Hoe bepaal je jouw merkidentiteit?

Start je binnenkort een eigen bedrijf? Dan maak je een heleboel keuzes. Het belangrijkste is natuurlijk je aanbod: ben je daarin onderscheidend genoeg? Maar minstens zo belangrijk zijn je bedrijfsnaam en je merkidentiteit. Die moeten in één oogopslag opvallen en de juiste associaties oproepen. Straal je een serieus of wat meer speels imago uit? Past je identiteit bij de sector en het product of de dienst die je levert? Tenzij je zelf designer bent en een bedrijf in visuele vormgeving start, heb je waarschijnlijk weinig kaas gegeten van het ontwikkelen van een merkidentiteit. No worries. In dit blog lees je hoe je het aanpakt.

Merkidentiteit
Yourhosting
17 november 2022

Start met je strategie

Zoals je goed nadenkt over je aanbod, je doelgroep en je concurrenten, zo denk je ook goed na over je visuele uitstraling. Voordat je gaat kijken naar vormen, kleuren, logo’s en lettertypes, bepaal je eerst je merkstrategie.

Daar zijn handige hulpmiddelen voor. Bijvoorbeeld het what, how, why model van Simon Sinek. De brandkey. Of het businessmodel canvas. Online kun je hier van alles over vinden. Uit dit merkfundament kun je de gewenste merkpersoonlijkheid filteren. Je kiest bijvoorbeeld een aantal merk- of kernwaarden. Vriendelijk, optimistisch, daadkrachtig en eigenzinnig zijn voorbeelden hiervan. Het helpt ook om op basis van deze waarden een korte tekst te schrijven: je brandstory, manifest of visie en missie.

Golden circle van Simon Sinek

Welke toon sla je aan?

Met deze basiskeuzes kun je ook je tone of voice bepalen. Je kunt je voorstellen dat bij waarden als daadkrachtig en eigenzinnig een uitgesproken en gedurfde toon hoort. Terwijl woorden als vriendelijk en optimistisch om een meer ingetogen en bescheiden toon vragen. Bepaal ook of je mensen met ‘je’ of ‘u’ wilt aanspreken. In het eerste geval ben je hun vriend, in het tweede geval meer de expert.

Voor het bepalen van je tone of voice kun je ook de Archetypes van psycholoog Jung gebruiken. Met de Archetypes beschrijf je jouw merk als een mens. Door bepaalde waarden aan je merk te koppelen, stel je mensen in staat een emotionele band op te bouwen.

De Onschuldige zoekt en biedt vertrouwen. De Onderzoeker wil onafhankelijk blijven. De Wijze wil de wereld begrijpen en verder brengen.

De Held staat voor moedig handelen. De Rebel breekt graag met de regels. De Magiër zoekt verbazingwekkende verandering. De Joker wil vooral plezier hebben. De Gewone Man vind dat je goed bent zoals je bent.

De Geliefde wil liefde geven en vinden. De Schepper wil altijd iets nieuws creëren. De Zorger staat klaar om voor anderen te zorgen. En de Heerser wil controle uitoefenen.

Kijk eens om je heen welke merken je kunt identificeren met bepaalde Archetypes. De communicatie van Coolblue bezorgt je een glimlach, zij kozen dus voor de Joker. Wie Axe gebruikt, ervaart het bijzondere effect van de Magiër. En bij het nuchtere merk Hema past het Archetype van de Gewone Man. Welke kies jij?

De 12 Archetypen

Laat je inspireren

De start van jouw zoektocht naar je merkidentiteit is bijvoorbeeld een inspiratierondje langs bekende, internationale en succesvolle voorbeelden. Kijk wat je aanspreekt. Analyseer waarom merken tot hun keuzes kwamen. En maak een lijstje met criteria, wensen en eigen voorkeuren ten aanzien van de toepassing van jouw visual identity.

Je kunt hiervan een moodboard met do’s en dont’s maken. Zo filter je steeds meer richting jouw visuele en verbale stijl. Je komt uit op een kleurenpalet, bepaalde lettertypes en soorten logo’s.

identiteit voorbeelden

Je neefje of een pro?

Nu heb je de uitgangspunten goed op een rij. De volgende vraag is: wie gaat je helpen met het daadwerkelijk designen van je logo en huisstijl? Het kan voordelig zijn om het te vragen aan je handige neefje, of die buurjongen die een grafische opleiding doet. Er zijn ook platforms waar je designers over de hele wereld de opdracht kunt geven. Maar dat maakt het wellicht lastig om even face-to-face te sparren over je merkidentiteit. Je bent wellicht het beste uit met een professionele ontwerper. Die zijn er in allerlei soorten, maten en prijsklassen. Vraag eens aan je netwerk of via de socials of iemand een goede designer kent, liefst bij jou in de buurt.

Doe de test

Als je eenmaal de kleuren, vormen en lettertypes hebt gekozen die gezamenlijk jouw merkidentiteit maken, kijk dan goed of deze in alle media tot hun recht komen. Op papier, maar vooral in heel klein formaat in digitale media. Blijft alles goed zichtbaar en leesbaar, zowel op witte als donkere achtergrond?

Een brandbook maken

Is het ei gelegd en heb je een definitieve keuze gemaakt? Leg je merkidentiteit dan vast in een compact document. Dit noemen we een brandbook. Het kan een digitaal boekje zijn waarin de basics worden benoemd en beschreven. Dat is heel handig voor iedereen die iets voor jou gaat ontwerpen. Bijvoorbeeld een post, een advertentie of een verpakking.

Evolutie

Laat je merkidentiteit mee evolueren met de ontwikkelingen van je onderneming. Niet zelden komen ondernemers er na 3, 5 of 10 jaar achter dat hun bedrijf een wat andere marktpositie heeft dan bij de oprichting. De start-up en scale up fases zijn voorbij. Je bent een volwassen speler geworden. En daar hoort een andere uitstraling bij. Gooi zeker niet alles overboord. Want consistentie is cruciaal voor je merkherkenning. Laat subtiele aanpassingen doorvoeren waardoor de uitstraling weer in lijn ligt met de identiteit van je merk.

philips logo ontwikkeling