Wil je zelf nieuwsbrieven versturen? In dit blogartikel lees je hoe je eenvoudig zelf een nieuwsbrief verstuurt met behulp van het populaire en gratis e-mailmarketing programma MailChimp. Na het lezen van dit artikel weet je precies hoe je een eigen mailinglijst samenstelt, wat voor type e-mails je kunt sturen en hoe je jouw omzet met het versturen van nieuwsbrieven kunt verhogen.
Nieuwsbrieven versturen is een fantastische manier om in contact te blijven met klanten en bezoekers van je website. Nieuwsbrieven zijn e-mails die je van bedrijven krijgt waar je in het verleden iets hebt gekocht of waar je staat ingeschreven voor de nieuwsbrief.
Je bezoeker geeft vrijwillig aan e-mails van jou te willen ontvangen. Door middel van het versturen van waardevolle informatie bouw je een band op met je bezoeker waardoor deze eerder geneigd is om terug te keren naar jouw website om een aankoop te doen of een dienst bij je af te nemen.
Tegelijkertijd creëer je een lijst van mensen die geïnteresseerd zijn in je vakgebied. Deze mensen kan je vervolgens nieuws en aanbiedingen sturen om zo je omzet te verhogen.
De nummer één reden om te starten met het versturen van nieuwsbrieven is in contact blijven met je (toekomstige) klanten. Wanneer je het e-mailadres van de bezoeker hebt gekregen ben je in staat om deze actief te benaderen om terug te keren naar je website. Dit kan bijvoorbeeld met een e-mail met een aanbieding of een melding dat er een nieuw artikel op je site staat.
Voordelen van zelf nieuwsbrieven versturen:
Voordat je begint is het belangrijk om te weten dat je, volgens de wet, niet zomaar mensen mag e-mailen. Je mag pas e-mailen wanneer de ontvanger heeft aangegeven dit te willen. Bezoekers moeten dus vrijwillig hun e-mailadres bij je hebben achtergelaten. Wanneer iemand zich inschrijft voor jouw nieuwsbrief komt diegene automatisch op jouw e-maillijst te staan en mag je die persoon mailen.
Om deze e-maillijst te maken gaan we gebruikmaken van MailChimp. Met MailChimp is het mogelijk om een e-maillijst aan te maken waar mensen zich voor kunnen inschrijven. Naar deze mensen kun jij je nieuwsbrieven versturen.
De reden dat we Mailchimp aanraden is omdat het één van de meest bekende mailsystemen is en omdat het makkelijk te koppelen is met bijvoorbeeld WordPress en andere systemen. Daarnaast heeft Mailchimp veel mogelijkheden om je lijst te segmenteren en je e-mails te optimaliseren. Met de professionele templates en eenvoudige editor is het bovendien eenvoudig om een mooie nieuwsbrief te ontwerpen.
Ook heeft Mailchimp het grote voordeel dat het gratis is om mee te beginnen. Pas wanneer je lijst groter wordt dan 2000 mensen moet je ervoor betalen. Je kunt dus volledig gratis starten met het opbouwen van je eigen mailinglijst en deze lijst vervolgens e-mailen.
Wil je direct aan de slag? Ga dan naar de website van Mailchimp en maak je gratis account aan. Nadat je op de activatielink hebt geklikt, die Mailchimp je gemaild heeft, kom je op deze pagina terecht.
Nu kan je beginnen met het maken van je e-mail, je kunt eenvoudig een layout kiezen om te bepalen hoe je e-mail, die je later gaat sturen, eruit moet komen te zien. Als je ervaring hebt met het maken van een website met YourWebsite of WordPress dan moet het maken van een e-mail in Mailchimp ook geen probleem zijn.
We gaan nu kijken naar hoe je contactpersonen in je e-maillijst kunt zetten. Dit doe je via ‘Audience’ in het menu of door het stappenplan te volgen en ‘Add your contacts’ aan te klikken. Hier kun je contactpersonen die je al hebt toevoegen aan je mailinglijst. Zorg er wel voor dat je alleen contactpersonen toevoegt waarvan je toestemming hebt om ze te mailen.
Je hebt nu een audience list, deze kan je straks gaan gebruiken om inschrijvingen voor je nieuwsbrief te verzamelen. Voordat je e-mailadressen gaat verzamelen is het handig om de instellingen goed te zetten. Die doe je onder ‘Audience’ -> ‘Settings’ -> ‘Audience name and defaults’. Hier kun je kiezen voor ‘Enable double opt-in’, we raden je aan deze in te schakelen. Ook kun je spam voorkomen door ‘Enable reCAPTCHA’ in te schakelen.
Een double opt-in, wat is dat?
Wanneer iemand zijn e-mailadres op je website heeft ingevuld spreek je van een single opt-in. Het wordt een dubbel opt-in wanneer jij een e-mail hebt gestuurd met daarin in een link waarmee de ontvanger nogmaals bevestigd dat hij/zij mails van jou wilt ontvangen.
Is het verplicht om een dubbel opt-in toe te voegen? Op het moment van schrijven niet. Is het slim om een dubbel opt-in toe te voegen? Dat kan het wel zijn.
Wanneer je het wel doet kan je altijd aantonen dat de ontvanger echt zelf heeft aangeven e-mails van je te willen ontvangen. Ook verhoog je hiermee de kwaliteit van je lijst, omdat de ontvanger twee keer moet aangeven dat hij je e-mails wil ontvangen ben je er zeker van dat de deze persoon echt geïnteresseerd is. Hier lees je meer informatie over single en double opt-in. Wat betreft de regelgeving rondom AVG / GDPR verwijs ik je door naar de Autoriteit persoonsgegevens.
Door middel van een inschrijfformulier op je website kunnen bezoekers zich inschrijven op je e-maillijst. Om ervoor te zorgen dat de ingevulde e-mailadressen op jouw lijst terechtkomen moet je MailChimp koppelen aan je website.
Maak je gebruik van WordPress? Dan is het plaatsen van een inschrijfformulier heel eenvoudig. Heb je nog geen WordPress website? Lees hier alles over een WordPress website maken.
Om MailChimp gemakkelijk aan je WordPress website toe te voegen raad ik je aan om gebruik te maken van een plug-in. Er zijn veel plug-ins die je kunt gebruiken om MailChimp aan je website te koppelen. MailChimp for WordPress is een goede optie om te gebruiken. Met deze plug-in kan je binnen WordPress inschrijfformulieren aanmaken en direct op je website plaatsen.
De plug-in kan je met de API-key die je van MailChimp krijgt koppelen aan je website. Deze API-key vind je binnen MailChimp door linksonder op je profiel te klikken en vervolgens op ‘Account’ -> ‘Extra’s’ -> ‘API keys’. Hier kun je een API key aanmaken.
Nu je een Mailchimp account hebt aangemaakt, een eigen lijst hebt en Mailchimp aan je website hebt gekoppeld wordt het tijd om e-mailadressen te verzamelen. Hiervoor heb je een plek nodig waar bezoekers hun e-mailadres kunnen achterlaten, zoals in onderstaande afbeelding.
‘Voor niets gaat de zon op’. Dit geldt ook voor het verzamelen van e-mailadressen. Zorg ervoor dat het bezoekers duidelijk is wat ze ervoor terugkrijgen. In bovenstaand voorbeeld ziet de bezoeker dat ze na inschrijving nieuws, acties, tips en tricks ontvangen.
Je wilt je nieuwsbrieven natuurlijk naar zoveel mogelijk mensen versturen. Hieronder vind je een aantal tips om zoveel mogelijk nieuwsbrief inschrijvingen te verzamelen.
Wanneer je een webshop hebt en je wilt graag nieuwsbrieven gaan versturen, dan kan je in ruil voor iemand zijn e-mailadres een eenmalige korting geven. Je kunt het ook over een andere boeg gooien, in plaats van korting weggeven extra informatie weggeven. Zorg er dan wel voor dat je bezoekers er wat aan hebben. Om dit te verduidelijken zal ik een paar voorbeelden noemen.
Stel je hebt een webshop of website over tuinieren. Dan kan je een checklist maken met bijvoorbeeld ‘De 10 beste tips om je tuin winterklaar te maken.’
Of je bent een boekhouder, creëer dan een checklist met ‘De 5 belangrijkste dingen waar iemand op moet letten bij het kiezen van een boekhouder.’
Zit je in de gezondheidsmarkt? Maak dan bijvoorbeeld een lijst met ‘De top 10 producten die we allemaal eten maar eigenlijk helemaal niet gezond zijn.’
Dit kan je gemakkelijk in bijvoorbeeld Word maken en opslaan als PDF-bestand. Na inschrijving voor je nieuwsbrief kan je ze automatisch toegang geven tot de checklist of tips.
Het bestand dat je wilt weggeven kan je uploaden binnen MailChimp. Wanneer iemand zich heeft ingeschreven krijgt deze een e-mail ter bevestiging, daarin kan je de link naar het bestand plaatsen. Na het klikken op de link kunnen ze je bestand lezen en downloaden. Op deze pagina van MailChimp kan je hier meer over lezen.
Je zal merken dat meer mensen zich inschrijven als ze er iets waardevols voor terugkrijgen. Wanneer je iets gratis met de bezoeker hebt gedeeld, waar ze daadwerkelijk iets aan hebben, heb je direct de connectie gemaakt en zal deze eerder geneigd zijn om voor jou te kiezen.
WAT KAN JE IN JE NIEUWSBRIEF ZETTEN?
Nu wordt het tijd om te starten met nieuwsbrieven versturen. Maar wat? Naast de gebruikelijke maandelijkse nieuwsbrief kan je je nieuwsbrief voor nog veel meer zaken inzetten. Hoe je dit inricht is afhankelijk van je branche en bedrijf. Zorg er altijd voor dat je waardevol bent en dat iedere nieuwsbrief een doel heeft. Stuur ze dus niet omdat het ‘moet’ en beperk het ook niet tot alleen aanbiedingen.
Om je inspiratie voor je eigen e-mails te geven, je kan bijvoorbeeld mailen:
Tot slot is het goed om te weten dat iemand zich te allen tijde moeten kunnen uitschrijven van je e-maillijst. MailChimp zet automatisch een uitschrijflink onder je e-mail. Laat deze ook in je e-mail staan, boetes rondom privacywetgeving kunnen torenhoog zijn.
Verder is het belangrijk om de website van de autoriteit persoonsgegevens in de gaten te houden om er zeker van te zijn dat je op de hoogte blijft van eventuele veranderingen.
Laat je hierdoor niet afschrikken om te starten met nieuwsbrieven versturen. Wanneer je hier mee aan de slag gaat en de mensen op je lijst waardevolle content stuurt is het een fantastische aanvulling op je bedrijf. Tegelijkertijd creëer je een mooie mogelijkheid om je omzet te laten groeien
Je beschikt nu over alle informatie om via je website e-mailadressen te verzamelen voor je eigen nieuwsbrief. Heb je voldoende inschrijvingen? Tijd om aan de slag te gaan met het versturen van je eerste nieuwsbrief! In MailChimp kun je met behulp van de beschikbare templates eenvoudig een e-mail maken in dezelfde stijl als je website. Deze e-mail kan je vervolgens naar de leden van je nieuwsbrief sturen. Wil je meer leren? Lees dan ons artikel over e-mailmarketing.
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.