Met AdWords zoekwoorden bedoelen we de zoekwoorden die je invoert in AdWords. De manier waarop je deze zoekwoorden invoert speelt een belangrijke rol, je kan namelijk sturen op hoe jij wil dat jouw zoekwoord gevonden wordt. Dit klinkt misschien een beetje gek maar lees vooral verder want we leggen het graag voor je uit.
Nadat je zoekwoorden onderzoek hebt gedaan is het tijd om zoekwoorden toe te voegen aan je advertentiegroepen. Je gaat naar de gewenste advertentiegroep, klikt op “Zoekwoorden” en vervolgens op het plusje zoals hieronder afgebeeld.
In het volgende scherm typ je het gewenste zoekwoord in en klikt op opslaan.
Je weet nu hoe AdWords zoekwoorden worden toegevoegd maar er is nog een belangrijk aspect bij AdWords zoekwoorden, deze worden namelijk opgesplitst in vier categorieën:
Exacte zoekwoorden
Exacte zoekwoorden worden in Google AdWords aangegeven tussen vierkante haakjes, voorbeeld; [schoenen van leer]. Wanneer je dit type zoekwoord invoert in je zoekwoordenlijst op AdWords, geef je aan dat je advertentie gevonden mag worden op enkel en alleen dát zoekwoord of een sterk gerelateerd zoekwoord. Als je bijvoorbeeld het zoekwoord [schoenen van leer] toevoegt en iemand zoekt exact op “schoenen van leer” dan wordt je advertentie weergegeven. Je advertentie wordt dan niet weergegeven als iemand zoekt op “zwarte schoenen van leer”.
Zinsdeel zoekwoorden
Zinsdeel zoekwoorden worden aangegeven met quotes, voorbeeld; “sneakers kopen”. Hiermee geef je aan dat jouw advertentie weergegeven mag worden zodra het zoekwoord voorkomt in de zoekopdracht. Wanneer je bijvoorbeeld het zoekwoord “sneakers kopen” toevoegt en iemand zoekt op “ik wil sneakers kopen”, dan wordt je advertentie weergegeven. Je advertentie wordt niet weergegeven wanneer iemand zoekt op “online kopen van zwarte sneakers”.
Brede zoekwoorden
Brede zoekwoorden worden zonder extra tekens ingevoerd in Google AdWords, voorbeeld; schoensmeer zwart. Met een breed zoekwoord geef je Google toestemming om jouw advertentie weer te geven voor het zoekwoord en verschillende relevante andere zoekwoorden. Geef je bijvoorbeeld ‘schoensmeer zwart’ op als breed zoekwoord, dan kan jouw advertentie ook worden weergegeven wanneer iemand zoekt op ‘schoensmeer kopen’ of ‘bruine schoensmeer’. Brede zoekwoorden kunnen je helpen nieuwe zoekwoorden te vinden. Houd deze zoekwoorden goed in de gaten, het kan maar zo zijn dat het zoekwoord je advertentie activeert voor de verkeerde zoekwoorden.
Gemodificeerd brede zoekwoorden
Gemodificeerd brede zoekwoorden voer je in met een plusje, voorbeeld; +rode +damesschoenen. Hiermee geef je aan dat jouw advertentie alleen mag worden weergegeven wanneer iemand de opgegeven zoekwoorden invoert tijdens het zoeken. Je advertenties kunnen worden weergegeven wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op “damesschoenen met rode veters” maar niet als iemand bijvoorbeeld zoekt naar “rode veters voor schoenen”.
In AdWords bestaat een verschil tussen zoekwoorden en zoektermen, dit verschil zit in wat jij als zoekwoord invoert en wat de zoeker als zoekterm invoert. In de voorgaande paragraaf kon je lezen dat jouw advertentie zichtbaar kan zijn voor verschillende zoekwoorden. Het type dat je meegeeft aan je zoekwoord bepaalt hoeveel de zoektermen mogen afwijken van het opgegeven zoekwoord. Brede zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties voor veel verschillende zoektermen worden weergegeven terwijl exacte zoekwoorden dit juist beperken.
Binnen AdWords kan je zien voor welke zoektermen jouw advertenties zijn weergegeven, dit doe je door op “zoekwoorden” te klikken en vervolgens op “zoektermen”.
In dit overzicht krijg je een lijst met zoektermen waarop jouw advertenties worden weergegeven in Google. Het zoektermenrapport geeft je nuttige inzichten, zo kan je bijvoorbeeld ontdekken dat een bepaalde zoekterm, die je nog niet had toegevoegd, goed presteert. De zoekterm zou je op kunnen nemen in één van je advertentiegroepen, of een nieuwe advertentiegroep zodat je aparte biedingen in kunt stellen voor het zoekwoord.
Je kan met dit overzicht ook achterhalen of er zoektermen zijn waarop je juist niet gevonden wilt worden. Deze kan je als uitsluitingszoekwoord toevoegen zodat je advertentie er niet meer voor wordt weergegeven, hierover meer in de volgende paragraaf.
Met uitsluitingszoekwoorden zorg je ervoor dat jouw advertenties niet worden weergeven voor bepaalde zoektermen. Verkoop je alleen maar damesschoenen via je webshop? Dan zou je “herenschoenen” als uitsluitingszoekwoord toe kunnen voegen aan je campagne(s) of advertentiegroep(en). Deze kunnen toegevoegd worden als exact, zinsdeel of breed. Om uitsluitingszoekwoorden toe te voegen ga je naar “zoekwoorden”, vervolgens klik je op “uitsluitingszoekwoorden” en daarna klik je op het plusje om je uitsluitingszoekwoorden toe te voegen.
Exacte uitsluitingszoekwoorden
Bij exacte uitsluitingszoekwoorden voer je uitsluitingszoekwoorden in met vierkante haakjes, voorbeeld; [herenschoenen]. Bij het invoeren van dit uitsluitingszoekwoord wordt jouw advertentie niet weergegeven zodra iemand exact op “herenschoenen” zoekt of een zeer sterke variant daarvan. Je advertentie kan wel weergegeven worden voor het zoekwoord “zwarte herenschoenen”.
Zinsdeel uitsluitingszoekwoorden
Uitsluitingszoekwoorden op basis van zinsdeel worden ingevoerd met behulp van aanhalingstekens, voorbeeld; “herenschoenen”. Jouw advertenties worden dan niet weergegeven wanneer iemand het woord “herenschoenen” in de zoekopdracht heeft ingevoerd, voorbeeld; “ik wil zwarte herenschoenen kopen”. Je advertentie kan wel weergegeven worden als iemand zoekt op “Ik wil zwarte schoenen voor heren kopen”.
Brede uitsluitingszoekwoorden
Met brede uitsluitingszoekwoorden worden veel zoektermen uitgesloten, dit type uitsluitingszoekwoord wordt zonder extra tekens ingevoerd, voorbeeld; herenschoenen. Je advertentie wordt dan niet meer weergegeven voor zoekwoorden als “schoenen heren”, “schoenen voor heren” en “herenschoenen kopen”. Je advertentie kan nog wel weergegeven worden voor “damesschoenen”.
Kijk altijd goed naar welke zoektermen het goed doen en welke het minder goed doen. Voeg goed presterende zoektermen toe als AdWords zoekwoorden aan je campagnes. Zo kan je het resultaat voor die zoekterm verbeteren omdat je dan apart kan bieden. Door de minder- of niet-presterende zoektermen uit te sluiten kan je onnodige kosten tegengaan waardoor je meer budget overhoudt voor goed presterende zoekwoorden.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.