Veelgestelde vragen

  1. Wat is Patchman?
  2. Wat zijn de voordelen van Patchman voor mijn website?
  3. Ik heb een e-mail ontvangen dat er beveiligingslekken zijn gevonden, wat moet ik doen?
  4. Ik heb een e-mail ontvangen dat de beveiligingslekken zijn gedicht, wat moet ik doen?
  5. Ik heb een e-mail ontvangen dat er malware is gevonden, wat moet ik doen?
  6. Ik heb een e-mail ontvangen dat malware in quarantaine is gezet, wat moet ik doen?
  7. Kunnen jullie mij helpen met het opschonen van malware en het updaten van mijn software?
  8. Kan een patch worden teruggedraaid?
  9. Blijft mijn website na een patch gewoon werken?
  10. Ik houd mijn website liever zelf up-to-date, kan dat?
  11. Hoe zit het met mijn privacy, kunnen jullie mijn bestanden zomaar aanpassen?
  12. Hoe activeer ik Patchman?
  13. Moet ik extra betalen voor Patchman?
  14. Kan ik er ook voor kiezen om Patchman niet te gebruiken?
  15. Waarom scant Patchman mijn hostingpakket, zijn jullie servers niet goed beveiligd?
  16. Wat is een hacker?
  17. Waarom word ik gehackt?
  18. Wat er gebeurt er als ik gehackt ben?
  19. Hoe kan ik een hack voorkomen?
  20. Hebben jullie nog tips voor het beveiligen van mijn website?

Wat is Patchman?

CMS-systemen zoals WordPress, Joomla! en Drupal zijn vaak het doelwit van hackers. Patchman controleert deze CMS-systemen op malware (kwaadaardige scripts), veiligheidslekken en verouderde software.

Als Patchman een veiligheidsrisico signaleert, dan dicht het systeem het risico direct. Dit is slechts een tijdelijke oplossing. Voor een structurele oplossing is het nodig dat u uw hostingpakket volledig controleert en uw software updatet.

Wat zijn de voordelen van Patchman voor mijn website?

Met Patchman bent u beter beschermd tegen misbruik door hackers. Patchman signaleert veiligheidsrisico’s in bestanden op uw hostingpakket. In een e-mail informeren wij u over eventuele schadelijke bestanden. U kunt vervolgens actie ondernemen zoals het updaten van de software.

Ik heb een mail ontvangen dat beveiligingslekken zijn gevonden, wat moet ik doen?

Controleer en update de software via een van deze handleidingen:

  1. Handleiding updaten WordPress
  2. Handleiding updaten Joomla!
  3. Handleiding updaten Drupal
  4. Handleiding updaten Prestashop

Daarnaast is het belangrijk dat u uw bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om uw FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van uw MySQL-wachtwoord ook uw wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Ik heb een mail ontvangen dat de beveiligingslekken zijn gedicht, wat moet ik doen?

U bent nu tijdelijk beschermd tegen direct misbruik door hackers. Voor een structurele oplossing controleert en update u de software via een van deze handleidingen:

  1. Handleiding updaten WordPress
  2. Handleiding updaten Joomla!
  3. Handleiding updaten Drupal
  4. Handleiding updaten Prestashop

Daarnaast is het belangrijk dat u uw bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om uw FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van uw MySQL-wachtwoord ook uw wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Ik heb een e-mail ontvangen dat er malware is gevonden, wat moet ik doen?

Update de software en verwijder de malware via een van deze handleidingen:

  1. Handleiding updaten WordPress
  2. Handleiding updaten Joomla!
  3. Handleiding updaten Drupal
  4. Handleiding updaten Prestashop

Daarnaast is het belangrijk dat u uw bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om uw FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van uw MySQL-wachtwoord ook uw wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Ik heb een e-mail ontvangen dat malware in quarantaine is gezet, wat moet ik doen?

Controleer en update de software via een van deze handleidingen:

  1. Handleiding updaten WordPress
  2. Handleiding updaten Joomla!
  3. Handleiding updaten Drupal
  4. Handleiding updaten Prestashop

Daarnaast is het belangrijk dat u uw bestanden en computer scant op virussen. Ook raden we aan om uw FTP- en MySQL-wachtwoorden preventief te wijzigen. Pas na het wijzigen van uw MySQL-wachtwoord ook uw wachtwoord aan in de configuratiebestanden. Bestaande websites die gebruikmaken van de database werken namelijk niet meer nadat het wachtwoord is gewijzigd.

Kunnen jullie mij helpen met het opschonen van malware en het updaten van mijn software?

Onze professionele webdesigners kunnen u hierbij helpen. Neem contact op met onze klantenservice en vraag naar de Webmasterservice. We plannen een afspraak in en een professionele webdesigner gaat tegen een vast tarief een uur lang voor u aan de slag. Lukt het toch niet binnen het uur? Dan nemen we altijd eerst contact met u op om te overleggen over een vervolgafspraak.

Kan een patch worden teruggedraaid?

Ja, dat kan. We ontvangen uw aanvraag graag via het supportformulier. Kies als onderwerp ‘Software’ en vermeld uw klantnummer en FTP-gebruikersnaam, die vindt u in Mijn Account onder ‘Mijn gegevens’. Houd er na het terugdraaien van de patch rekening mee dat u de veiligheidsrisico’s zelf oplost of door onze Webmasterservice laat verhelpen.

Blijft mijn website na een patch gewoon werken?

De automatische patches van veiligheidslekken worden zorgvuldig getest en adequaat toegepast. Dit betekent dat uw website in veruit de meeste gevallen blijft werken. Mocht dat toch niet zo zijn, neem dan contact op met onze klantenservice. Onze supportmedewerkers draaien de patch voor u terug.

Ik houd mijn website liever zelf up-to-date, kan dat?

Als u uw software en plug-ins zelf regelmatig update, ontvangt u geen e-mails over veiligheidsrisico’s. In deze gevallen hoeft Patchman geen lek te dichten.

Hoe zit het met mijn privacy, kunnen jullie mijn bestanden zomaar aanpassen?

Patchman is bedoeld om veiligheidsrisico’s in uw software op te sporen en u daarover te informeren zodat u uw software kunt updaten. Scant Patchman uw software niet, en blijven veiligheidsrisico’s onopgemerkt, dan kan het zijn dat hackers misbruik maken van het veiligheidsrisico op uw hostingpakket. Zij gebruiken uw hostingpakket dan bijvoorbeeld voor het versturen van spam. Vaak zorgt dit ook voor overlast op de servers.

Om overlast op grote schaal te voorkomen, dicht (patcht) Patchman automatisch het veiligheidsrisico op uw hostingpakket. Dit betekent dat we uw bestanden mogen aanpassen. Hiermee voorkomen we dat uw website wordt misbruikt en zorgen we voor rustigere servers.

Hoe activeer ik Patchman?

U hoeft Patchman niet te activeren, dit doen wij automatisch voor u.

Moet ik extra betalen voor Patchman?

Nee, Patchman scant uw shared hostingpakket kosteloos.

Kan ik er ook voor kiezen om Patchman niet te gebruiken?

Nee, Patchman scant de shared hostingpakketten van al onze klanten.

Waarom scant Patchman mijn hostingpakket, zijn jullie servers niet goed beveiligd?

We besteden veel aandacht aan de beveiliging van onze servers en uw data. Onze servers en data zijn optimaal beveiligd. De veiligheidslekken die Patchman signaleert, zijn geen veiligheidslekken in onze servers, maar in de software die u op uw hostingpakket heeft geïnstalleerd. Is uw software niet up-to-date, dan loopt u het risico gehackt te worden.

Populaire software zoals WordPress, Joomla! en Drupal zijn vaak het doelwit van hackers. Hackers vinden manieren om toegang te krijgen tot deze software en misbruiken uw website voor hun eigen doeleinden. Vaak worden deze beveiligingslekken aangepakt in software-updates. Het is daarom extra belangrijk om uw software up-to-date te houden. Zo weet u zeker dat u beschermd bent tegen hackers.

Wat is een hacker?

Dat is iemand die misbruik maakt van een veiligheidslek in uw hostingpakket, zoals verouderde software, en zo toegang krijgt tot uw persoonlijke gegevens. Uw hostingpakket wordt dan gebruikt voor het versturen van spam of het uitvoeren van aanvallen op andere websites.

Waarom word ik gehackt?

Er zijn verschillende redenen waarom hackers uw website hacken. Lees hiervoor ons blogartikel.

Wat er gebeurt er als ik gehackt ben?

Dan heeft een hacker toegang tot uw hostingpakket en misbruikt hij deze bijvoorbeeld voor het versturen van spam of het uitvoeren van aanvallen op andere websites. Ook komt het voor dat een hacker persoonsgegevens buitmaakt.

Wanneer uw hostingpakket is gehackt halen wij uw hostingpakket offline. Dit doen wij ter bescherming van onze servers en uw account. Als u gehackt bent, is het noodzakelijk dat u uw hostingpakket opschoont en de veiligheidshekken dicht. Na controle van onze helpdesk zetten we uw hostingpakket en website(s) weer online.

Met de inzet van Patchman voorkomen wij dit. We sturen u proactief een e-mail wanneer uw hostingpakket veiligheidsrisico’s bevat. Zo kunt u op tijd actie ondernemen, voor het te laat is.

Hoe kan ik een hack voorkomen?

U kunt een hack voorkomen door uw software regelmatig te updaten en uw software en bestanden te controleren op virussen.

Software updaten

  1. Handleiding updaten WordPress
  2. Handleiding updaten Joomla!
  3. Handleiding updaten Drupal
  4. Handleiding updaten Prestashop

Software en computer controleren op virussen

Bestanden controleren: via FTP downloadt u de bestanden naar uw PC. Laat een virusscanner de gedownloade bestanden controleren. Om de bestanden te downloaden kunt onder andere gebruik maken van FileZilla.

PC controleren: controleer uw PC regelmatig op virussen en trojans. Heeft geen virusscanner, installeer dan bijvoorbeeld de gratis virusscanner van AVG.

Hebben jullie nog tips voor het beveiligen van mijn website?

Webmasterservice

Heeft u hulp nodig bij het opschonen van malware en het updaten van uw software?

Bel 0900-0309 (€ 0,50 incl. btw per gesprek) en vraag naar de mogelijkheden.

Prijzen excl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2017

Prijzen incl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2017