- 17 februari 2023

Social media inzetten voor je webshop

Vanzelfsprekend besteed je veel aandacht aan je website en webshop. Je zorgt dat je technisch up to date bent en je bezoekers snel vinden wat ze nodig hebben. Maar hoe zorg je voor meer relevante traffic naar je site en shop? Daarin kunnen sociale media een belangrijke rol spelen. Maar welk kanaal werkt voor jou het beste? En hoe zorg je voor posts die je ook echt iets opleveren? Dat en meer vertellen we je in dit blog. Lees snel verder voor verkoop verhogende tips.

Wat is jouw social strategie?

Of je nu een starter bent of een scale-up hebt: het slim inzetten van social media is cruciaal. Het zorgt voor naamsbekendheid. Het laat zien wat je te bieden hebt. En het brengt een dialoog op gang met je doelgroep.

Is je budget beperkt, dan kun je het aantal volgers organisch laten groeien door te zorgen voor aantrekkelijke content. Wat dat is, varieert per sector en merk. Maar zorg er altijd voor dat je opvalt, relevant bent en een duidelijke call to action hebt.  Opvallen doe je met scherpe teksten en originele beelden. Relevant ben je als je inspeelt op de behoeften van je doelgroep, maar bijvoorbeeld ook op momenten in het jaar of actuele gebeurtenissen. En je call to action moet laagdrempelig zijn, zodat de eerste stap makkelijk wordt gezet.

Welk kanaal past bij jouw business?

Door veelvuldig de diverse kanalen te bestuderen, ontdek je vanzelf welke context het meest geschikt is voor jouw merk. Kijk je bijvoorbeeld naar leeftijdsgroepen, dan kun je grofweg een indeling maken van jong naar ouder. De jongste doelgroep vind je bij TikTok en Instagram. Daarna volgen Twitter en Facebook. Ben je actief in de Business-to-Business (B2B) markt, dan is LinkedIn je beste keuze.

Afhankelijk van jouw keuze voor je belangrijkste kanaal, ontwikkel je de content die daarop het beste scoort. Kijk dus goed naar de verhouding tekst, beeld, video, illustratie, story, etc. Denk in herkenbare formats en wees consistent. Dat vergroot de kans dat je sneller bekendheid en vertrouwen opbouwt binnen je doelgroep.

Dat vertrouwen krijgt een boost op het moment dat kopers en gebruikers je gaan aanbevelen. Dat is de moderne vorm van traditionele mond-tot-mondreclame. Vraag dus altijd om reviews en beoordelingen. Die categorie posts noemen we User Generated Content (UGC). Dit is content waarvan de inhoud niet wordt geproduceerd door een bedrijf of merk zelf. Je komt het overal tegen. Denk aan reviews op websites, foto’s op Instagram of Pinterest, video’s of blogs op Facebook en YouTube.

Met de inzet van User Generated Content maak je gebruik van social proof: als mensen zien hoe anderen jouw product gebruiken, zal dat anderen aanmoedigen om hetzelfde te willen doen.

Zorg ook dat er een reden is om jouw post te delen. Bijvoorbeeld door iets heel grappigs te posten. Een uniek nieuwtje of voorproefje te delen. Of door je klanten tijdelijk voordeel, voorrecht of voorrang te geven.

Een slimme social media strategie en kanaalinzet zorgt voor top of mind awareness. En we zien dat merken die vaker gezien worden positiever beoordeeld worden, waardoor men eerder bereid is daar te kopen. En dat is uiteindelijk je doel, toch?

Social commerce

Je kunt nog een stap verder gaan dan het genereren van verkeer naar jouw website of webshop. Je kunt ook direct vanuit social media gaan verkopen. Dan praten we over social commerce: een combinatie van marketing en sales. Het is immers een kleine stap van een post die informatie geeft over een product, naar een post met een link naar dat product op de verkooppagina binnen je webshop. Door sociale media in te zetten als verkoopplatform kun je je omzet significant verhogen.

Je doelgroep brengt vaker en liever tijd door op sociale media dan in webshops. Met social commerce maak je handig gebruik van dat gegeven, want je koper hoeft niet eerst langs de webwinkel. Dat zorgt voor een kortere klantreis. Hoe minder stappen naar de aankoop, des te beter. De customer journey moet zo soepel mogelijk verlopen. Elke stap extra vergroot namelijk de kans dat een potentiële klant zijn winkelmandje achterlaat.

De social media kanalen spelen gretig in op de ontwikkelingen rond social commerce, door buy-buttons, checkout opties en shoppable ads aan te bieden. De stap van kijken naar kopen wordt daarmee kleiner en kleiner. Bedenk dus of je jouw geld zet op bijvoorbeeld Google Ads of op een vorm van social commerce.

Vooral jongeren kopen via social media en zullen de komende jaren voor de groei zorgen. Kleding, elektronica en beautyproducten zijn bijvoorbeeld populaire producten om te kopen via socials.
Zorg dat je post er aantrekkelijk uitziet, met impactvolle teksten en beelden. Wist je dat je makkelijk en snel social media berichten kunt maken met bijvoorbeeld Canva? Eerder schreven we een blog over handige tools voor grafisch ontwerp.

Social media klanten kopen meer

Een opvallend effect – en goed nieuws voor iedereen die z’n webshop promoot via socials – is dat de route naar een order via een post leidt tot grotere bestellingen dan organische zoekresultaten en zoekmachine-advertenties.In social commerce gaan inmiddels flinke bedragen om. In het onderzoek The future of shopping and social commerce is te lezen dat er in 2021 wereldwijd voor ruim 490 miljard dollar werd verkocht via platforms als Facebook, Instagram en TikTok. Met maar liefst 3,5 miljard consumenten wereldwijd die gebruik maken van social media, zal dit bedrag de komende jaren hard doorgroeien. Er wordt in 2025 een bedrag van maar liefst 1200 miljard verwacht dat wereldwijd in social media shops wordt uitgegeven.

Conversie optimalisatie

Social commerce vraagt nog nadrukkelijker om een optimaal functionerende website en webshop. Conversie-optimalisatie op de site is bepalend voor de waarde van de winkelwagen. Je wilt je klanten immers geen strobreed in de weg leggen als ze iets willen bestellen. Hoe zorg je voor een goede gebruikerservaring? We geven je meer tips in ons blog over User Experience verbeteren.

Leren van data

Zoals bij alles wat je online doet, wil je leren van de data die digitale acties opleveren. Koppel je social kanalen daarom aan je CRM of webshop software, zodat dit automatisch gebeurt. Social media software ondersteunt je in de interactie met de klant, maakt alles meetbaar en leert je om jouw klanten beter te begrijpen. Zo verhoog je de klanttevredenheid, loyaliteit en daarmee je omzet. Houd bijvoorbeeld in de gaten hoeveel wordt doorgeklikt naar je website. Welke posts presteren daarin het beste? Op basis daarvan kun je steeds effectievere posts creëren.

De ontwikkelingen op het gebied van social commerce gaan razendsnel. Zorg er dus voor dat je kennis up-to-date is.

Ga je ook verkopen via social media?

Zoals je ziet bieden social media een heel goed vertrekpunt voor de klantreis, en biedt het verkopen via social media veel voordelen ten opzichte van traditionele e-commerce. Je hebt dus goede redenen om ook te gaan verkopen via social media, en om deze kanalen onderdeel te maken van jouw marketing strategie.

Je omzeilt daarmee de weerstand die vaak ontstaat bij het aankoopproces, bijvoorbeeld doordat webshops als te commercieel en opdringerig worden gezien. Een goed social media verkoopplan zorgt zowel voor het genereren van een nieuw publiek als het onderhouden van goede relaties met je bestaande klanten. Je spreekt deze twee doelgroepen tegelijkertijd aan: posts die bedoeld zijn om merkbekendheid te creëren, bieden ook toegankelijke koopopties voor klanten die zich oriënteren op een aankoop.

Nu online shoppers het winkelen op hun mobiele apparaten steeds meer waarderen en social media meer tools gebruiken om dit te ondersteunen, wordt ook een gebruiksvriendelijke mobiele app steeds belangrijker voor webshops.

Social commerce is de toekomst

Veel e-commerce trends komen en gaan, maar social commerce zal niet snel verdwijnen. Social shopping is steeds eenvoudiger te integreren in het zoek- en koopproces. Je klanten raken er steeds meer vertrouwd mee en verwachten deze toegankelijke manier van aankoop ook van jou.

Middelgrote en kleine bedrijven kunnen via social commerce concurreren met grotere merken. Social media is namelijk voor iedereen toegankelijk. Begin gewoon met social commerce om later op te schalen. Op naar een nog hogere omzet!

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *