E-mail instellen in Thunderbird


Welke Hostingmanager gebruik je
op dit moment?

Weet je niet zeker welke Hostingmanager je gebruikt, log dan in op
Mijn Account en klik op 'Hostingmanager'.


Benodigde gegevens

Voor het instellen van je e-mailadres in Outlook 2013 heb je een aantal gegevens nodig, zodat je mailprogramma verbinding kan maken met je mailbox. Log hiervoor in op Mijn Account met je klantnummer en wachtwoord en klik via het linkermenu door naar de Hostingmanager. Dit is het technische gedeelte van je online klantomgeving. 

De Hostingmanager opent in een nieuw scherm. Selecteer bovenaan in het dropdownmenu de domeinnaam waarvoor je het e-mailadres wil instellen. Klik vervolgens op ‘E-mailaccount instellen’. Het vak ‘Selecteer een handleiding’ laat je leeg. Selecteer onder ‘Selecteer je e-mailadres’ het e-mailadres dat je wilt instellen.

hostingmanager domein e-mailadres

 

De volgende instellingen heb je nodig voor je mailprogramma:

  • Server / Hostnaam: dit achter 'servernaam'. Dit is serverX.firstfind.nl (in plaats van de X staat je daadwerkelijke servernummer). Dit is voor de inkomende en uitgaande e-mailserver gelijk.
  • Protocol: IMAP
  • Gebruikersnaam: gebruikersnaam in het overzicht in de Hostingmanager. De gebruikersnaam eindigt op twee cijfers.
  • Wachtwoord: het wachtwoord dat je hebt aangemaakt in de Hostingmanager. Weet je dit niet (meer)? Lees dan onze handleiding 'E-mailwachtwoord wijzigen'.
  • Poort inkomende e-mail: 993
  • Poort uitgaande e-mail: 587
  • Versleuteling: STARTTLS / SSL

E-mail instellen stap voor stap

Welke situatie geldt voor jou?


I: Thunderbird downloaden en installeren

1. Download Thunderbird via http://mozilla.org/nl/thunderbird/
2. Open het setup.exe-bestand van Thunderbird.
3. Klik in het welkomstscherm op 'Volgende'.

welkom thunderbird installatie

4. Selecteer ‘Standaard’ en klik op ‘Volgende’.
5. Klik op ‘Installeren’ en start de installatie van Thunderbird.
6. De installatie is afgerond. Vink ‘Mozilla Thunderbird nu starten’ aan en klik op ‘Voltooien’. 
7. Ga naar 'Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie'.

 


II: Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie

Ga je voor de eerste keer aan de slag met Thunderbird, volg dan onderstaande stappen om een e-mailaccount in te stellen. Heb je eerder e-mailaccounts aangemaakt in Thunderbird, ga dan verder naar 'een nieuw account toevoegen aan Thunderbird'.

1. Start Mozilla Thunderbird. Er opent nu een wizard. Met deze wizard importeer je informatie van andere e-mailprogramma’s naar Thunderbird.
2. Heb je nog niet eerder een e-mailcliënt (bijvoorbeeld Outlook, Eudora of Incredimail) ingesteld op je computer, dan hoef je geen informatie te importeren. Selecteer dan de optie ‘Niets importeren’ en klik op ‘Volgende‘. Wil je wel gegevens uit een ander programma importeren, ga dan naar de website van Thunderbird voor meer informatie.
3. Klik in het onderstaande scherm op ‘Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken’ (je kunt dit later alsnog aanvragen).

bestaande e-mailadres gebruiken thunderbird

4. Ga verder in deze handleiding naar ‘Stel je e-mailadres in


III: Een nieuw account toevoegen aan Thunderbird

1. Open Thunderbird, klik op ‘Extra’ en vervolgens op ‘Accountinstellingen...’.

thunderbird menu extra accountinstellingen

2. Klik op ‘Accountacties’ en vervolgens op ‘Toevoegen’.
3. Ga verder naar ‘Stel je e-mailadres in’.


Stel je e-mailadres in

4. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in en klik op ‘Doorgaan’.
5. Thunderbird controleert je instellingen.
6. Stel hierna de volgende gegevens in (zie ‘Benodigde gegevens’):

  • Inkomend’: kies hier IMAP of POP, wij raden IMAP aan. Kijk voor het verschil tussen IMAP en POP3 op onze supportpagina;
  • ‘Serverhostnaam (inkomend)’: vul het serveradres in, lees hier waar je deze vindt. 
  • Poort: Bij POP kies je poort 995 en bij IMAP poort 993.
  • ‘SSL (inkomend)’: kies 'Autodetective'.
  • ‘Authenticatie’ (inkomend): kies 'Autodetective'.
  • ‘Uitgaand’: SMTP (is al ingevuld).
  • ‘Serverhostnaam’ (uitgaand): vul hetzelfde serveradres in als bij 'inkomend'';
  • ‘Poort’ (uitgaand): 587.
  • ‘SSL’ (uitgaand): kies 'Autodetective'.
  • ‘Authenticatie’ (uitgaand): kies 'Autodetective'.
  • ‘Gebruikersnaam’: je e-mailgebruikersnaam die je vindt in het overzicht in de Hostingmanager. De gebruikersnaam eindigt op twee cijfers.

Thunderbird instellingen Hostingmanager

7: Klik op ‘Klaar’.
8: Krijg je een waarschuwingsscherm kies dan ‘Ik begrijp de risico’s’ en klik dan op ‘Account aanmaken’
9. Klik op ‘Ok’.
10. Je e-mailadres is aangemaakt.

Thunderbird is op geen enkele manier verbonden met Yourhosting, daarom levert Yourhosting buiten deze handleiding geen support op het gebruik van Thunderbird.

     

     

     


    Nieuwe Hostingmanager


    Waar vind ik de benodigde gegevens?

    Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mail zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt. Om je e-mailadres in te stellen in je mailprogramma heb je een aantal mailgegevens nodig. Lees hier welke gegevens dit zijn en waar je deze vindt.

    Een overzicht van alle e-mailadressen die je in je pakket hebt aangemaakt vind je in Plesk (het technische gedeelte van je online klantomgeving) bij 'Mail'.


    E-mail instellen stap voor stap

    Welke situatie geldt voor jou?


    I: Thunderbird downloaden en installeren

    1. Download Thunderbird via http://mozilla.org/nl/thunderbird/
    2. Open het setup.exe-bestand van Thunderbird.
    3. Klik in het welkomstscherm op 'Volgende'.

    welkom thunderbird installatie

    4. Selecteer ‘Standaard’ en klik op ‘Volgende’.
    5. Klik op ‘Installeren’ en start de installatie van Thunderbird.
    6. De installatie is afgerond. Vink ‘Mozilla Thunderbird nu starten’ aan en klik op ‘Voltooien’. 
    7. Ga naar 'Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie'.


    II: Thunderbird instellen vanaf een nieuwe installatie

    Ga je voor de eerste keer aan de slag met Thunderbird, volg dan onderstaande stappen om een e-mailaccount in te stellen. Heb je eerder e-mailaccounts aangemaakt in Thunderbird, ga dan verder naar 'een nieuw account toevoegen aan Thunderbird'.

    1. Start Mozilla Thunderbird. Er opent nu een wizard. Met deze wizard importeer je informatie van andere e-mailprogramma’s naar Thunderbird.
    2. Heb je nog niet eerder een e-mailcliënt (bijvoorbeeld Outlook, Eudora of Incredimail) ingesteld op je computer, dan hoef je geen informatie te importeren. Selecteer dan de optie ‘Niets importeren’ en klik op ‘Volgende‘. Wil je wel gegevens uit een ander programma importeren, ga dan naar de website van Thunderbird voor meer informatie.
    3. Klik in het onderstaande scherm op ‘Dit overslaan en mijn bestaande e-mailadres gebruiken’ (je kunt dit later alsnog aanvragen).

    bestaande e-mailadres gebruiken thunderbird

    4. Ga verder in deze handleiding naar ‘Stel je e-mailadres in


    III: Een nieuw account toevoegen aan Thunderbird

    1. Open Thunderbird, klik op ‘Extra’ en vervolgens op ‘Accountinstellingen...’.

    thunderbird menu extra accountinstellingen

    2. Klik op ‘Accountacties’ en vervolgens op ‘Toevoegen’.
    3. Ga verder naar ‘Stel je e-mailadres in’.


    Stel je e-mailadres in

    4. Vul je naam, e-mailadres en wachtwoord in en klik op ‘Doorgaan’.
    5. Thunderbird controleert je instellingen.
    6. Stel hierna de volgende gegevens in (zie ‘Benodigde gegevens’):

    • Inkomend’: kies hier IMAP of POP, wij raden IMAP aan. Kijk voor het verschil tussen IMAP en POP3 op onze supportpagina;
    • ‘Serverhostnaam (inkomend)’: vul het serveradres in, lees hier waar je deze vindt. 
    • Poort: Bij POP kies je poort 995 en bij IMAP poort 993.
    • ‘SSL (inkomend)’: kies 'Autodetective'.
    • ‘Authenticatie’ (inkomend): kies 'Autodetective'.
    • ‘Uitgaand’: SMTP (is al ingevuld).
    • ‘Serverhostnaam’ (uitgaand): vul hetzelfde serveradres in als bij 'inkomend'';
    • ‘Poort’ (uitgaand): 587.
    • ‘SSL’ (uitgaand): kies 'Autodetective'.
    • ‘Authenticatie’ (uitgaand): kies 'Autodetective'.
    • ‘Gebruikersnaam’: vul weer je e-mailadres in.

    Thunderbird instellingen Plesk

    7: Klik op ‘Klaar’.
    8: Krijg je een waarschuwingsscherm kies dan ‘Ik begrijp de risico’s’ en klik dan op ‘Account aanmaken’
    9. Klik op ‘Ok’.
    10. Je e-mailadres is aangemaakt.

    Thunderbird is op geen enkele manier verbonden met Yourhosting, daarom levert Yourhosting buiten deze handleiding geen support op het gebruik van Thunderbird.

    Hulp op afstand

    Onze servicemedewerkers kunnen de nodige stappen ook tegen betaling voor je uitvoeren. Hiervoor nemen ze je computer tijdelijk op afstand over via TeamViewer. Je kunt dan snel weer verder!

    Neem contact op