Domeinnaam koppelen aan Office 365


Een Office 365 tenant (Microsoft-omgeving) wordt standaard geleverd met een domeinnaam die eindigt op .onmicrosoft.com. Deze domeinnaam kun je gebruiken voor het aanmaken van gebruikersaccounts/e-mailadressen, maar het is natuurlijk mooier om hiervoor je eigen domeinnaam te gebruiken.

Het toevoegen van domeinnamen bestaat uit twee delen; de verificatie en de livegang. Hieronder lees je hoe je dit doet.


Deel 1: Verificatie

Eerst wil Microsoft controleren dat de domeinnaam die je wilt koppelen ook echt van jou is. Om dit te doen voegt je een TXT-record toe die door Microsoft is aangemaakt. Omdat je dit doet in de DNS-instellingen, heb je dus toegang nodig tot de DNS-instellingen van de domeinnaam en het Office 365 Admin Center. Een handig stappenplan hiervoor vind je op de supportpagina van Microsoft. Bekijk hiervoor stap 1 tot en met 4 (kies bij stap 4 voor optie c).

Als je bij ons je domeinnaam hebt dan volg je de onderstaande stappen om een TXT-record toe te voegen:

  1. Log in op Mijn Account met je klantnummer en wachtwoord;
  2. Ga links naar het menu-item ‘DNS- en redirectbeheer’;
  3. Klik achter de betreffende domeinnaam op ‘Beheer’;
  4. Je ziet nu de ingestelde DNS-records. Voeg een nieuw TXT-record toe met daarin de waarde die Microsoft aangeeft;
  5. Klik op knop ‘DNS Opslaan’ om het nieuwe record op te slaan.

Nadat je het TXT-record hebt toegevoegd, klik je in het Office 365 Admin Center op 'controleer'. 
Wij raden je aan om eerst de verificatie te doen en daarna de gewenste gebruikers aan te maken. Wil je e-mail migreren, dan kun je dit ook het beste na de verificatie doen.


Deel 2: Livegang

Na het aanmaken van gebruikers (en eventueel het migreren van e-mail) kun je op een gewenst moment overstappen van je oude e-mailoplossing naar Exchange Online, de e-mailoplossing van Microsoft. Meer informatie hierover lees je in stap 5 (kies optie 2) en stap 6 in het stappenplan van Microsoft.

Heb je je domeinnaam bij ons hebt geregistreerd, dan koppel je de domeinnaam eenvoudig via de volgende stappen:

  1. Log in op Mijn Account met je klantnummer en wachtwoord;
  2. Ga links in het menu naar ‘Mijn Cloudproducten’;
  3. Klik op ‘Producten’ en selecteer ‘Microsoft Cloud Solutions’;
  4. Vul je domeinnaam in onder ‘Koppel uw domeinnaam’ en klik op ‘Koppel domeinnaam’;
  5. DNS- en redirectbeheer opent met een voorstel van de instellingen. Klik op ‘Activeer Office 365’. 
  6. Controleer deze instellingen met de instellingen in het Office 365-beheercentrum. Heb je een domeinnaam met een koppelteken, dan is het nodig dat je het MX-record handmatig aanpast;
  7. Gefeliciteerd! Na maximaal 4 uur is deze wijziging actief en komen alle nieuwe e-mail binnen bij Microsoft. Je kunt nu met je e-mailapps verbinding maken met de nieuwe mailboxen. Als je met Easymove de e-mail hebt gemigreerd, dan kun je na vier uur de delta-migratie aanzetten.

Office 365 en je website

Verstuurt je website e-mails naar jouw e-mailadres of naar je klanten? Neem dan contact met ons op, zodat wij jouw specifieke situatie met je kunnen doorspreken. We helpen je graag mee om ervoor te zorgen dat deze e-mails aankomen en niet als spam worden aangemerkt.

Eenvoudig je e-mail verhuizen?

Met Easymove verhuis je stap voor stap je e-mail, contactpersonen, agenda, taken en notities. Veilig en snel!

Easymove