Google Analytics 4 – de basis

Inzicht in de statistieken kan jou als eigenaar van een website veel opleveren. Als je weet hoeveel mensen je site bezoeken, welk onderdeel het populairst is en waar mensen afhaken, kun je je website nog beter maken en meer tevreden bezoekers en klanten krijgen. Met Google Analytics 4 kom je veel over je website-bezoekers te weten.

google analytics 4
Yourhosting
28 oktober 2022

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is een gratis hulpmiddel van Google waarmee je uitgebreide statistieken kunt verzamelen en bekijken over je websitebezoekers. In de eerste plaats zie je hoeveel bezoekers er op je website komen, maar nog belangrijker, je ziet ook wat ze allemaal op je website doen.

Google Analytics 4 (GA4) is de nieuwste versie van Google Analytics. De oorspronkelijke versie, Universal Analytics, wordt vanaf juni 2023 niet meer ondersteund. Ga je aan de slag met Google Analytics? Kies dan direct voor GA4. Sowieso handig omdat de nieuwe versie een aantal handige extra mogelijkheden heeft.

Wat kun je nu eigenlijk met GA4?

Maar waarom zou je eigenlijk al die uitgebreide statistieken willen hebben? De gegevens die Google Analytics verzamelt, bieden inzichten die je goed kunt gebruiken om je website, je aanbod van producten en diensten en je manier van adverteren te verbeteren. Google Analytics geeft onder andere antwoord op de volgende vragen:

Hoeveel bezoekers heeft mijn site? Dat is al interessant, maar daarnaast kun je ook zien hoe het aantal bezoekers zich ontwikkelt. Zo ontdek je of de moeite die je doet om bezoekers binnen te halen zijn vruchten afwerpt. Kies bijvoorbeeld een periode van een maand of jaar, en vergelijk deze data met voorgaande periodes om te zien of het aantal bezoekers gestegen of gedaald is.

screenshot ga4

Waar komen mijn bezoekers vandaan? Facebook, Instagram, Google-advertenties, zoekopdrachten in Google… Zo zie je of die advertentiecampagne op Google aanslaat en welke berichten op social media voor het meeste bezoek zorgen. Ook zie je hier via welke andere kanalen bezoeken binnenkomen op je website, maar ook hoeveel conversies dat heeft opgeleverd en welke inkomsten dat heeft gegenereerd. De Gemidelde betrokkenheid per sessie geeft bijvoorbeeld aan hoe betrokken je bezoekers zijn. Kijken ze uitgebreid rond of klikken ze direct weg?

screenshot ga4

Wat doen mensen op mijn site? Lezen ze je blogs? Vragen ze informatie aan? Klikken ze op de producten in je webwinkel en kopen ze die ook? Via het rapport Pagina’s en schermen zie je meer informatie over de meest bezochte pagina’s, de conversies per pagina en de hoeveelheid gebruikers per pagina. Wel zo handig te weten wat die nieuwe pagina oplevert!

screenshot ga4

Heb je een webshop? Dan is het rapport inkomsten genereren een must. Hoe ontwikkelt mijn omzet zich? Je vind hier informatie over totale inkomsten, de aankoopopbrengsten oer gebruiker, wat er dan precies verkocht is en meer.

screenshot ga4

Waar zijn mijn bezoekers? We hebben natuurlijk al gezien via welke verkeersbronnen bezoekers op je website komen. In Google Analytics 4 kun je ook zien waar je bezoekers vandaan komen. Is dit nederland, of heb je toch ook veel internationale bezoekers? Ook zie je hier meer demografische gegevens als gebruikers per leeftijd, taal, en welke plaats je bezoekers vandaan komen. Handig om in te zetten als je bijvoorbeeld specifieke locaties wilt targeten met je ads, of wilt weten of jouw website voldoende is afgestemd op de doelgroep.

screenshot ga4

Meten is weten

Voordat je aan de slag kunt met Google Analytics, moet je een account aanmaken en je website koppelen. Aan het einde van dit blog leggen we kort uit hoe je dit doet. Om een indruk te krijgen, vertellen we je in grote lijnen wat je ziet als je Google Analytics 4 hebt gekoppeld en je bent ingelogd.

In het beginscherm zie je een overzicht van wat er de afgelopen week allemaal is gebeurd op je site. Zo zie je in één oogopslag het aantal bezoekers (gebruikers), het aantal nieuwe bezoekers, hoe lang ze op je site zijn geweest en – als je bijvoorbeeld een webwinkel hebt – de omzet.

Aan de linkerkant van het beginscherm vind je een menu waarin je in detail allerlei gegevens kunt bekijken. Per bezoeker legt Google Analytics onder meer ook de locatie, de taal, het apparaat en de browser vast. In het onderdeel Gebruiker zijn deze demografische en technische gegevens te zien.

Onder Levenscyclus vind je allerhande gegevens over je bezoekers, bijvoorbeeld:

  • Acquisitie: hoe bezoekers op je site terecht zijn gekomen. Via een zoekopdracht in Google, social media of advertenties.
  • Betrokkenheid: wat gebruikers doen op je site. Lezen ze je blog, vragen ze informatie aan, maken ze een account voor je webshop?
  • Inkomsten genereren: Google Analytics houdt je inkomsten bij.
  • Behoud: komen bezoekers terug op je site en hoe vaak?

Je website verbeteren

Met behulp van bovenstaande statistieken heb je veel handvaten om je website te verbeteren. Zie je dat verkeer uit zoekmachines terugloopt, dan kun je dit meenemen in je SEO-activiteiten. Zie je opeens een hoge bouncerate vanaf mobiel verkeer, dan heb je een aanknopingspunt dit eens goed te onderzoeken. Google Analytics kun je gebruiken als eenvoudig hulpmiddel om te zien hoeveel bezoekers je hebt, maar als je er meer in thuis raakt, is het ook mogelijk om je website steeds beter te maken op basis van de statistieken die worden bijgehouden. De basis die we hierboven hebben uitgelegd geeft een goede introductie in het beginnen met statistieken, maar echt, de mogelijkheden van Google Analytics zijn (bijna) eindeloos.

Het programma kan dankzij kunstmatige intelligentie niet alleen statistieken uit het verleden zien, maar toont ook voorspellingen over het gedrag van je bezoekers. Zo zie je bijvoorbeeld hoe groot de kans is dat klanten iets gaan kopen in je webshop en zelfs welke omzet je over de komende periode kunt verwachten. Dat is bijvoorbeeld handig als je aan bepaalde doelgroepen specifieke advertenties wilt laten zien.

Google Analytics instellen

Hoe veel Google Analytics ook meet, het begint daar pas mee nadat je het hebt ingesteld. Daarvoor heb je in de eerste plaats een Google-account nodig. Daarna maak je een analytics-account aan. Hiervoor ga je naar analytics.google.com. Vervolgens ga je Analytics instellen.

Google beschrijft het complete stappenplan in detail.

Leren door te experimenteren

Al deze statistieken en inzichten zijn geweldig, maar het maakt ook dat Google Analytics in het begin nogal overdonderend kan zijn. Ook het instellen kost wat tijd, maar dat hoef je gelukkig maar één keer te doen.

Wil je het programma goed begrijpen, dan loont het de moeite om het regelmatig te openen en vooral veel te experimenteren. Zo kom je langzaam maar zeker achter de geheimen van dit krachtige hulpmiddel.