E-mail instellen in Thunderbird

Benodigde gegevens

Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mail zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt. Voor het instellen heb je de volgende gegevens nodig:

  1. E-mailadres
  2. E-mailgebruikersnaam
  3. E-mailwachtwoord
  4. Server voor inkomende e-mail
  5. IMAP of POP3
  6. Server voor uitgaande e-mail (SMTP)
  7. Poort

Je vindt deze gegevens in de Hostingmanager onder het menu-item ‘E-mail’.

E-mail instellen stap voor stap

Welke situatie geldt voor jou?

Situatie A: Thunderbird downloaden en installeren
  1. Download Thunderbird via http://mozilla.org/nl/thunderbird/
  2. Open het setup.exe-bestand van Thunderbird.
  3. Klik in het welkomstscherm op 'Volgende'. E-mail instellen Thunderbird screenshot 1
  4. Selecteer ‘Standaard’ en klik op ‘Volgende’. E-mail instellen Thunderbird screenshot 2
  5. Klik op ‘Installeren’ en start de installatie van Thunderbird. E-mail instellen Thunderbird screenshot 3
  6. De installatie is afgerond. Vink ‘Mozilla Thunderbird nu starten’ aan en klik op ‘Voltooien’. E-mail instellen Thunderbird screenshot 4
  7. Ga naar Situatie B.
Situatie B: Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie

Ga je voor de eerste keer aan de slag met Thunderbird, volg dan onderstaande stappen om een e-mailaccount in te stellen. Heb je eerder e-mailaccounts aangemaakt in Thunderbird, ga dan verder naar Situatie C.

  1. Start Mozilla Thunderbird. Er opent nu een wizard. Met deze wizard importeer je informatie van andere e-mailprogramma’s naar Thunderbird.
  2. Heb je nog niet eerder een e-mailcliënt (bijvoorbeeld Outlook, Eudora of Incredimail) ingesteld op je computer, dan hoef je geen informatie te importeren. Selecteer dan de optie ‘Niets importeren’ en klik op ‘Volgende‘. E-mail instellen Thunderbird screenshot 5 Wil je wel gegevens uit een ander programma importeren, ga dan naar de website van Thunderbird voor meer informatie.
  3. Klik in het onderstaande scherm op ‘Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken’ (je kunt dit later als nog aanvragen). E-mail instellen Thunderbird screenshot 6
  4. Ga verder in deze handleiding naar ‘Stel je e-mailadres in’.
Situatie C: een nieuw account toevoegen aan Thunderbird
  1. Open Thunderbird, klik op ‘Extra’ en vervolgens op ‘Accountinstellingen...’. E-mail instellen Thunderbird screenshot 7
  2. Klik op ‘Accountacties’ en vervolgens op ‘Toevoegen’.
  3. Ga verder naar ‘Stel je e-mailadres in’.

Stel je e-mailadres in

  1. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in en klik op ‘Doorgaan’. E-mail instellen Thunderbird screenshot 9
  2. Thunderbird controleert je instellingen.
  3. Stel hierna de volgende gegevens in (zie ‘Benodigde gegevens’):
    1. ‘Inkomend’: kies hier IMAP of POP.
    2. ‘Severhostnaam (inkomend)’: serverXX.firstfind.nl (XX is het nummer van de server waar je pakket op staat).
    3. Bij POP kies je poort 110 en bij IMAP poort 143.
    4. ‘SSL (inkomend)’: kies 'Geen'.
    5. ‘Authenticatie’ (inkomend): kies 'Niet versleuteld wachtwoord'.
    6. ‘Uitgaand’: SMTP (is al ingevuld).
    7. ‘Severhostnaam’ (uitgaand): vul hier de SMTP-server van je internetprovider in (bijvoorbeeld smtp.ziggo.nl, mail.kpnmail.nl of smtp.upcmail.nl). Gebruik je de uitgaande e-mailserver van Yourhosting, ga dan verder naar E-mail versturen via de uitgaande server van Yourhosting.
    8. ‘Poort’ (uitgaand): 25.
    9. ‘SSL’ (uitgaand): kies 'Geen'.
    10. ‘Authenticatie’ (uitgaand): kies 'Geen'.
    11. ‘Gebruikersnaam’: je e-mailgebruikersnaam.
    E-mail instellen Thunderbird screenshot 10
  4. Klik op ‘Klaar’.
  5. Krijg je een waarschuwingsscherm kies dan ‘Ik begrijp de risico’s’ en klik dan op ‘Account aanmaken’
  6. Klik op ‘Ok’.
  7. Je e-mailadres is aangemaakt.
  8. E-mail versturen via de uitgaande server van Yourhosting

    Vanaf een Medium-pakket en E-mail 2-pakket kun je e-mail versturen via de uitgaande server van Yourhosting. Je kunt Uitgaande e-mailserver (SMTP) ook als extra product toevoegen. Hieronder lees je hoe je de server voor uitgaande e-mail van Yourhosting instelt in Thunderbird. De gegevens die je nodig hebt vind je in de Hostingmanager onder 'Uitgaande e-mailserver'.

    1. Start Thunderbird, klik op 'Extra' en vervolgens op 'Accountinstellingen'.
    2. Klik op ‘Uitgaande server SMTP’ en vervolgens op ‘Toevoegen’. E-mail instellen Thunderbird screenshot 11
    3. Stel de volgende gegevens in:
      1. ‘Omschrijving’: hier ben je vrij om iets op te geven.
      2. ‘Servernaam’: je uitgaande e-mailserver.
      3. ‘Poort’: je poortnummer.
      4. ‘Verbindingsbeveiling’: we adviseren een beveiligde verbinding met TLS. Werkt dat niet, kies dan voor SSL.
      5. ‘Authenticatiemethode’: kies ‘Platte tekst’.
      6. ‘Gebruikersnaam’: je gebruikersnaam.
    4. Klik twee keer op ‘OK’ om de instellingen op te slaan en terug te keren naar het beginscherm van Thunderbird.
    5. Als je een e-mail verstuurt, vraagt Thunderbird om je e-mailwachtwoord, geef deze op. Je kunt nu e-mail via Yourhosting versturen.

    Problemen met het instellen van Thunderbird

    1. Ik krijg een melding dat mijn e-mailbox is geblokkeerd (locked).
      Als je POP gebruikt kan een conflict ontstaan met een ander e-mailprogramma. Zorg ervoor dat je niet met twee programma’s je e-mail ophaalt.
    2. Ik krijg geen toegang met de opgegeven gebruikersnaam en wachtwoord.
      Controleer je gebruikersnaam en wachtwoord. Zie ‘Benodigde gegevens’.
    3. Bij POP-gebruikers: wat gebeurt er met e-mail die op de server staat nadat deze is opgehaald?
      Bepaal zelf wat er gebeurt met je e-mail als je deze ophaalt met Thunderbird:
      1. Klik op ‘Extra’ en vervolgens op ‘Voorkeuren’.
      2. Klik onder het juiste e-mailaccount op ‘Serverinstellingen'.
      3. Onder de kop ‘Serverinstellingen’ stel je jouw voorkeur in.
    Print deze handleiding

    Thunderbird is op geen enkele manier verbonden met Yourhosting, daarom levert Yourhosting buiten deze handleiding geen support op het gebruik van Thunderbird.

    Revisie: 13-10-2014 Versie: 3

Hulp op afstand

Onze servicemedewerkers kunnen de nodige stappen ook tegen betaling voor je uitvoeren (€ 12.50 per gestart kwartier). Hiervoor nemen ze je computer tijdelijk op afstand over via TeamViewer. Je kunt dan snel weer verder!

Prijzen excl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2017

Prijzen incl. btw tenzij expliciet anders aangegeven © 2017