mailadressen die je in je pakket hebt aangemaakt vind je in Plesk (het technische gedeelte van je online klantomgeving) bij 'Mail'.


Stap 1: Open Apple Mail

Open Apple Mail en klik in de taakbalk bovenin op ‘Mail’. Klik daarna op ‘Voeg account toe’. Kun je dit niet aanklikken, kies dan 'Voorkeuren'.
voorkeuren voeg account toe apple mail

,Kies vervolgens voor 'Andere Mail-account' en klik 'Ga door'.


Stap 2: Selecteer je account

Er wordt gevraagd naar een volledige naam, e-mailadres en een wachtwoord.

  • 'Volledige naam': vul hier de naam in die je wilt geven aan deze mailbox in Apple Mail
  • 'E-mailadres': het e-mailadres dat je wilt instellen
  • 'Wachtwoord': het wachtwoord dat je voor deze mailbox hebt ingesteld

Klik op ‘Log in’ zodat Apple Mail je instellingen controleert en je verder kunt.

Let op, Apple Mail geeft nu een melding dat je gebruikersnaam en/of wachtwoord onjuist zijn. Dat klopt want we hebben nog niet alle instellingen ingevuld. Ga nu verder met de stappen hieronder.


Stap 3: Invullen mailgegevens

Vul nu de volgende gevraagde informatie in:

  • ‘Gebruikersnaam’: vul je e-mailadres in;
  • ‘Type account’: kies de instelling die je wenst. Wij raden IMAP aan. Kijk voor het verschil tussen
    IMAP en POP3 op onze supportpagina;
  • ‘Server inkomende e-mail': vul het serveradres in, zie de mailgegevens;
  • ‘Server uitgaande e-mail': vul hetzelfde serveradres in als bij inkomende e-mail.

Apple Mail Instellingen Plesk

Klik op ‘Log in’ om verder te gaan naar het volgende scherm. Klik vervolgens op 'Gereed'.


Stap 4: Poortnummers en SSL

Je hebt nu je e-mailadres toegevoegd aan Apple Mail. Om ervoor te zorgen dat de instellingen goed blijven staan in Apple Mail, raden we je aan de volgende stappen nog te voldoen: 

Klik bovenin de taakbalk op ‘Mail’ en vervolgens op ‘Voorkeuren’.

apple mail voorkeuren menu


Stap 5: Geavanceerde instellingen

Selecteer het account waar het om gaat en ga naar 'Serverinstellingen'. Hier zie je een overzicht van de inkomende en uitgaande e-mailserver. 
Klik vervolgens op ‘Geavanceerd’. Controleer voor de volgende gegevens:

  • Deselecteer de optie ‘Beheer verbindingsinstellingen automatisch’ voor de inkomende en uitgaande e-mailserver;
  • Controleer of bij ‘Poort’ ‘993’ staat voor IMAP bij de inkomende e-mailserver;
  • Controleer of bij ‘Poort’ ‘587’ staat voor de uitgaande e-mailserver;
  • Vink de optie ‘Gebruik SSL’ aan voor de inkomende en uitgaande e-mailserver;
  • Controleer of bij ‘Identiteitscontrole’ ‘Wachtwoord’ staat geselecteerd voor de inkomende en uitgaande e-mailserver;

Apple Mail geavanceerd - Plesk

Sluit het venster af door linksboven op de rode knop te klikken. Apple Mail vraagt je nu ‘Wilt u de wijzigingen in de IMAP-account bewaren?’. Klik op ‘Bewaar’.

Gefeliciteerd! Je kunt nu met je e-mail aan de slag in Apple Mail.


Servermappen instellen

Bij het toevoegen van een nieuw account kan het voorkomen dat Apple Mail de verkeerde servermappen kiest. Jouw e-mails worden dan alleen op het betreffende Apple-apparaat opgeslagen. Wil je verzonden items, verwijderde berichten en andere mappen delen met al je andere apparaten, volg dan deze stappen:


Stap 1: Open Voorkeuren in Apple Mail

Open Apple Mail en klik vervolgens op ‘Mail’ en dan op ‘Voorkeuren…’

Open het voorkeuren-scherm in Apple Mail.

 


Stap 2: Klik op Postbusinstellingen

In het voorkeuren-scherm klik je op het tabblad ‘Postbusinstellingen’.

Klik in het voorkeur-scherm van Apple Mail op Postbusinstellingen.


Stap 3: Andere mappen om je berichten in op te slaan

Bij de postbusinstellingen kun je kiezen om berichten in een andere map op te slaan. Kies voor iedere optie een map die op de server wordt gebruikt. 

De postbusinstellingen laat je een andere map kiezen om je berichten in op te slaan.


Stap 4: Kies een map

Per onderdeel kies je een nieuwe map. Bij het kiezen kun je aan de hand van het icoon zien om wat voor map het gaat. Staat er een folder-icoon voor de naam, dan is deze map afkomstig van de server en wordt de inhoud dus met al je apparaten gedeelt. 

Kies voor alle onderdelen een nieuwe map.

Wanneer je een nieuwe map hebt gekozen worden ook alle berichten voor die map op de server zelf opgeslagen en krijg je op al je apparaten dezelfde berichten te zien.

Meer ondersteuning

We bieden naast deze handleiding geen inhoudelijke support op deze software. Wil je meer ondersteuning? Met TeamViewer voeren wij de installatie tegen een vast tarief voor je uit.

Neem contact op