Werk je als zzp’er of startende ondernemer en stuur je regelmatig e-mails? Dan weet je dat het een hele kunst is om je mail geopend en gelezen te krijgen. De inbox van jouw klanten en prospects is namelijk net zo overvol als die van jezelf. De inhoud van je mail is natuurlijk bepalend voor het succes. Schrijf je interessante, relevante en ook nog een beetje leuke mails? Dan zie je de open-rate stijgen. Maar wist je dat het moment van versturen ook veel verschil maakt? In dit blog geven we je een aantal tips om het succes van jouw e-mailmarketing te vergroten.
Het is slim om vanaf de start en vast moment te kiezen waarop je jouw e-mails of nieuwsbrieven verstuurt. Mensen houden nu eenmaal van vastigheid en duidelijkheid. Daar kun je van profiteren door consistent te zijn met je emailmarketing. Met marketing automation is het ook heel makkelijk om zo’n vast moment in te stellen.
Als het je ook nog lukt om origineel, creatief en humoristisch te zijn in je mails, dan gaan je klanten en prospects echt uitzien naar het vaste moment waarop jouw mail in hun inbox verschijnt. De grote vraag is dus wat het beste moment is om een mail te versturen.
Wil je niet meteen een vast moment prikken, of wil je eens experimenteren met verzendmomenten, dan kun je dat heel goed testen. Met een A/B test verdeel je je doelgroep in tweeën. Groep A ontvangt de mail op het ene moment, groep B op het andere moment. De groep waar de mails het meest worden geopend is de winnaar. Simple as that.
Gelukkig is er ook al veel onderzoek gedaan naar het optimale moment om e-mails te verzenden. Het blijkt dat het uitmaakt of je in de business-to-customer (B2C) markt of in de business-to-business (B2B) actief bent. De meeste consumentgerichte e-mails worden verzonden tussen 8 en 9 uur en om 17 uur. Er wordt dus voor het werk gekeken, thuis of onderweg. En na het werk, op weg naar huis.
In de zakelijke markt blijkt dat rond een uur of 7, 10 en 12 uur veel e-mails worden verzonden. Eigenlijk heel logisch. Mails lees je tijdens het ontbijt, als je net bent aangekomen op je werk of tijdens de lunchpauze.
Ook naar het beste tijdstip om een nieuwsbrief te versturen is onderzoek gedaan. De benchmark laat zien dat de meeste nieuwsbrieven tussen 8.00 en 13.00 uur worden verstuurd. Om 17.00 uur is er opnieuw een verzendpiek.
Het moment van 12 uur komt in veel onderzoeken terug als het populairste tijdstip om te mailen. Zowel consumenten als zakelijke klanten combineren kennelijk hun lunch box met hun inbox.
Wat is de perfecte dag en het beste tijdstip? Al drie jaar op rij is gebleken dat donderdag de populairste dag is om je nieuwsbrief te verzenden, maar ook de zaterdag wordt steeds populairder. Dit geldt zowel voor de B-to-B- als voor de B-to-C-sector.
Privémails worden nog steeds voornamelijk gelezen in privétijd. Kies voor mails aan particulieren daarom voor een moment na werktijd – maar ook weer niet té laat. Tussen 17.00 en 20.00 uur zit je meestal wel goed.
Heb je een website of webshop, dan kun je de bezoekersdata daarvan ook gebruiken bij je e-mailmarketing. Het moment dat je de meeste organische bezoekers naar je website trekt, is ook een goed moment om te mailen. Jouw doelgroep is om dat moment kennelijk actief en in de juiste stemming voor jouw product of dienst.
Onderzoek ook eens op welke dagen jouw directe concurrenten hun mails versturen. Je kunt er dan voor kiezen om ook op die dag te sturen, of juist een andere dag te kiezen.
Meer mailsucces is dus een kwestie van testen en optimaliseren. Ga gewoon van start. Je zult zien dat je steeds meer succes hebt met jouw e-mailmarketing.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.