Handleiding e-mail instellen in Gmail


Welke Hostingmanager gebruik je
op dit moment?

Weet je niet zeker welke Hostingmanager je gebruikt, log dan in op
Mijn Account en klik op 'Hostingmanager'.


Stap 1: Waar vind ik de benodigde gegevens?

Voor het instellen van je e-mailadres in Gmail heb je een aantal gegevens nodig, zodat je mailprogramma verbinding kan maken met je mailbox. Log hiervoor in op Mijn Account met je klantnummer en wachtwoord en klik via het linkermenu door naar de Hostingmanager. Dit is het technische gedeelte van je online klantomgeving. 

De Hostingmanager opent in een nieuw scherm. Selecteer bovenaan in het dropdownmenu de domeinnaam waarvoor je het e-mailadres wil instellen. Klik vervolgens op ‘E-mailaccount instellen’. Het vak ‘Selecteer een handleiding’ laat je leeg. Selecteer onder ‘Selecteer je e-mailadres’ het e-mailadres dat je wilt instellen.

hostingmanager selecteer domein e-mailadres

Zie je het e-mailadres niet staan? Je hebt dan het e-mailadres nog niet aangemaakt in je Hostingmanager. Lees hiervoor eerst ons stappenplan voor het aanmaken van een e-mailadres


Stap 2: Overzicht e-mailinstellingen

De volgende instellingen heb je nodig voor je mailprogramma:

  • Server / Hostnaam: dit achter 'servernaam'. Dit is serverX.firstfind.nl (in plaats van de X staat je daadwerkelijke servernummer). Dit is voor de inkomende en uitgaande e-mailserver gelijk. Je vindt het servernummer in je Hostingmanager bij 'E-mailaccount instellen'.
  • Gebruikersnaam: gebruikersnaam in het overzicht in de Hostingmanager. De gebruikersnaam eindigt op twee cijfers.
  • Wachtwoord: het wachtwoord dat je hebt aangemaakt in de Hostingmanager. Weet je dit niet (meer)? Lees dan onze handleiding 'E-mailwachtwoord wijzigen'.
  • Poort inkomende e-mail: 995 (POP)
  • Poort uitgaande e-mail: 587
  • Versleuteling: STARTTLS / SSL

Stap 3: Open Gmail

Log in op je Gmail-account met je Gmail-mailadres en wachtwoord.

aanmelden gmail


Stap 4: Instellingen Gmail

Klik rechtsboven op het tandwiel en vervolgens op 'instellingen'

gmail tandwiel instellingen


Stap 5: Mailadres toevoegen

Klik op het tabblad ‘Account en import’ en vervolgens op ‘Je eigen POP3-mailaccount toevoegen’.

account import e-mailaccount toevoegen gmail

Voer in het volgende scherm je e-mailadres in en klik op 'Volgende'. Kies vervolgens voor 'E-mail importeren uit mijn andere account (POP3). Klik hierna weer op 'Volgende'.


Stap 6: Invullen mailgegevens

Vul nu de volgende gevraagde informatie in:

  • ‘Gebruikersnaam’: vul je gebruikersnaam in, zie stap 1 en stap 2;
  • 'Wachtwoord': het wachtwoord dat je voor deze mailbox heeft ingesteld;
  • ‘POP-server': vul het serveradres in, zie stap 1 en stap 2;
  • ‘Poort': 995
  • ‘Een kopie van het gedownloade bericht op de server achterlaten’: kies deze optie als je een kopie van je e-mailberichten op de server bij Yourhosting wilt achterlaten.
  • ‘Gebruik altijd een beveiligde verbinding (SSL) wanneer je je e-mailberichten downloadt’: vink deze optie aan.
  • ‘Binnenkomende berichten voorzien van een label’: berichten krijgen een label mee.
  • ‘Binnenkomende berichten archiveren (Postvak IN overslaan)’: gebruik je Gmail alleen om te archiveren? Vink deze optie dan aan.

Nadat je alle gegevens hebt ingevuld klik je op 'Account toevoegen'.

Kies in het volgende scherm voor de optie ‘Ja, ik wil mail kunnen verzenden als…’ en klik op ‘Volgende stap’. Geef vervolgens de naam op die je wilt gebruiken als afzendernaam. Meestal is dit je eigen naam. Vink de optie ‘Beschouwen als alias’ aan en klik op ‘Volgende stap’.

Stel hierna de volgende gegevens in:

  • ‘SMTP-server’: vul het serveradres in (dezelfde als bij POP-server bij de vorige stap), zie ook stap 1 en stap 2;
  • ‘Poort’: 587;
  • ‘Gebruikersnaam’: je e-mailgebruikersnaam (dezelfde als bij de vorige stap), zie ook stap 1 en stap 2;
  • ‘Wachtwoord’: je e-mailwachtwoord zie ook stap 1 en stap 2;.
  • Kies de optie 'Beveiligde verbinding via TLS (aanbevolen)'.

verzenden smtp server gmail

Klik op 'Account toevoegen' om door te gaan.


Stap 8: Verificatie

Gmail stuurt een bevestigingscode naar het betreffende mailadres. Voer in het volgende scherm je bevestigingscode in en klik op 'Controleren'.

verifieer bevestigingscode gmail

Klik daarna op ‘Venster sluiten’ om verder te gaan. Ga vervolgens naar je Gmail-inbox, open de verificatie e-mail en klik op de link die begint met ‘https://mail.google.nl/mail/...’.
Gefeliciteerd! Je kunt nu met je e-mail aan de slag in Gmail.


Nieuwe Hostingmanager

Wil je de e-mail van jouw e-mailaccount ook graag in Gmail ontvangen, volg dan deze stappen:


Stap 1: Waar vind ik de benodigde gegevens?

Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mail zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt. Om je e-mailadres in te stellen in je mailprogramma heb je een aantal mailgegevens nodig. Lees hier welke gegevens dit zijn en waar je deze vindt.

Een overzicht van alle e-mailadressen die je in je pakket hebt aangemaakt vind je in Plesk (het technische gedeelte van je online klantomgeving) bij 'Mail'.


Stap 2: Instellingen Gmail

Log in op je Gmail-account met je Gmail-mailadres en wachtwoord. Klik vervolgens rechtsboven op het tandwiel en vervolgens op 'instellingen'.

gmail tandwiel instellingen


Stap 3: E-mailadres toevoegen

Klik op het tabblad ‘Account en import’ en vervolgens op ‘Je eigen POP3-mailaccount toevoegen’.

account import e-mailaccount toevoegen gmail

Voer in het volgende scherm je e-mailadres in en klik op 'Volgende'. Kies vervolgens voor 'E-mail importeren uit mijn andere account (POP3). Klik hierna weer op 'Volgende'.


Stap 4: Invullen mailgegevens

Vul nu de volgende gevraagde informatie in:

  • ‘Gebruikersnaam’: vul je gebruikersnaam in, zie stap 1 en stap 2;
  • 'Wachtwoord': het wachtwoord dat je voor deze mailbox heeft ingesteld;
  • ‘POP-server': vul het serveradres in, zie stap 1 en stap 2;
  • ‘Poort': 995
  • ‘Een kopie van het gedownloade bericht op de server achterlaten’: kies deze optie als je een kopie van je e-mailberichten op de server bij Yourhosting wilt achterlaten.
  • ‘Gebruik altijd een beveiligde verbinding (SSL) wanneer je je e-mailberichten downloadt’: vink deze optie aan.
  • ‘Binnenkomende berichten voorzien van een label’: berichten krijgen een label mee.
  • ‘Binnenkomende berichten archiveren (Postvak IN overslaan)’: gebruik je Gmail alleen om te archiveren? Vink deze optie dan aan.

Nadat je alle gegevens hebt ingevuld klik je op 'Account toevoegen'.

Gmail account toevoegen Plesk


Stap 5: Uitgaande mailgegevens

Kies in het volgende scherm voor de optie ‘Ja, ik wil mail kunnen verzenden als…’ en klik op ‘Volgende stap’. Geef vervolgens de naam op die je wilt gebruiken als afzendernaam. Meestal is dit je eigen naam. Vink de optie ‘Beschouwen als alias’ aan en klik op ‘Volgende stap’.

Stel hierna de volgende gegevens in:

  • ‘SMTP-server’: vul het serveradres in (dezelfde als bij POP-server bij de vorige stap), zie ook stap 1;
  • ‘Poort’: 587;
  • ‘Gebruikersnaam’: je e-mailadres
  • ‘Wachtwoord’: je e-mailwachtwoord zie ook stap 1;.
  • Kies de optie 'Beveiligde verbinding via TLS (aanbevolen)'.

verzenden smtp server gmail

Klik op 'Account toevoegen' om door te gaan.


Stap 6: Verificatie

Gmail stuurt een bevestigingscode naar het betreffende mailadres. Voer in het volgende scherm je bevestigingscode in en klik op 'Controleren'.

verifieer bevestigingscode gmail

Klik daarna op ‘Venster sluiten’ om verder te gaan. Ga vervolgens naar je Gmail-inbox, open de verificatie e-mail en klik op de link die begint met ‘https://mail.google.nl/mail/...’.
Gefeliciteerd! Je kunt nu met je e-mail aan de slag in Gmail.

 

Meer ondersteuning

We bieden naast deze handleiding geen inhoudelijke support op deze software. Wil je meer ondersteuning? Met TeamViewer voeren wij de installatie tegen een vast tarief voor je uit.

Neem contact op