Verkozen tot de snelste webhoster
Deskundige support
Al 1,1 miljoen domeinnamen geregistreerd
Gratis website bij je domeinnaam
Verkozen tot de snelste webhoster

Veelgestelde vragen migratie Starthosting naar Plesk


We gaan over op een nieuwe Hostingmanager; Plesk. Deze nieuwe online klantomgeving is gebruiksvriendelijker waardoor het technisch beheer van je producten nog eenvoudiger wordt. Bij deze migratie zetten we de Starthosting-pakketten over naar Yourhosting-pakketten. Op deze pagina lees je meer hierover.


Inhoudsopgave

  1. Wat zijn de voordelen van de migratie naar een Yourhosting-pakket met Plesk? 
  2. Welk pakket krijg ik?
  3. Hoe verloopt de verlenging van mijn (nieuwe) pakket?
  4. Wanneer migreren jullie mijn Starthosting-pakket?
  5. Ik heb een e-mail gekregen dat jullie mijn pakket binnenkort migreren. Wat moet ik nu doen?
  6. Wat moet ik doen als mijn Starthosting-pakket is overgezet naar een Yourhosting-pakket met Plesk?
  7. Hoe wijzig ik mijn e-mailgegevens na de migratie?
  8. Mijn e-mail loopt via een externe server. Moet ik ook mijn e-mailgegevens aanpassen?
  9. Ik heb een contactformulier/bestelformulier op mijn website. Moet ik nog iets wijzigen?
  10. Is mijn serveradres gewijzigd door de migratie?
  11. Ik gebruik externe nameservers. Wat moet ik doen?
  12. Wat verandert er rondom de externe toegang tot mijn MySQL Database?
  13. Hoe werkt de Plesk-Hostingmanager?
  14. Hoe kan ik mijn nieuwe pakket up- of downgraden?

Wat zijn de voordelen van de migratie naar een Yourhosting-pakket met Plesk?

Groter pakket
Je nieuwe Yourhosting-pakket is groter dan je oude Starthosting-pakket. Dat betekent meer schijfruimte, meer dataverkeer en dus dat je minder snel hoeft te upgraden, dat je websites groter en zwaarder kunnen zijn voor nog meer bezoekers. En ook dat je je e-mailboxen groter kunt maken wanneer je dat wilt.

Betere spamfilters
Je huidige pakket maakt gebruik van verouderde spamfilters. Dat zorgt voor beperkte mogelijkheden om je mailbox schoon te houden. In de nieuwe situatie gebruiken we SpamExperts, dat biedt krachtige beveiligingsopties om spam tot het minimale te beperken.

SSL mogelijk!
Veiligheid staat voorop wanneer je online bent. Daarom raden wij bij iedere website een SSL certificaat aan. Vooral voor de beveiliging van data, maar ook om de positie van je website in Google te verbeteren. Als je werkt met contactformulieren of op andere manieren persoonsgegevens verwerkt, is het zelfs verplicht. In je oude Starthosting-pakket was SSL niet beschikbaar, maar in je nieuwe Yourhosting-pakket wel.  

Multifactor authenticatie
Om een extra beveiligde toegang mogelijk te maken stel je in de nieuwe Hostingmanager zelf een multifactor authenticatie in. Daarmee zorg je ervoor dat niemand bij jouw gegevens kan komen, zelfs niet als ze je wachtwoord kennen.


Welk pakket krijg ik?

Hieronder vind je een tabel met de oude Starthosting-pakketten en welke nieuwe Yourhosting-pakketten hierbij horen:

Oud Starthosting-pakketNieuw Yourhosting-pakket met PleskPrijs per maand
Mijn E-mailE-mail 1€ 3.85
Mijn E-mail GrootE-mail 1€ 3.85
 Benieuwd naar de specificaties van alle e-mailpakketten?
Mijn Website Basic XS€ 5.90
Mijn Website KleinXS€ 5.90
Mijn Website NormaalM€ 11.80
Mijn Website GrootM€ 11.80
Mijn Website Extra GrootL€ 14.35
 Benieuwd naar de specificaties van alle hostingpakketten?

​​​​​​​Hoe verloopt de verlenging van mijn (nieuwe) pakket?

We verlengen gewoon je pakket zoals je gewend bent. Je pakket behoudt dus gewoon de huidige looptijd. In de eerste periode na de migratie betaal je niets extra's voor je nieuwe (grotere) pakket. Je blijft het oude Starthosting-tarief betalen, ook als je in de tussentijd toe bent aan verlenging. Bij verlengingen die op of na 1 september 2020 plaatsvinden, worden wel de reguliere tarieven voor het Yourhosting-pakket dat je op dat moment afneemt in rekening gebracht. 


Wanneer migreren jullie mijn Starthosting-pakket ?

We migreren niet alle pakketten tegelijk. Wanneer we de migratie voor jouw pakket hebben ingepland, ontvang je een e-mail van ons met informatie over de migratie.


Ik heb een e-mail gekregen dat jullie mijn pakket binnenkort migreren. Wat moet ik nu doen?

De e-mail met de vooraankondiging van de migratie is om je op de hoogte te stellen wat we precies gaan doen en welk pakket je krijgt. Je hoeft nog niets te doen.


Wat moet ik doen als mijn Starthosting-pakket is overgezet naar een Yourhosting-pakket met Plesk?

Zodra we je Starthosting-pakket hebben overgezet naar een Yourhosting-pakket met Plesk, ontvang je van ons een e-mail ter bevestiging. De inhoud van je pakket hebben we dan ook overgezet. 

E-mail
Gebruik je een e-mailprogramma (zoals bijvoorbeeld Outlook of Apple Mail) dan hoef je alleen je e-mailinstellingen te wijzigen. Je kunt ondertussen wel gewoon e-mail blijven ontvangen. Wat je nieuwe e-mailinstellingen zijn lees je in Mijn Account bij 'Mijn berichten'. Met onze e-mail instelhulp vind je direct waar je deze instellingen invult in je e-mailprogramma. Gebruik je alleen de webmail voor het lezen en versturen van je e-mail, dan hoef je niets te doen. 

Externe nameservers en/of database
In de onderstaande gevallen is het nodig dat je een extra wijziging doet:


Hoe wijzig ik mijn e-mailgegevens na de migratie?

Een aantal e-mailinstellingen wijzigen na de migratie. Je kunt ondertussen wel gewoon e-mail blijven ontvangen. Wat je nieuwe e-mailinstellingen zijn lees je in Mijn Account bij 'Mijn berichten'. Met onze e-mail instelhulp vind je direct waar je deze instellingen invult in je e-mailprogramma. Let er daarbij ook goed op dat je in de instellingen bij 'hoofdmap' of 'IMAP-pad' geen ''INBOX' hebt staan. Gebruik je alleen de webmail voor het lezen en versturen van je e-mail, dan hoef je niets te doen. 

Gebruik je je e-mailadres ook in andere programma's of software (bijvoorbeeld in de software van je webshop)? Controleer daar dan ook de e-mailinstellingen en pas aan waar nodig. Loopt je e-mail niet via ons, maar via een externe server (bijvoorbeeld via Microsoft 365 of exchange) dan hoef je niets aan te passen.


Mijn e-mail loopt via een externe server. Moet ik ook mijn e-mailgegevens aanpassen?

Nee, als je e-mail niet via ons loopt, hoef je niks aan te passen in je e-mailinstellingen. Alleen als je e-mail via onze server loopt zijn een aantal wijzigingen nodig. 


Ik heb een contactformulier/bestelformulier op mijn website. Moet ik nog iets wijzigen?

Of je iets moet wijzigen aan je contactformulier of bestelformulier na de migratie, ligt aan hoe het formulier is ingesteld. Het is natuurlijk altijd verstandig dit te controleren! Open de instellingen van het formulier in de backend van je website en controleer de gegevens. Staat hier alleen je daadwerkelijke e-mailadres, dan hoef je niks te wijzigen. Gebruik je het serveradres, dan moet je deze aanpassen naar het nieuwe serveradres. Lees hiervoor de informatie hieronder goed door: 


Is mijn serveradres gewijzigd door de migratie?

Ja, door de migratie staat je pakket nu op een andere server. Je serveradres was eerder serverX.starthosting.nl (bij X stond je servernummer), dit is nu serverX.yourhosting.nl (met bij X je servernummer). Gebruik je je serveradres bij instellingen in software, zet hier dan ook het nieuwe serveradres neer.  Je vindt deze in Mijn Account bij 'Mijn gegevens', onder 'Mijn technische gegevens'.


Ik gebruik externe nameservers. Wat moet ik doen?

Gebruik je externe nameservers, dan is het belangrijk dat je je DNS wijzigt. Je vindt je DNS-instellingen bij ons in Mijn Account bij 'DNS- en redirectbeheer'. Klik daar achter de betreffende domeinnaam op ‘Beheer’. 


Wat verandert er rondom de externe toegang tot mijn MySQL Database?

De externe toegang tot je database is een handmatige instelling en het is daarom helaas niet mogelijk om deze instellingen mee te migreren. Dit kun je uiteraard opnieuw instellen. Dit doe je de nieuwe Hostingmanager bij ‘Databases’. Op die pagina kun je via ‘Gebruikerbeheer’ de database selecteren om vervolgens externe toegang tot die database in te schakelen.


Hoe werkt de Plesk-Hostingmanager?

We gebruiken Plesk als nieuwe Hostingmanager. Het Plesk Control Panel is een gebruiksvriendelijkheid technische omgeving waarin je zelf veel opties hebt om je website- en e-mailinstellingen te beheren. We hebben hiervoor veel handleidingen geschreven:


Hoe kan ik mijn nieuwe pakket up- of downgraden?

Wil je toch een ander pakket na de migratie? Geen probleem. Via Mijn Account wijzig je eenvoudig zelf je pakket op de pagina 'Mijn producten':

  1. Klik achter het pakket dat je wilt upgraden op ‘Ga naar pakketpagina’. Heb je één pakket, dan ga je automatisch naar je pakketpagina;
  2. Klik bij je pakket op 'Upgraden' of 'Downgraden';
  3. Kies naar welk pakket je wilt upgraden. Aan de rechterkant van de pagina zie je zowel de specificaties van je huidige pakket als van het pakket dat je selecteert;
  4. Volg de instructies op het scherm en rond de wijziging af.