Referral Markteing is een veel gebruikte vorm van marketing. Over de hele wereld zijn er bedrijven gebouwd op succesvolle referral marketing campagnes. Denk aan Dropbox, Google, Uber en meer!
Dropbox, een populaire website voor het delen van bestanden, maakt gebruik van referral marketing om klanten aan zich te binden. Zij maken het gemakkelijk voor gebruikers om anderen voor Dropbox uit te nodigen. Als beloning krijgen zij extra ruimte op hun eigen account..
Hoeveel je kunt verdienen is afhankelijk van het Dropbox-abonnement dat je hebt. Met het Dropbox Basic abonnement verdien je 500 megabytes per verwijzing en kun je maximaal 16 GB verdienen, terwijl een Dropbox Plus- of Professional-abonnement 1 GB per verwijzing verdient en je jouw opslag kan vergroten tot maximaal 32 GB.
Met elke doorverwijzing krijgt Dropbox extra abonnees zonder daadwerkelijk te betalen voor een volwaardige reclamecampagne. Het programma bleek een enorm succes. Dropbox registreerde een groei van 3900% in 15 maanden!
Referral marketing promoot een product of dienst via de bestaande klanten van een bedrijf. In plaats van hetzelfde te doen via een traditionele campagne of reclame. Het is een zeer efficiënte vorm van marketing omdat:
De zoekmachinegigant biedt zijn zakelijke klanten een beloning van 12,50 euro voor elke nieuwe gebruiker die ze aanmelden voor Google Apps. Dit gebeurt via een gepersonaliseerde link die gemakkelijk te delen is.
Het wijst elke klant een gepersonaliseerde verwijzingscode toe bij de activering van hun account. Waarbij beide partijen hun eerstvolgende uber-reis gratis krijgen. Omdat deze verwijzingscode niet vervalt kun je dit bij een nieuwe uber-account nog een keer doen.
De bank, die zich voornamelijk bezighoudt met financiële oplossingen voor particulieren, bedrijven en ondernemingen, zag een verbetering van 120% in sociale betrokkenheid. Waarbij de kosten per acquisitie met 90% zijn verlaagd door het verwijzingsprogramma.
Het is belangrijk om beloningen te kiezen die lucratief zijn voor klanten en voordelig te zijn voor je bedrijf. Populaire incentives zijn onder meer:
Een sterke referral campagne is goed ontworpen, uitgevoerd en gepromoot.
Ontwerp en uitvoering: Een verwijsprogramma is pas succesvol als het voor klanten gemakkelijk is om je merk met anderen te delen. Zorg ervoor dat je merk makkelijk is te delen op sociale media-platforms.
Een manier om dit te doen is door een unieke link te maken die uw gebruikers gemakkelijk kunnen onthouden en delen met hun vrienden, familie en collega’s. Bijvoorbeeld, als je domeinnaam www.tuingereedschap.store is, zou je doorverwijslink www.tuingereedschap.store/proberen kunnen zijn.
Niet alleen promoot een dergelijke link je merk, maar het benadrukt ook dat je webshop op een .STORE domeinnaamextentie staat. Al deze factoren maken je merk memorabel en gemakkelijk om naar te verwijzen.
Promotie: Dit is waar je traditionelere campagnetactieken kunt inzetten. Zorg ervoor dat je verwijzingscode zijn weg vindt naar al je marketingkanalen. Denk bijvoorbeeld aan E-mail, sociale media maar ook flyers billboards etc.
Referral Marketing Software, ook wel Customer Advocacy Software genoemd, zijn hulpprogramma’s die je helpen bij het opzetten van een referral marketing campagne. Ze helpen bij het opzetten en monitoren, om interacties en activiteiten te analyseren, en communicatie te personaliseren.
In Grid 2020 Voorjaarsrapport worden de volgende drie softwarepaketten als toppers gezien.
i) Swagbucks
ii) Beïnvloedend
iii) Yotpo
Met de juiste tools en uitvoering, kan een referral marketing campagne de groei van je bedrijf enorm versnellen. Het is een marketingoplossing die zowel kostenefficiënt als inkomstengenererend is en bovendien een methode dat zichzelf al meermaals heeft bewezen.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.