- 02 juni 2020

Webshop Weekly: zo zet je effectief e-mailmarketing in – 6 stappen

Verhoog je conversies met e-mailmarketing! Mail is niet alleen een manier om met jouw klanten te communiceren, maar ook een belangrijk marketingmiddel. Daarom help ik je in dit blog graag op weg met het effectief inzetten van e-mailmarketing voor jouw webshop.

1.      Bepaal welke software je gebruikt

Er zijn veel verschillende soorten software die je kunt gebruiken voor e-mailmarketing. Als je het liefst alles op één plek hebt, dan kun je jouw CMS gebruiken voor e-mailmarketing. Ik geef je een aantal verschillende opties.

E-mailmarketing vanuit je CMS

Met MijnWebsite Winkel Professional kun je naast nieuwsbrieven ook geautomatiseerde e-mails sturen. Met geautomatiseerde mails kun je bijvoorbeeld klanten die hun gevulde winkelwagentje achterlaten stimuleren om de bestelling af te ronden.

Verderop in het blog leg ik je meer uit over geautomatiseerde e-mails.

Mailchimp

Een bekende e-mailmarketingtool is Mailchimp. Als je WordPress gebruikt, is er ook een plug-in voor MailChimp waarmee je bijvoorbeeld nieuwsbriefaanmeldingsformulieren op je website plaats. Als iemand het formulier invult, wordt er direct in Mailchimp een nieuw contact toegevoegd.

In Mailchimp kun je gemakkelijk mooie mails maken en contacten importeren. Ook hier is marketing-automation mogelijk. Er zijn verschillende pakketten beschikbaar in verschillende prijsklassen. Hoe duurder het pakket, hoe meer opties je krijgt.

Spotler

Ook Spotler is een veelgebruikte software voor e-mailmarketing. Met de handige drag-and-drop-editor zet je gemakkelijk mooie nieuwsbrieven in elkaar. De tool is erg overzichtelijk en geeft duidelijke rapportages van het effect van je e-mailcampagnes. En je kunt er eventueel ook landingspagina’s voor je webshop mee maken en je mails A/B-testen. Een goede all-in-one tool dus.

Canva

Canva is geen software voor het versturen van mails, maar voor het opmaken ervan. Als je design belangrijk vindt, maar misschien niet goed weet waar je moet beginnen dan is Canva een mooie uitkomst. Er staan veel soorten templates die je kant-en-klaar kunt gebruiken, maar je kunt er ook je eigen draai aan geven of helemaal zelf een mail ontwerpen.

2.      Verzamel gegevens van je bezoekers en klanten

Als een klant een bestelling plaatst in jouw webshop, dan beschik je over de NAW-gegevens en het e-mailadres van de klant. Handig, want nu kun je de klant mailen als deze er toestemming voor heeft gegeven.

Gegevens zijn erg belangrijk voor marketing, want je kunt hiermee je boodschap persoonlijk maken. Dit kan heel ver gaan. Van ‘meneer’ of ‘mevrouw’ als aanhef in een mail, tot ‘Hee Emie, we zien dat je op deze pagina keek, kunnen we je helpen?’. Oké, dat laatste voorbeeld is misschien heftig, maar zoals ik zei: je kan heel ver gaan.

Wat het voordeel is van persoonlijke mails? Je kunt de kans op een conversie vergroten. Stel, je bent op zoek naar een mooi bruidsboeket. Je ziet een linkje naar een bruidsboeket op Petra’s Bloemenshop door een advertentie in Google. Mooi, maar niet helemaal wat je zoekt. Even later krijg je een mailtje van Petra’s Bloemenshop met: “Hoi …, op zoek naar een bruidsboeket? Misschien is dit iets voor je!” en een selectie van verschillende boeketten. Je vindt precies het boeket dat je zocht!

(Uiteraard heb je in dit voorbeeld wel eerder een e-mailadres achtergelaten bij Petra’s Bloemenshop en toestemming gegeven voor marketingmails.)

Als je nu een mail had gekregen met de rouwboeketten die in de aanbieding waren, dan had Petra waarschijnlijk de plank misgeslagen. En daarom is het zo interessant om inzicht te krijgen in de gegevens en het gedrag van je klanten. Verkopers in een winkel stellen je meestal ook eerst vragen om je wensen te achterhalen, zodat ze passend advies kunnen geven in plaats van dat je geconfronteerd wordt met aanbod waar je geen behoefte aan hebt.

Tip: kijk eens tussen de mails die jij ontvangt van bedrijven, zijn deze gepersonaliseerd? Staat je naam in de aanhef? Zie je producten die binnen jouw interesses liggen?

3.      Bedenk waarom en wie je gaat mailen

Mailen om te mailen is vaak niet de beste strategie bij e-mailmarketing. Als je geen goede reden hebt om te mailen, waarom zou de klant de mail dan openen? Reden om een mail te sturen kunnen uiteenlopen, bijvoorbeeld:

  • Op de hoogte brengen van nieuwe producten;
  • Een actie aankondigen;
  • Informeren over bestelde producten.

Naast dat je bepaalt waarom je mailt, bepaal je ook wie je gaat mailen. Dit slaat ook weer een beetje op de personalisatie van de vorige stap. Wij mailen onze klanten met ‘Shared Hosting’-pakketten bijvoorbeeld niet dat e-mailhosting handig voor ze is, want dat zit al bij hun ‘Shared Hosting’-pakket in. In plaats daarvan raden we ze onder andere aan om hun website te beveiligen met SSL.

4.      Schrijf pakkende mails en onderwerpen

Het onderwerp van je mail is bepalend voor hoeveel mensen de mail openen. Je wil dat jouw mail opvalt in de mailbox en de ontvanger aanzet om de mail te openen. Als je mailsoftware het toelaat, kun je de naam van de ontvanger gebruiken in je onderwerp. Dit zorgt meestal voor een hogere open rate (% mensen dat de mail opent). Bijvoorbeeld:

“Emie, met deze bloemen breng jij de zomer in je huis!”

Dat spreekt meer aan dan:

“Petra’s Bloemenshop heeft weer zonnebloemen op voorraad”

Niet alleen is het eerste voorbeeld persoonlijker, maar het speelt ook in op de actualiteit en maakt je nieuwsgierig. Probeer de belangrijkste tekst vooraan in je onderwerp te zetten, zodat dit niet wordt afgekapt bij mailprogramma’s op mobiele telefoons.

Bij de vorige stap gaf ik al aan dat je wil bepalen waarom je de mail verstuurt. Maak dit doel meetbaar door bijvoorbeeld call-to-actions (aanzet tot actie, bijvoorbeeld een button) toe te voegen aan de mail. Misschien is je doel om product X te verkopen via de mail. Maak een button met bijvoorbeeld: ‘Bestel zonnebloemen’, dit valt op en stimuleert de klant om direct tot koop over te gaan.

5.      Automatiseer je e-mails

Marketing automation houdt in dat je mails automatisch verstuurd worden. Bijvoorbeeld als iemand een bestelling plaatst, op een bepaalde link klikt of als een product bijna verlengd moet worden. Als je marketing automation goed opzet en bijhoudt, dan pluk je daar heel lang de vruchten van. In het begin kost het schrijven van de mails en het inrichten van de flows tijd, maar daarna is het alleen nog een kwestie van optimaliseren. En als het goed is stromen de conversies dan vanzelf binnen.

6.      Monitor en optimaliseer

Als je marketing mails eenmaal lopen, is je werk nog niet klaar. Door goed in de gaten te houden op welke linkjes mensen klikken en naar cijfers te kijken als de open rate, weet je wat er wel of niet goed gaat.

Je kunt met sommige e-mailmarketingsoftware ook A/B-testen. Heel handig als je verschillende soorten onderwerpregels wil proberen. Je stuurt dan twee versies naar twee groepen en vervolgens kijk je welke onderwerpregel voor een hogere open rate zorgt. Of kijk naar de positie van je button: presteert deze beter bovenaan de mail, of in het midden? Probeer één verandering tegelijk, anders weet je niet goed meer welke verandering ervoor zorgde dat je een beter resultaat had.

Je kent nu de basis van e-mailmarketing! Haal de conversies binnen en ga aan de slag met jouw e-mailcampagnes.

Dit blog is onderdeel van de Webshop Weekly. Een challenge waarin we je uitdagen om een eigen webshop te beginnen en je hierbij op weg helpen. Doe mee aan de Webshop Weekly via deze link: https://info.yourhosting.nl/webshop-weekly

Meer weten over een webshop maken?

Alle blogs in de Webshop Weekly Serie:

 

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *