Thunderbird instellen - Nieuwe Hostingmanager


Bij de overstap naar de nieuwe Hostingmanager adviseren wij je om bestaande e-mailaccounts bij te werken. Dit is nodig om e-mail goed te kunnen blijven ontvangen en versturen. De nieuwe Hostingmanager ondersteund het gebruik van je e-mailadres als gebruikersnaam. Dit maakt het instellen van een e-mailaccount een stuk makkelijker en duidelijker.


Wil je een bestaand account bijwerken, volg dan de volgende stappen:


Stap 1: login op Mijn Account

Log in op Mijn Account.

Log in op Mijn Account


Stap 2: Ga naar Hostingmanager

Klik in het menu aan de linkerkant op ‘Hostingmanager’.

Ga in Mijn Account naar Hostingmanager.


Stap 3: Open de Hostingmanager

Klik op de knop ‘Hostingmanager’.

Open de Hostingmanager.


Stap 4: Open de e-mailpagina

Klik in de Hostingmanager op de knop ‘E-mailconfiguratie’

In de Hostingmanager klik je op E-mailconfiguratie.


Stap 5: Noteer je e-mailadres

Noteer het e-mailadres dat achter de juiste e-mailbox staat geschreven. Het e-mailadres in dit scherm is je e-mailgebruikersnaam. Deze gebruik je om in te loggen op je e-mail. 

Het e-mailadres in het e-mailboxscherm is de gebruikersnaam voor je e-mail.


Stap 6: Wachtwoord

Weet je het e-mailwachtwoord voor je account nog? Ga dan door naar stap 8. Ben je het wachtwoord vergeten, klik dan op ‘E-mailwachtwoorden’.

Een nieuw e-mailwachtwoord instellen.


Stap 7: E-mailwachtwoord aanpassen

Kies de juiste e-mailboxnaam en vul twee maal het nieuwe wachtwoord in. Klik hierna op ‘verstuur’ om het nieuwe wachtwoord in te stellen. Kies altijd voor een sterk en uniek wachtwoord. 

Stel een nieuw e-mailwachtwoord in


Stap 8: Open Thunderbird

Je hebt nu alle e-mailgegevens bij de hand. Open Thunderbird. Klik op  ‘Lokale mappen’ en vervolgens op ‘Instellingen voor deze account bekijken’. 

Open Thunderbird en bekijk de instellingen van je account.


Stap 9: Open de serverinstellingen

Klik op de knop ‘Serverinstellingen’ onder het juiste e-mailadres. 


Stap 10: Wijzig de e-mailinstellingen

Pas de informatie bij ‘Servernaam’, ‘Gebruikersnaam’, ‘Verbindingsbeveiliging’ en ‘Authenticatiebeveiliging’ aan.


Vul bij e-mailadres je eigen e-mailadres in. De servernaam is mail.jedomeinnaam.nl, waarin jedomeinnaam.nl jouw domeinnaam met bijbehorende extensie is. Kies bij ‘Verbindingsbeveiliging’ voor ’SSL/TLS’ en als Authenticatiemethode kies je ‘Versleuteld wachtwoord’. De gebruikersnaam is je e-mailadres en het wachtwoord is degene die je hebt onthouden of net hebt aangepast. 

oer de nieuwe e-mailgegevens in.


Stap 11: Bewerk de uitgaande mailserver

Klik op de knop ‘Uitgaande server (SMTP)’. Klik op de uitgaande mailserver en dan op ‘Bewerken…'. 

Bewerk de uitgaande mailserver (SMTP)


Stap 12: Wijzig de e-mailinstellingen

Wijzig de servernaam, de verbindingsbeveiliging, authenticatiemethode en gebruikersnaam. 

De servernaam is mail.jedomeinnaam.nl, waarin jedomeinnaam.nl jouw domeinnaam met bijbehorende extensie is. Kies bij ‘Verbindingsbeveiliging’ voor ’SSL/TLS’ en als Authenticatiemethode kies je ‘Versleuteld wachtwoord’. De gebruikersnaam is je e-mailadres en het wachtwoord is degene die je hebt onthouden of net hebt aangepast. 
Klik hierna op ‘Ok’

Pas de uitgaande e-mailinstellingen (SMTP) aan

Je hebt nu je e-mailaccount bijgewerkt. Het e-mailaccount maakt nu gebruik van de juiste e-mailgegevens.