- 30 augustus 2018

AdWords campagne opzetten

Een Google AdWords campagne opzetten kan op verschillende manieren, zo heb je zoek-, display-, shopping-, video- en universele app-campagnes. In dit artikel laten we zien hoe je een eenvoudige AdWords zoekcampagne opzet.  Een AdWords campagne opzetten voor het zoeknetwerk houdt in dat je met behulp van zoekwoorden en advertenties gaat adverteren op Google.

Een AdWords campagne opzetten start met het maken van een campagne

Een campagne aanmaken doe je door op “Campagnes” te klikken en daarna op het plusje te klikken zoals hieronder afgebeeld.

AdWords campagne opzetten

Zoals eerder aangegeven, gaan we het campagnetype “zoeken” maken, vink in het vervolgscherm aan dat je geen specifiek doel wilt gebruiken en selecteer “zoeken” als campagnetype. Klik vervolgens op doorgaan om de campagne verder in te stellen.

AdWords zoekcampagne opzetten

Voer in het volgende scherm de naam van je campagne in.

AdWords campagne naam opgeven

Je krijgt daarnaast de volgende opties te zien:

  • Netwerken – zoekpartners & display
  • Locaties – In welk land, provincie of stad je wil adverteren
  • Talen – Op welke taal je wilt adverteren
  • Budget – Hoeveel je per dag bereid bent om uit te geven
  • Bieden – Op welke manier je wilt bieden op je zoekwoorden
  • Start- en einddatum
  • Doelgroepen – Op wie je jouw advertenties wilt richten
  • Extensies – hier kan je diverse extensies toewijzen aan de campagne

We leggen deze instellingen hierna aan je uit.

Google AdWords Campagne-instellingen

Het zijn heel wat instellingen en Google heeft in veel gevallen vooraf al wat dingen aangevinkt die je niet altijd aan wilt hebben staan. Ga je een AdWords campagne opzetten? Dan moet je altijd goed op de instellingen letten.

AdWords netwerken instellen

Het begint bij “Netwerken” daar stelt Google vaak automatisch in dat je zowel bij zoekpartners van Google en in het Display Netwerk gaat adverteren.

Zoekpartners van Google zijn websites die gebruikmaken van Google’s zoekmachine op de eigen website. Hierdoor is het voor bezoekers mogelijk om de website te doorzoeken dankzij de technologie van Google. Zet je zoekpartners aan? Dan worden jouw advertenties in de zoekresultaten van dit soort websites weergegeven.

Wanneer je het display netwerk aan laat staan, zullen jouw tekstadvertenties ook worden weergegeven in het Displaynetwerk van Google. Dit zijn websites die ruimte vrijmaken voor Google. Meer daarover lees je in de blog “Wat is SEA”.

AdWords netwerkinstellingen beheren

Deze standaard-instellingen zijn niet altijd handig omdat je hierdoor minder in staat bent te sturen binnen de campagne. Door campagnetypen zo veel mogelijk te scheiden creëer je overzicht en kan je veel beter bepalen waar je jouw budget voor gebruikt.

Als je ook op het Display Netwerk wilt adverteren, kun je daar het beste een losse campagne voor maken die zich alleen richt op het Display Netwerk. Zo houd je Google Zoeken en het Display Netwerk van elkaar gescheiden.

Het adverteren op zoekpartners van Google kan helaas niet gescheiden worden, je zet het aan of uit. Om te bepalen of je adverteren via zoekpartners aan zou moeten zetten heb je simpelweg data nodig zoals impressies, kliks en conversies. In dit blog beperken we ons tot een eenvoudige zoekcampagne waarbij we de Zoekpartners en het Display Netwerk uitzetten.

Locatie-instellingen in AdWords

De locatie-instellingen zetten we op het land waarin we willen adverteren, in dit voorbeeld is dat Nederland. Voor lokale bedrijven die gebonden zijn aan een specifieke regio, is het slim om alleen in die regio te adverteren. Begin met het intypen van je gewenste locatie en AdWords zal suggesties doen. Je kan vervolgens kiezen om de locatie te targeten of uit te sluiten. Kies een specifieke locatie als je wil dat je advertenties alleen zichtbaar zijn voor die locatie.

AdWords locatie instellingen wijzigen

Wil je bijvoorbeeld in heel Nederland adverteren, behalve in een bepaalde stad? Voeg dan Nederland toe via targeten en de stad waar je niet wilt adverteren voeg je toe via de knop “uitsluiten”.

Taalinstellingen van een AdWords campagne

De taalinstellingen zijn belangrijk, Google kijkt namelijk naar de taalinstellingen die zoekers hanteren binnen Google producten en websites binnen het Google Display Netwerk.

Stel, je richt je op Nederlandstalige mensen. Wanneer een Nederlandssprekend persoon zijn Gmail heeft ingesteld op Engels, zal jou advertentie niet worden weergegeven. Voeg Engels ook toe als je in Nederland adverteert. Veel Nederlandssprekende mensen gebruiken Engelstalige instellingen voor het gebruik van Google producten.

Houd altijd rekening met je publiek, heb je bijvoorbeeld een website met Poolse recepten? Voeg dan ook de Poolse taal toe om mensen te bereiken die Poolse websites bezoeken en/of hun Google producten op Pools hebben staan.

AdWords taalinstellingen wijzigen

AdWords budget instellen

Bij de budgetinstellingen geef je aan hoeveel jij per dag bereid bent om uit te geven aan je advertenties. Je hebt ook de keuze om de weergavesnelheid van advertenties op standaard of versneld te zetten. Vaak is het verstandig om dit op standaard te laten staan, zo wordt je budget over de dag verspreid. Hierdoor zie je later goed terug op welke momenten je advertenties het goed of minder goed doen.

AdWords budgetinstellingen aanpassen

Biedstrategie binnen Google AdWords

Bij de bieding-instellingen heeft Google vaak van te voren al iets ingesteld, zie je “Direct een biedstrategie selecteren” in beeld staan? Klik daar dan op om de instellingen te wijzigen.

Een andere biedstrategie kiezen in AdWords

In dit voorbeeld willen we Handmatige CPC gebruiken omdat dat het meeste controle geeft over de biedingen. Je klikt op het drop-down-menu onder “Selecteer uw biedstrategie” en kiest vervolgens voor Handmatige CPC.

Handmatige CPC selecteren als biedstrategie in Google AdWords

In het scherm hierna kan het zijn dat Google “Verbeterde CPC” vooraf voor je heeft geselecteerd. Wanneer je deze optie aan hebt staan, geef je Google toestemming om op basis van een algoritme je biedingen te wijzigen wanneer Google “denkt” dat er meer kans is op een conversie. Dit kan in sommige gevallen goed werken, maar niet altijd. Daarom vinken we deze uit.

Verbeterde CPC uitzetten in AdWords

De overige instellingen laten we voor wat het is, deze komen wellicht in de volgende blogs aan bod. Klik op opslaan en doorgaan.

Overige campagne-instellingen in AdWords

Advertentiegroepen aanmaken in AdWords

Zodra je op opslaan en doorgaan hebt geklikt, kun je verder met je AdWords campagne opzetten. Er komt een scherm waarop je een advertentiegroep kan instellen, hier…

  • Vul je de naam van je advertentiegroep in
  • Stel je het standaard bod per klik in
  • Voeg je zoekwoorden toe
Een advertentiegroep aanmaken in Google AdWords

Je kan je website of onderwerp rechts toevoegen (onder suggesties voor zoekwoorden opvragen), Google doet dan suggesties voor andere zoekwoorden. Voeg deze zoekwoorden niet toe aan dezelfde advertentiegroep. Als je de zoekwoorden toevoegt aan dezelfde advertentiegroep, kun je minder goed sturen, hierover meer in de volgende paragraaf.

In de afbeelding hierboven zie je de suggestie “sneakers” staan, dit zoekwoord is heel anders dan “herenschoenen”. Zie je er een nuttig zoekwoord tussen staan zoals “sneakers”? Maak voor zo’n zoekwoord dan een nieuwe advertentiegroep. Door advertentiegroepen op deze manier af te scheiden kun je in de volgende stap advertenties schrijven die goed aansluiten bij je zoekwoorden. Bij Yourhosting gaan we zelfs zo ver dat we één zoekwoord en één zoekwoordtype per advertentiegroep gebruiken om zoveel mogelijk controle te houden. In de volgende blog leggen we uit hoe je zoekwoordonderzoek doet en gaan we ook dieper in op zoekwoordtypes.

Klik op “opslaan en doorgaan” zodra je jouw advertentiegroep(en) hebt aangemaakt.

AdWords advertentie maken (tekst-advertentie)

Nu is het tijd om advertenties te maken voor je advertentiegroepen, klik op het plusje om een nieuwe advertentie aan te maken. Een tekstadvertentie is opgebouwd uit vijf onderdelen:

  1. Uiteindelijke URL
  2. Kop 1
  3. Kop 2
  4. Weergavepad
  5. Beschrijving


Uiteindelijke URL

Bij de uiteindelijke URL voer je het adres in waar de advertentie naartoe moet leiden. Heb je bijvoorbeeld een advertentie voor het zoekwoord “herenschoenen”, zorg dan dat de advertentie naar jouw pagina over herenschoenen gaat.

Kop 1 en kop 2

Kop 1 en kop 2 kunnen ieder 30 tekens bevatten, de koppen worden veelal gebruikt om de aandacht te trekken naar de advertenties. De koppen zijn het bovenste deel van je advertentie, de blauwe letters. Gebruik de koppen voor promotionele en/of wervende teksten die de aandacht trekken van de zoeker.

Weergavepad

Het weergavepad wordt onder de koppen weergegeven, hierin wordt je standaard homepagina-URL opgenomen en daarachter kun je 2 teksten tot ieder 15 tekens invoeren. Het weergavepad wordt dan bijvoorbeeld “yourhosting-schoenen.nl/herenschoenen/kopen” in plaats van alleen “yourhosting-schoenen.nl”. Je hoeft het weergavepad niet in te vullen maar dat is wel aan te raden want daarmee kan je nog meer aandacht trekken voor jouw product of dienst.

Beschrijving

In de beschrijving kan je 80 tekens kwijt en deze staat onder het weergavepad. Meestal voeg je hier extra informatie toe over je aanbod en eindig je met een Call-To-Action. Dit is een tekst die de zoeker probeert over te halen om de pagina te bezoeken. Zo kun je bijvoorbeeld een tekst toevoegen als “bestel nu” of “bekijk ons assortiment”.

Een tekstadvertentie maken in AdWords

Samenvatting van AdWords campagne opzetten

Kort samengevat bestaat een AdWords Campagne opzetten uit drie stappen:

  1. Een campagne aanmaken met de juiste instellingen
  2. Advertentiegroepen aanmaken met de juiste zoekwoorden en/of andere vormen van targeting
  3. Advertenties aanmaken

 

Heb je de stappen succesvol doorlopen? Gefeliciteerd, dan heb je namelijk je eerste AdWords zoekcampagne opgezet. Nu is het belangrijk om in de gaten te houden hoe jouw campagne loopt.

AdWords biedt natuurlijk nog veel meer mogelijkheden, er zijn nog tal van functionaliteiten die we in andere SEA blogs gaan behandelen. Hiermee hopen we je een kleine basis te geven zodat je kan starten met AdWords.

Samenvatting
Naam artikel
AdWords campagne opzetten? 3 simpele stappen voor een zoekcampagne
Beschrijving
Een Google AdWords campagne opzetten kan op verschillende manieren, in dit artikel laten we zien hoe je een eenvoudige AdWords zoekcampagne opzet. Lees dit blog voor tips over adverteren op Google en hoe je kan starten met Google AdWords.
Auteur
Naam organisatie
Yourhosting
Logo organisatie

Dit artikel delen op social media

2 reacties

Rob Zeijen on 6 september 2018

Duidelijk verhaal. Ik ga er mee aan de slag.

Michael on 13 september 2018

Beste Rob, Bedankt voor je reactie, heel veel succes toegewenst!

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *