Verkozen tot de snelste webhoster
Deskundige support
Al 1,1 miljoen domeinnamen geregistreerd
Gratis website bij je domeinnaam
Verkozen tot de snelste webhoster

Veelgestelde vragen over de overstap naar de nieuwe Hostingmanager


 

In 2019 stappen we over naar een nieuwe, meer gebruiksvriendelijke Hostingmanager. Hiermee wordt het technisch beheer van je producten bij Yourhosting nog eenvoudiger.

Ga direct naar de vragen en antwoorden over: 


Algemeen


Waarom de overstap naar een nieuwe Hostingmanager?

We zijn afgelopen jaar druk bezig geweest met het verbeteren van onze infrastructuur en beheeromgevingen. Een nieuwe, gebruiksvriendelijkere Hostingmanager is daar onderdeel van. Het huidige systeem van de Hostingmanager is verouderd. Met de nieuwe Hostingmanager hebben we een systeem dat klaar is voor de toekomst. Bovendien is de nieuwe Hostingmanager gebruiksvriendelijker waardoor het technisch beheer van je producten nog eenvoudiger wordt. 


Van welk systeem maakt de nieuwe Hostingmanager gebruik?

We gebruiken Plesk als nieuwe Hostingmanager. Het Plesk Control Panel is een speciale beheeromgeving waarin je webapplicaties host. Plesk is al jarenlang een gerenommeerd systeem dat bekend staat om zijn gebruiksvriendelijkheid en uitgebreide mogelijkheden. Met Plesk hebben we een systeem in huis dat toekomstbestendig is en waarmee we gebruiksvriendelijkheid van het technisch beheer van je pakket direct verbeteren. 


Wat is het verschil tussen de nieuwe en de oude Hostingmanager?

Er is een aantal verschillen tussen de beheermogelijkheden van de oude en de nieuwe Hostingmanager. Zo is het design van de Hostingmanager geüpdatet en is het gebruiksvriendelijker. Met de nieuwe Hostingmanager wordt het gemakkelijker om je e-mail in te stellen op je e-mailprogramma. Ook de spamafhandelding van je e-mail worden bij de introductie van de nieuwe Hostingmanager verbeterd. Daarnaast is het bij de nieuwe Hostingmanager eenvoudiger om extra Hostingmanager- en FTP-gebruikers aan te maken. Het installeren en beheren van CMS-systemen zoals WordPress en Joomla! is via Plesk ook eenvoudiger. Daarnaast is er een speciale Plesk-app, waarmee je ook op afstand je hostingpakket kunt beheren. 

Om je alvast een voorproefje te geven, zie je hieronder hoe de nieuwe Hostingmanager er qua vormgeving uit gaat zien. 

Zodra alle voorbereidingen zijn afgerond, informeren we je natuurlijk over alle verschillen en hoe je voortaan het technisch beheer van je pakketten regelt in de Hostingmanager. 


Zit er een prijsverschil tussen de nieuwe en huidige Hostingmanager?

Een prijsverschil is alleen van toepassing wanneer je nog een Starthosting-pakket afneemt. Wanneer je een Starthosting hosting- of e-mailpakket hebt, wordt je pakket bij de overstap naar de nieuwe Hostingmanager overgezet naar een Yourhosting-pakket met gelijksoortige specificaties. Dit zodat het technisch beheer van alle Yourhosting-pakketten gelijk is. 

De eerste paar maanden na de migratie betaal je niets extra's voor je nieuwe (grotere) pakket. Ook niet als je in de tussentijd toe bent aan verlenging. Bij verlengingen die daarna plaatsvinden, worden wel de reguliere tarieven voor het Yourhosting-pakket dat je op dat moment afneemt in rekening gebracht. Bekijk de hosting-pakketten en de e-mailpakketten van Yourhosting. 

Oude en nieuwe pakketten: 

OudNieuw
Mijn E-mailE-mail 1
Mijn E-mail GrootE-mail 1
  
OudNieuw
Mijn Website BasicXS
Mijn Website KleinXS
Mijn Website NormaalM
Mijn Website GrootM
Mijn Website Extra GrootL

Kan ik ook de huidige Hostingmanager blijven gebruiken?

Tot de overstap naar de nieuwe Hostingmanager blijf je gebruik maken van de huidige Hostingmanager. Uiteindelijk zullen alle klanten met een e-mail-pakket en/of hostingpakket worden overgezet naar de nieuwe Hostingmanager. Dan kun je de oude Hostingmanager niet meer gebruiken. 


Wat houdt het verplaatsen van DNS- en redirectbeheer naar Mijn Account in?

Dat je voortaan je doorlinks en de DNS van je domeinnaam op één plek beheert in Mijn Account via het menu-item ‘DNS- en redirectbeheer’ in plaats van de Hostingmanager. Door het menu-item te verplaatsen, hebben we het beheer eenvoudiger gemaakt. 

Had je een doorlink geplaatst in Hostingpakketten onder 'Domeinnaam beheer', dan werden deze opgeslagen in de .htaccess file van je pakket. Deze doorlinks zijn niet naar Mijn Account verplaatst, dit was te foutgevoelig. Ze bestaan nog wel, en ze werken dus ook nog, maar je kunt ze niet inzien of bewerken via Mijn Account. Wil je een andere doorlink instellen? Dan kun je de wijziging gewoon doorvoeren in Mijn Account. De nieuwe doorlink wordt dan actief en negeert de oude doorlink. Alle nieuwe doorlinks voeg je vanaf nu toe via Mijn Account. Heb je vragen over deze pagina of wil je weten hoe je de doorlink precies instelt? Lees meer over DNS


Wat verandert er in de support binnen de Hostingmanager?

We blijven support leveren op alle opties en functies binnen de nieuwe Hostingmanager. Je kunt ons bij vragen en/of onduidelijkheden via verschillende kanalen benaderen. Meer hierover lees je op onze supportpagina


Gevolgen overstap:


Wat merk ik van de overstap naar de nieuwe Hostingmanager? Moet ik zelf iets doen?

Je websites en e-mailaccounts zetten wij voor je over. Je hoeft nu hiervoor zelf dus niets te doen.


Ik heb een Starthosting-pakket, wat betekent de overstap voor mij?

Wanneer je een Starthosting hosting- of e-mailpakket hebt, wordt je pakket bij de overstap naar de nieuwe Hostingmanager overgezet naar een Yourhosting-pakket met gelijksoortige specificaties. Dit zodat het technisch beheer van alle Yourhosting-pakketten gelijk is. 

De eerste paar maanden na de migratie betaal je niets extra's voor je nieuwe (grotere) pakket. Ook niet als je in de tussentijd toe bent aan verlenging. Bij verlengingen die daarna plaatsvinden, worden wel de reguliere tarieven voor het Yourhosting-pakket dat je op dat moment afneemt in rekening gebracht. Bekijk de tarieven van de hostingpakketten en van de e-mailpakketten. 

Oude en nieuwe pakketten: 

OudNieuw
Mijn E-mailE-mail 1
Mijn E-mail GrootE-mail 1
  
OudNieuw
Mijn Website BasicXS
Mijn Website KleinXS
Mijn Website NormaalM
Mijn Website GrootM
Mijn Website Extra GrootL

Kan ik ook eerder worden overgezet naar de nieuwe Hostingmanager?

Het is helaas niet mogelijk om eerder overgezet te worden. Wij zetten alle klanten over volgens ons migratieproces. Het is niet mogelijk dit te versnellen of wijzigingen aan dit proces door te voeren. Tot de overstap naar de nieuwe Hostingmanager blijf je gebruik maken van de huidige Hostingmanager. Uiteindelijk zullen alle klanten met een e-mail-pakket en/of hostingpakket worden overgezet naar de nieuwe Hostingmanager en kun je de oude Hostingmanager niet meer gebruiken. Momenteel zijn we nog druk bezig met de voorbereidingen en binnenkort ontvang je per e-mail meer informatie, houd je e-mail dus goed in de gaten!


Worden al mijn pakketten tegelijk overgezet naar de nieuwe Hostingmanager?

Onze insteek is om het migratieproces zo te laten verlopen dat we zoveel mogelijk per klantnummer de migratie starten. Dat betekent dat we alle pakketten per klantnummer tegelijk willen migreren. Heb je meerdere pakketten? Dan kan het echter voorkomen dat er een paar dagen verschil zit tussen het eerste en het tweede pakket. Kort voor het starten van de migratie informeren wij je per e-mail over hoe dit proces precies gaat verlopen.


Ik heb een VPS-pakket, wat betekent de overstap voor mij?

Unmanaged VPS: De migratie is niet van toepassing op Unmanaged VPS-pakketten. Neem je Direct Admin af, dan blijft het beheerpaneel van de Unmanaged VPS-pakketten hetzelfde. 

Managed VPS: De kans is groot dat je een e-mailpakket afneemt voor het beheren van e-mailaccounts/adressen, naast je Managed VPS-pakket. Houd er daarbij rekening mee dat het e-mailpakket gemigreerd wordt naar de nieuwe Hostingmanager. 

Mocht je niet zeker weten of je een e-mailpakket afneemt naast je Managed VPS-pakket, controleer dat dan in Mijn Account bij ‘Mijn producten’. Managed VPS-pakketten zijn onlangs al overgezet naar een nieuwe beheeromgeving. De migratie naar de nieuwe Hostingmanager is dus niet van toepassing op  Managed VPS-pakket. 


Ik heb alleen een domeinnaam en/of alleen een cloudproduct zoals Office 365 of Exchange online, wat betekent de overstap voor mij?

Heb je alleen een domeinnaam of alleen een cloudproduct? Dan heeft de migratie geen invloed op de werking of instellingen van je cloudproducten of domeinnamen. Het beheer van je domeinnaam blijf je doen vanuit Mijn Account en het beheer van je cloudproducten blijf je doen vanuit de cloudstore. 


Website en Instellingen


Blijven mijn website-instellingen ongewijzigd?

De website-instellingen worden één op één overgezet. Je merkt daar niks van, alles blijft hetzelfde. Ook tijdens de migratie blijft je website gewoon online staan.

In de nieuwe Hostingmanager krijgt iedere domeinnaam een eigen map tussen de bestanden/mappen op de server. Heb je verschillende websites voor verschillende domeinnamen gemaakt, dan worden deze websites in aparte mappen geplaatst en overzichtelijk in de nieuwe Hostingmanager verwerkt.


E-mailinstellingen


Wat verandert er binnen mijn e-mailinstellingen?

Alle instellingen rondom je e-mailadressen blijven intact.


Ik heb een SPF-record toegevoegd aan de DNS van mijn domeinnaam, wat moet ik wijzigen?

SPF-records die wij automatisch toegevoegd hebben nemen we over en die blijven werken. Een eigen toegevoegde SPF-record komt te vervallen. Je e-mail blijft wel gewoon werken. Het is uiteraard mogelijk om het SPF-record na de migratie opnieuw in te stellen. 

Het instellen van een eigen SPF-record doe je in Mijn Account bij DNS- en redirectbeheer. Klik daar achter de betreffende domeinnaam op ‘Beheer’. Pas hier het TXT-record aan of stel hier een nieuw TXT-record in.


Verhuizen mijn spaminstellingen ook mee?

De instellingen in je spamfilters worden niet meegenomen. Tijdens de migratie naar de nieuwe Hostingmanager stappen we over naar Spamexperts. Dit is een externe partij die gespecialiseerd is in het afhandelen van spam. Het afhandelen van spam werkt in de standaard configuratie van Spamexperts beter dan de aangepaste spamfilters van ons.

Uiteraard is het mogelijk om via Spamexperts uitgebreid aan te geven wat er met spam berichten moet gebeuren. Daarbij is het bijvoorbeeld ook mogelijk om specifieke e-mailadressen te blokkeren. Het is ook mogelijk in te zien welke e-mails er tegen gehouden worden door de spamfilter om deze e-mail vervolgens te whitelisten, als dat nodig is. 


Beheer


Hoe log ik in op de nieuwe Hostingmanager

Inloggen in de nieuwe Hostingmanager kan op twee verschillende manieren. 

1.    Je logt in vanuit Mijn Account, zoals je dat gewend bent. 
2.    Via de direct inlog link van de nieuwe Hostingmanager. Deze link ziet er als volgt uit: https://server###.yourhosting.nl:8443 . Weet je het servernummer niet, ga dan naar ‘Mijn gegevens’ in Mijn Account.


Ik heb meerdere websites op 1 pakket, wat verandert er voor mij?

Bij het verplaatsen van je pakket krijgt iedere domeinnaam een eigen map. Heb je verschillende websites voor verschillende domeinnamen gemaakt, dan worden deze websites in aparte mappen geplaatst en overzichtelijk in de nieuwe Hostingmanager verwerkt.

Het doorlinken van domeinnamen die je na de migratie toevoegt aan je pakket verandert. De doorlink van een extra domeinnaam naar bijvoorbeeld je hoofddomeinnaam, stel je in bij DNS- en redirectbeheer in Mijn Account. 


Blijft de hoeveelheid schijfruimte in mijn pakket hetzelfde?

De totale schijfruimte van alle pakketten blijf gelijk. Wel is het zo dat de indeling van de schijfruimte gaat veranderen. Bij de oude Hostingmanager hadden we aparte ruimte voor website, e-mail en MySQL. In de nieuwe Hostingmanager is er 1 limiet op schijfruimte waar website, e-mail en MySQL bij worden opgeteld. Wij hebben alleen een limiet ingesteld voor de webruimte, welke afhangt van het pakket wat je afneemt. De e-mails en MySQL-ruimte delen de overige schijfruimte.

Wanneer je een Starthosting hosting- of e-mailpakket hebt, wordt je pakket bij de overstap naar de nieuwe Hostingmanager overgezet naar een Yourhosting-pakket met gelijksoortige specificaties. Dit zodat het technisch beheer van alle Yourhosting-pakketten gelijk is. De specificaties van de Yourhosting-pakketten vind je op onze website via de volgende link; https://www.yourhosting.nl/hosting/hostingpakketten/

Voorbeeld van de oude situatie:
Smallpakket - schijfruimte: 25 GB
Webruimte: 10 GB
E-mailruimte: 10 GB
MySQL-ruimte: 5 GB

Voorbeeld nieuwe situatie:
In de nieuwe Hostingmanager blijft het pakket 25 GB aan ruimte bieden en zit er een limiet op webruimte van 10 GB. Je kunt hierbij dus maximaal 10 GB gebruiken om websitebestanden op te plaatsen. Er is in totaal 25 GB ruimte waardoor je nog 15 GB beschikbaar hebt om te verdelen tussen MySQL en e-mail. 
Gebruik je slechts 5 GB aan webruimte dan heb je 20 GB aan ruimte beschikbaar voor E-mail of MySQL. 


Ik heb spamfilters geconfigureerd, wat verandert er?

De instellingen in je spamfilters worden niet meegenomen. Tijdens de migratie naar de nieuwe Hostingmanager stappen we over naar Spamexperts. Dit is een externe partij die gespecialiseerd is in het afhandelen van spam. Het afhandelen van spam werkt in de standaard configuratie van Spamexperts beter dan de aangepaste spamfilters van ons.

Uiteraard is het mogelijk om via Spamexperts uitgebreid aan te geven wat er met spam berichten moet gebeuren. Daarbij is het bijvoorbeeld ook mogelijk om specifieke e-mailadressen te blokkeren. Het is ook mogelijk in te zien welke e-mails er tegen gehouden worden door de spamfilter om deze e-mail vervolgens te whitelisten, als dat nodig is. 


Wat verandert er rondom de externe toegang tot mijn MySQL Database?

De externe toegang tot je database is een handmatige instelling en het is daarom helaas niet mogelijk om deze instellingen mee te migreren. Dit kun je uiteraard opnieuw instellen. Dit doe je de nieuwe Hostingmanager bij ‘Databases’. Op die pagina kun je via ‘Gebruikerbeheer’ de database selecteren om vervolgens externe toegang tot die database in te schakelen.  


Ik heb FTP-gebruikers aangemaakt, wat verandert er voor mij?

Het mee migreren van extra aangemaakte FTP-gebruikers is helaas niet mogelijk. De FTP-gebruiker die wij voor je aangemaakt hebben/die standaard aangemaakt is, blijft actief. Uiteraard kun je de benodigde FTP-gebruikers opnieuw aanmaken in de nieuwe Hostingmanager. Via de onderstaande link kom je uit op een pagina van ons met meer informatie over het aanmaken van extra FTP-gebruikers.


Hoe verandert het beheer van WordPress binnen mijn hostingpakket?

Je WordPress-website wordt één op één overgezet naar de nieuwe Hostingmanager. Je website blijft gewoon werken. Binnen de nieuwe Hostingmanager is er ook een WordPress-toolkit beschikbaar. Deze toolkit maakt het mogelijk om binnen de Hostingmanager het beheer van je WordPress-website makkelijker te maken.

In de nieuwe Hostingmanager krijgt iedere domeinnaam een eigen map tussen de bestanden/mappen op de server. Heb je verschillende websites voor verschillende domeinnamen gemaakt, dan worden deze websites in aparte mappen geplaatst en overzichtelijk in de nieuwe Hostingmanager verwerkt.


Kan ik de Hostingmanager ook gebruiken in een andere taal?

Standaard staat de taal ingesteld op Nederlands. Je kunt dit naar voorkeur aanpassen in de Hostingmanager zelf. Het is ook mogelijk om een aparte inlog/gebruiker voor de Hostingmanager aan te maken en daar een andere taal voor in te stellen. Erg handig als je een webbouwer hebt die een andere taal spreekt.

De taal pas je aan in de Hostingmanager via ‘Gebruikers’. Klik daar op de gebruiker waarvoor je de taal wilt aanpassen. Daarna klik je op ‘Instellingen wijzigen’ om vervolgens de gewenste taal te selecteren achter ‘Taal van Plesk’.


Kan ik Multifactor Authenticator gebruiken in Plesk?

Één van de pluspunten van de nieuwe Hostingmanager. Je kunt Google Authenticator gebruiken om de veiligheid te verhogen. Deze optie vind je na het inloggen in de Hostingmanager, direct aan de rechterkant.


Extra producten


Ik neem extra producten af, wat verandert er?

Extra producten voor het uitbreiden van de schijfruimte, extra e-mailruimte en extra FTP-gebruikers blijven beschikbaar en worden meegenomen naar de nieuwe Hostingmanager.

Het aanvragen van extra producten verandert nadat we overgestapt zijn naar de nieuwe Hostingmanager. Nu is het mogelijk om bijvoorbeeld om twee keer 1 database als los product aan te vragen waardoor je in totaal 2 extra databases tot je beschikking hebt. Dit is niet meer mogelijk zodra de nieuwe Hostingmanager actief is. 

Voor al deze producten worden de volgende aantallen ingesteld en aangemaakt:

•    1x
•    5x
•    10x
•    20x
•    40x
Per extra product zijn de bovenstaande opties maximaal 1 keer toe te voegen. Je kunt dus wel 1 database en 5 databases toevoegen waarmee het totaal op 6 komt. Maar 6 x 1 extra database aanvragen is niet meer mogelijk. Dit principe geldt voor de onderstaande extra producten;

•    Extra MySQL Databases
•    Extra FTP-gebruikers
•    Extra e-mailruimte (GB)


Ik neem Shell Acces/SSH toegang af, wat verandert er?

Er is geen shell-toegang tot de nieuwe servers mogelijk. Wil je Shell Access hebben, neem dan een Unmanaged VPS af. Met een Unmanaged VPS heb je de mogelijk zelf een distributie te installeren en de server in zijn geheel te beheren. Met een Unmanaged VPS heb je ook onbeperkt toegang tot de commandline.


Ik heb een gratis SSL certificaat, wat verandert er voor mij?

Het gratis SSL-certificaat wordt meegenomen naar de nieuwe server. Hierna wordt dit certificaat omgezet naar een nieuw gratis SSL-certificaat van Let’s Encrypt. Je merkt niks van deze omzetting.


Ik neem een extra ip-adres af, wat verandert er?

In het verleden was het mogelijk om als extra product een extra ip-adres aan te vragen voor je website wat voor verschillende doeleinden ingezet werd. De mogelijkheid om aan een website of hostingpakket een extra ip-adres te koppelen is binnen de nieuwe Hostingmanager niet meer mogelijk. Als een extra IP-adres wenselijk is, kun je overstappen naar een VPS-pakket.


Ik ben Reseller, wat verandert er voor mij?

Als je reseller bij ons bent heb je de afgelopen maanden al een belangrijke wijziging gemerkt, namelijk het verplaatsen van het DNS en redirectbeheer naar Mijn Account. Naast deze wijziging migreren wij ook al je klanten naar de nieuwe Hostingmanager. Alle informatie op deze pagina is dus ook van toepassing op jou en je klanten. Als reseller is het zaak dat je de FAQ goed doorleest omdat alle pakketten van jou en je klanten dus naar de nieuwe Hostingmanager gemigreerd gaan worden. 

Chat met onze klantenservice

Geen antwoord gevonden op je vraag? Neem dan contact op met onze klantenservice, zij helpen je graag!

Neem contact op

nieuwe hostingmanager