• 15 jaar ervaring
  • Persoonlijke support
  • 160.000 tevreden klanten

Startersgids: snel aan de slag met Exchange Online

Eerste keer inloggen

Je hebt van ons een e-mail ontvangen na het bestellen van Exchange Online. Deze e-mail ontvang je op het contactmailadres dat je hebt opgegeven bij je bestelling.

In deze e-mail staan je (tijdelijke) gebruikersnaam en wachtwoord. Log met deze gegevens in via https://portal.office.com/

Volgende stap

Aan de slag met de domeinnaam

Bij de eerste keer inloggen wijzig je het tijdelijke wachtwoord in een eigen gekozen wachtwoord. Het systeem vraagt hier automatisch om.

Klik vervolgens op de knop 'Beheer'.

Volgende stap

Domeinnaam toevoegen

Klik in het linker menu op 'Instellingen'  en selecteer ‘Domeinen’. Klik op '+Domein toevoegen'. Vul de domeinnaam in en klik op ‘Volgende’.

Volgende stap

Uitleg: Eigen DNS-records beheren of de nameservers van Microsoft gebruiken

Aan een domeinnaam zijn zogenaamde DNS-records gekoppeld. Deze records kun je zien als een soort adresgegevens van een domeinnaam.

Als je bijvoorbeeld de domeinnaam in een browser invoert, zorgen de A-records ervoor dat je aan de hand van dat adres de juiste website te zien krijgt. Ook voor het afleveren van e-mails gestuurd naar ...@jouwdomeinnaam.nl zijn MX-records ingesteld, die ervoor zorgen dat de e-mail in de juiste box terecht komt.

Je kunt ervoor kiezen om deze records te laten beheren door jouw hostingprovider, of door Microsoft.

Waarom zou ik kiezen voor mijn eigen DNS-records beheren?

Een bezoeker van je website zal weinig merken of je eigen hostingpartij of Microsoft deze records in beheer heeft. Het voordeel aan het zelf beheren van de DNS-records is met name van toepassing als je handmatig aanpassingen hebt gedaan aan records of bijvoorbeeld subdomeinen hebt ingesteld. Kies met name voor deze optie als je er zeker van wilt zijn dat jouw website goed bereikbaar blijft op de manier zoals dat nu is ingesteld.

Voor klanten die ook een domeinnaam hebben geregistreerd bij Yourhosting en deze willen koppelen, raden we deze optie aan.

Waarom zou ik kiezen voor de nameservers van Microsoft?

Het aanpassen van records om ervoor te zorgen dat e-mail juist wordt afgevangen door Exchange Online is iets wat je handmatig zult moeten instellen. Dit is secuur werk, één typfout kan er voor zorgen dat e-mail niet kan worden afgeleverd.

Heb je verder geen websites en andere diensten aan de domeinnaam gekoppeld, dan kun je gerust kiezen om de nameservers van Microsoft te gebruiken.

Terug naar de keuze maken

Eigen DNS-records beheren

Nadat je gekozen hebt voor 'Ik beheer mijn eigen DNS-records.' en op ‘Volgende’ hebt geklikt, controleert Microsoft de huidige DNS-records. Vervolgens wordt er in het rood aangegeven welke records nog niet gevonden zijn. DNS-records die wel goed ingesteld zijn, worden groen afgevinkt.

Als alle DNS-instellingen juist zijn ingesteld geeft het beheercentrum aan dat je domein en de e-mailadressen zijn ingesteld. Klik op 'Voltooien'.

Volgende stap

Nameservers van Microsoft gebruiken

Om de nameservers van Microsoft te gebruiken, kies je de optie 'Stel mijn onlineservices voor mij in (aanbevolen).' en kies 'Volgende'.

Microsoft geeft in het volgende scherm de instellingen weer. Voeg deze toe in het beheercenturm van de domeinnaam en kies 'Controleren'.

Als de nameservers goed zijn ingesteld, klik op 'Voltooien'.

Volgende stap

Gebruiker aanpassen

Als de domeinnaam succesvol is toegevoegd, kun je de (inlog)naam van de gebruiker wijzigen.

Klik in het linker menu op 'Gebruikers' en selecteer ‘Actieve Gebruikers’. Selecteer hier de gebruiker waarvan je de gebruikersnaam wilt aanpassen. Klik achter ‘Gebruikersnaam’ op ‘Bewerken’.

 

Volgende stap

Alias en domeinnaam selecteren

Vul in het eerste veld de gewenste alias in, bijvoorbeeld 'info'. Selecteer achter de @ de domeinnaam die je zojuist hebt toegevoegd. Klik op 'Opslaan'.

Omdat je de gebruikersnaam waarmee je nu ingelogd bent hebt gewijzigd, kun je in het volgende scherm alleen maar voor 'Afmelden' kiezen. Je wordt na het afmelden doorverwezen naar het inlogscherm. Log hier nu in met je nieuwe gebruikersnaam. Het wachtwoord dat je eerder hebt ingesteld is niet gewijzigd.

 

Volgende stap

Licentie selecteren

Na het inloggen met je nieuwe gebruikersnaam wordt je automatisch doorverwezen naar het Beheercentrum. Als dit niet het geval is, klik dan op 'Beheer'. 

Kies in het linkermenu 'Gebruikers' en selecteer 'Actieve gebruikers'.

Volgende stap

Licentie bewerken

Selecteer hier de gebruiker waar je de licentie aan wilt koppelen. Klik achter ‘Productlicenties’ op ‘Bewerken’.

Volgende stap

Licentie instellen

Kies allereerst de locatie. Hieronder zie je de actieve licenties die je kunt koppelen aan deze gebruiker. Zet de gewenste licentie 'Aan' door het schuifje om te zetten. Kies vervolgens voor 'Opslaan'.

Volgende stap

Opnieuw aanmelden

De licentie is nu gekoppeld aan de gebruiker. Je kunt het beste opnieuw inloggen om de producten in gebruik te nemen.

Om af te melden, klik rechtsboven op je naam in de zwarte menubalk en selecteer ‘Afmelden’.

Je hebt Exchange Online succesvol ingesteld en je kunt direct aan de slag met je e-mail.

Prijzen excl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2018

Prijzen incl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2018