Met behulp van deze startersgids nemen we je aan de hand om OneDrive voor Bedrijven in gebruik te nemen. De volgende punten komen aan bod:
- Inloggen op de online omgeving van OneDrive voor Bedrijven
- Koppelen van de OneDrive-app aan de cloud
Je hebt van ons een e-mail ontvangen na de bestelling van OneDrive. Deze e-mail ontvang je op het contactmailadres dat je hebt opgegeven bij je bestelling.
In de e-mail die je van ons ontvangen hebt, staan je (tijdelijke) gebruikersnaam en wachtwoord. Log met deze gegevens in via https://portal.office.com
Je bent nu ingelogd in de portal. Zoals je ziet, heb je naast 1 TB opslag in OneDrive de beschikking om online Word, Excel en andere apps te gebruiken.
Klik op de tegel 'OneDrive'.
Voor het eerste gebruik wordt OneDrive voorbereid. Zodra dit proces voltooid is, klik je op 'Uw OneDrive is gereed'.
Je bent nu ingelogd in de online omgeving van OneDrive. Vanuit deze omgeving kun je gemakkelijk:
Je kunt een bestand van je computer slepen naar dit venster. Je kunt ook klikken op 'Uploaden' en zo een bestand kiezen. De bestanden worden direct geüpload naar OneDrive.
Selecteer het bestand dat je wilt downloaden en klik op 'Downloaden' in de menubalk bovenin. Het bestand wordt opgeslagen op de locatie die je kiest.
Selecteer het bestand dat je wilt delen en klik in de menubalk op 'Delen'. Geef het e-mailadres op van de persoon of personen met wie je het bestand wilt delen. Die personen ontvangen een uitnodiging per e-mail.
Je kunt er voor kiezen om OneDrive helemaal te integreren in je Windows verkenner. Zo kun je ook als je geen internetverbinding hebt gemakkelijk bij je bestanden in de cloud. Klik om de software te downloaden op 'De OneDrive-apps downloaden' links onderin in je browser.
Let op! Heb je Windows 10? Dan hoef je de software niet te downloaden, de app staat al standaard op je pc. Open de OneDrive-app via je Windows-verkenner en ga door naar de volgende stap.
De OneDrive-app start op en vraagt om je e-mailadres. Dit is het e-mailadres dat is gekoppeld aan je OneDrive voor Bedrijven-licentie. Vul deze in en klik op 'Aanmelden'.
Vervolgens vraagt de app naar het wachtwoord. Vul deze in en klik op 'Aanmelden'.
De app wordt nu aangemeld. Nadat de gebruikersnaam en wachtwoord zijn goedgekeurd, zie je onderstaand scherm.
De OneDrive-app heeft een standaardlocatie waar de bestanden vanuit de cloud worden gesynchroniseerd op je pc. We raden aan om deze locatie niet te wijzigen. Klik op 'Volgende'.
Vervolgens vraagt de app om de mappen te selecteren die mogen worden gesynchroniseerd naar je pc.
Nieuwe gebruikers hebben nog geen mappenstructuur aangemaakt in de cloud, dus het overzicht is leeg. We raden aan om de optie 'Alle bestanden en mappen in OneDrive - [bedrijfsnaam] synchroniseren' voor nu aangevinkt te laten. De mappen kunnen altijd gewijzigd worden.
Onderin het venster wordt weergegeven hoeveel ruimte van de cloudomgeving je op dit moment geselecteerd hebt om te synchroniseren met jouw pc. Daarachter staat de totale ruimte op je harde schijf. Hiermee kun je gemakkelijk inschatten of je genoeg ruimte hebt op je pc om te synchroniseren.
Klik op 'Volgende'.
De OneDrive-syncclient is gereed en klaar om te synchroniseren. Sluit dit venster en open de Windows verkenner.
In de Windows-verkenner is aan het linker navigatiemenu een extra OneDrive-omgeving toegevoegd. Deze omgeving en de cloud staan nu in directe verbinding en alles wordt wederzijds gesynchroniseerd.
Je kunt nu aan de slag met OneDrive voor Bedrijven!