E-mail instellen in Outlook 2016/2019 en Office 365 voor Windows


Welke Hostingmanager gebruik je
op dit moment?

Weet je niet zeker welke Hostingmanager je gebruikt, log dan in op
Mijn Account en klik op 'Hostingmanager'.


Stap 1: Waar vind ik de benodigde gegevens?

Voor het instellen van je e-mailadres in Outlook 2016, Outlook 2019 of Office 365 heb je een aantal gegevens nodig, zodat je mailprogramma verbinding kan maken met je mailbox. Log hiervoor in op Mijn Account met je klantnummer en wachtwoord en klik via het linkermenu door naar de Hostingmanager. Dit is het technische gedeelte van je online klantomgeving. 

De Hostingmanager opent in een nieuw scherm. Selecteer bovenaan in het dropdownmenu de domeinnaam waarvoor je het e-mailadres wil instellen. Klik vervolgens op ‘E-mailaccount instellen’. Het vak ‘Selecteer een handleiding’ laat je leeg. Selecteer onder ‘Selecteer je e-mailadres’ het e-mailadres dat je wilt instellen.

  hostingmanager domeinnaam emailaccount instellen

Zie je het e-mailadres niet staan? Je hebt dan het e-mailadres nog niet aangemaakt in je Hostingmanager. Lees hiervoor eerst ons stappenplan voor het aanmaken van een e-mailadres


Stap 2: Overzicht e-mailinstellingen

De volgende instellingen heb je nodig voor je mailprogramma:

  • Server / Hostnaam: dit achter 'servernaam'. Dit is serverX.firstfind.nl (in plaats van de X staat je daadwerkelijke servernummer). Dit is voor de inkomende en uitgaande e-mailserver gelijk. Je vindt deze in je Hostingmanager bij 'E-mailaccount instellen'.
  • Protocol: IMAP
  • Gebruikersnaam: gebruikersnaam in het overzicht in de Hostingmanager. De gebruikersnaam eindigt op twee cijfers.
  • Wachtwoord: het wachtwoord dat je hebt aangemaakt in de Hostingmanager. Weet je dit niet (meer)? Lees dan onze handleiding 'E-mailwachtwoord wijzigen'.
  • Poort inkomende e-mail: 993
  • Poort uitgaande e-mail: 587
  • Versleuteling: STARTTLS / SSL

Stap 3: Open de e-mailconfiguratie via de Windows-knop

Heb je Outlook 2016 nog openstaan, sluit deze dan eerst. Druk vervolgens op je toetsenbord op de Windows-knop + R. Het uitvoervenster opent. Voer in dit venster het volgende commando in:

outlook.exe /manageprofiles

Is dit het eerste e-mailadres dat je in Outlook 2016, Outlook 2019 of Office 365 instelt, dan krijg je de vraag om een profiel in te stellen. Voer als profielnaam je e-mailadres in.


Stap 4: E-mailaccount

Klik op 'E-mailaccounts voor een overzicht. 

Ga in het scherm 'E-mailconfiguratie' naar 'E-mailaccounts'

In het volgende scherm zie je vervolgens een overzichts van eventuele bestaande accounts in Outlook. Hier kun je je account toevoegen of wijzigen.

In het accountoverzicht kun je een bestaand account wijzigen of een nieuw account toevoegen


Stap 5: Accountgegevens

Klik op 'Nieuw' en selecteer 'Handmatige Instelling of extra servertypen'. Klik 'vervolgens op 'Volgende' en klik op 'POP of IMAP'. Je komt nu in het scherm met instellingen:

Instellingen Outlook 2016 Inkomende server

Voer de volgende gegevens in:

  • 'Naam': voer de naam in die je je mailaccount wil geven;
  • 'E-mailadres': het e-mailadres dat je wilt instellen
  • ‘Type account’: kies de instelling die je wenst. Wij raden IMAP aan. Kijk voor het verschil tussen IMAP en POP3 op onze supportpagina;
  • Server inkomende e-mail': vul het serveradres in, zie stap 1 en stap 2;
  • ‘Server uitgaande e-mail': vul hetzelfde serveradres in als bij inkomende e-mail.
  • ‘Gebruikersnaam’: vul je gebruikersnaam in, zie stap 1 en stap 2;
  • 'Wachtwoord': vul het wachtwoord in dat bij je e-mailbox hoort.

Stap 6: Uitgaande mailgegevens

Klik op 'Meer instellingen'. Je komt nu in het scherm met de instellingen voor de uitgaande e-mailserver: 

Voor de uitgaande server is verificatie vereist, kies voor dezelfde instellingen als de inkomende e-mail

Vink het eerste hokje aan; 'Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist'. 
Kies vervolgens voor de optie: Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail.


Stap 7: Poortnummers

Controleer op het tabblad 'Geavanceerd' de volgende gegevens:

Poortnummers van server:

  • ‘Inkomende e-mail (IMAP)’: 993
  • ‘Gebruik het volgende type versleutelde verbinding’: SSL/TLS
  • ‘Uitgaande e-mail (SMTP)’: 587
  • ‘Gebruik het volgende type versleutelde verbinding’: STARTTLS

Klik hierna op 'OK'.
Gefeliciteerd! Je kunt nu met je e-mail aan de slag in Outlook.

 

 

 

 


Nieuwe Hostingmanager

 

Met de volgende stappen voeg je eenvoudig je e-mailadres toe aan het e-mailprogramma Outlook 2016, 2019 en 365. Na het volgen van deze stappen kun je vanuit Outlook al je e-mails ontvangen en versturen.


Stap 1: Waar vind ik de benodigde gegevens?

Je kunt aan de slag met het instellen van je e-mail zodra je een e-mailadres hebt aangemaakt. Om je e-mailadres in te stellen in je mailprogramma heb je een aantal mailgegevens nodig. Lees hier welke gegevens dit zijn en waar je deze vindt.

Een overzicht van alle e-mailadressen die je in je pakket hebt aangemaakt vind je in Plesk (het technische gedeelte van je online klantomgeving) bij 'Mail'.


Stap 2: Open e-mailconfiguratie via de Windows-knop

Heb je Outlook 2016 nog openstaan, sluit deze dan eerst. Druk vervolgens op je toetsenbord op de Windows-knop + R. Het uitvoervenster opent. Voer in dit venster het volgende commando in:

outlook.exe /manageprofiles

Is dit het eerste e-mailadres dat je in Outlook 2016, Outlook 2019 of Office 365 instelt, dan krijg je de vraag om een profiel in te stellen. Voer als profielnaam je e-mailadres in.


Stap 3: E-mailaccount

Klik op 'E-mailaccounts voor een overzicht. 

Ga in het scherm 'E-mailconfiguratie' naar 'E-mailaccounts'

In het volgende scherm zie je vervolgens een overzichts van eventuele bestaande accounts in Outlook. Hier kun je je account toevoegen of wijzigen.

In het accountoverzicht kun je een bestaand account wijzigen of een nieuw account toevoegen


Stap 4: Accountgegevens

Klik op 'Nieuw' en selecteer 'Handmatige Instelling of extra servertypen'. Klik 'vervolgens op 'Volgende' en klik op 'POP of IMAP'. Je komt nu in het scherm met instellingen:

IMAP-instellingen Plesk Mail Outlook 2016

  • 'Naam': voer de naam in die je je mailaccount wil geven;
  • 'E-mailadres': het e-mailadres dat je wilt instellen
  • ‘Type account’: kies de instelling die je wenst. Wij raden IMAP aan. Kijk voor het verschil tussen IMAP en POP3 op onze supportpagina;
  • Server inkomende e-mail': vul het serveradres in, zie stap 1;
  • ‘Server uitgaande e-mail': vul hetzelfde serveradres in als bij inkomende e-mail.
  • ‘Gebruikersnaam’: vul je gebruikersnaam in, zie stap 1;
  • 'Wachtwoord': vul het wachtwoord in dat bij je e-mailbox hoort.

Stap 5: Uitgaande mailgegevens

Klik op 'Meer instellingen'. Je komt nu in het scherm met de instellingen voor de uitgaande e-mailserver: 

Voor de uitgaande server is verificatie vereist, kies voor dezelfde instellingen als de inkomende e-mail

Vink het eerste hokje aan; 'Voor de server voor mijn uitgaande e-mail (SMTP) is verificatie vereist'. 
Kies vervolgens voor de optie: Dezelfde instellingen gebruiken als voor mijn inkomende e-mail.


Stap 6: Poortnummers

Controleer op het tabblad 'Geavanceerd' de volgende gegevens:

Poortnummers van server:

  • ‘Inkomende e-mail (IMAP)’: 993
  • ‘Gebruik het volgende type versleutelde verbinding’: SSL/TLS
  • ‘Uitgaande e-mail (SMTP)’: 587
  • ‘Gebruik het volgende type versleutelde verbinding’: STARTTLS

Klik hierna op 'OK'.
Gefeliciteerd! Je kunt nu met je e-mail aan de slag in Outlook.

 

 

Meer ondersteuning

We bieden naast deze handleiding geen inhoudelijke support op deze software. Wil je meer ondersteuning? Met TeamViewer voeren wij de installatie tegen een vast tarief voor je uit.

Neem contact op