Webshop maken? Leer van van A tot Z hoe je een webshop maakt in WooCommerce. Of het nu gaat om het bouwen van je webshop, de KvK, betaalomgeving of SEO en SEA, we vertellen je alles wat je nodig hebt voor het maken van jouw webshop. Doe ook mee met de Webshop Weekly. Via e-mail leer je alles wat je moet weten over het maken van je eigen webshop. Schrijf je nu in of ga gelijk aan de slag met het stappenplan.
Supersnel je webshop maken? Dat begint met het kiezen van een domeinnaam en een hostingpakket.
Online verkopen wordt steeds populairder nu we minder naar fysieke winkels gaan. Maar hoe begin je een eigen webshop? En hoe zorg je dat er veel klanten komen? Heb je altijd al willen leren hoe je een webshop maakt of wil je jouw offline onderneming ook online laten bestaan? Leer de fijne kneepjes van het vak via deze pagina en met onze Webshop Weekly! Met behulp van 9 verchillende thema's helpen wij je bij het opzetten van je webshop.
Thema's:
Klik op de links hieronder om direct naar het betreffende onderwerp te gaan.
Meedoen met de challenge voor nog meer tips, tools, blogs en meer? Schrijf je in!
Een webshop maken begint met het registreren van je domeinnaam. Vervolgens start je je bedrijf en maak je de keuze uit hosting en/of je sitebuilder.
Ben je nog op zoek naar een geschikte domeinnaam voor jouw webwinkel? Kies dan .shop of .store.
Met deze domeinnaamextensies weten jouw bezoekers direct dat ze online bestellingen kunnen plaatsen op jouw website.
Bovendien zijn deze domeinnamen ook zeer geschikt voor webshops met internationale ambities.
Zo ben jij meteen klaar voor de toekomst.
Bij het starten van je webshop zijn er een aantal belangrijke punten. Zo kan het nodig zijn dat jij je bedrijf inschrijft bij de Kamer van Koophandel. Heb je al een eigen bedrijf? Dan kun je deze stap overslaan.
Lees het blog over de voorbereidingen voor je webshop
Onbeperkte mogelijkheden en vrijheid voor je webshop
Zoek je naar veel vrijheden en heb je al enige ervaring met het maken van een webshop? Dan is WordPress in combinatie met de plugin WooCommerce een goed idee! Installeer WordPress eenvoudig zelf op je hostingpakket via de Hostingmanager.
Website hosting heb je nodig om bezoekers te ontvangen op je website. Met hosting huur je een stukje van een server die 24/7 in verbinding staat met het internet. Kies je voor WordPress? Dan heb je ook een hostingpakket nodig.
Voorbereidingen afgerond? Dan is het tijd voor het leuke werk, je webshop maken!
Een huisstijl en logo doet veel met de herkenbaarheid van je bedrijf en is onderdeel van je identiteit. Een huisstijl zorgt voor een bepaalde uitstraling. Als virtual assistent heb je bijvoorbeeld een andere uitstraling nodig dan als makelaar.
Onder een huisstijl vallen logo’s, kleuren, maar ook lettertypes en fotografie. In het huisstijlhandboek van Yourhosting staat bijvoorbeeld precies omschreven wanneer we welke kleuren en lettertypes mogen gebruiken. Zo’n huisstijl kan zo uitgebreid of beknopt als je zelf wilt.
Huisstijl klaar? Bouwen maar! Kies een template of een thema en ga aan de slag. Kies altijd een thema dat ook geschikt is voor mobiele aparaten. En heb je al nagedacht over welke pagina's je wilt hebben op je webshop, los van de productpagina's? Denk in ieder geval aan:
Wil je een webshop opzetten met WordPress, dan heb je de plugin WooCommerce nodig. Let erop bij het uitkiezen van je thema dat je een kiest die geschikt is voor WooCommerce! Ga je een webshop maken? Gebruik dan deze links:
Wil je direct aan de slag met WooCommerce? Lees dan eerst ons blog over WooCommerce met een aantal stappen die je kunt volgen voor het opzetten van je eigen webshop.
Een conversiegerichte webshop willen we natuurlijk allemaal. Alleen een goede huisstijl gaat daar niet voor zorgen. Hoe maak je dan een webshop die ook voor genoeg conversies zorgt? Gebruiksvriendelijkheid is daar een belangrijk punt voor. In het blog lees je meer over gebruiksvriendelijkheid en het opzetten van een conversiegerichte webshop.
Lees het blogHeb je hulp nodig bij het maken van je webshop? Ons webmasterteam staat voor je klaar. Van het oplossen van foutmeldingen tot het updaten van je webshop-CMS, we bieden een snelle en voordelige oplossing.
Meer informatieWil je zo snel mogelijk support ontvangen voor je webwinkel? Kies dan voor Premium Support. Hiermee staat een team van experts voor je klaar via een exclusief telefoonnummer. Bovendien krijg je binnen 4 uur reactie op mail.
Meer informatieOverstappen naar Yourhosting en verzekerd zijn dat de verhuizing van je webwinkel soepel verloopt? Met onze Migratieservice naar jouw nieuwe webshop ondersteunen we je tijdens het proces zodat je webshop blijft werken en er geen data verloren gaat.
Meer informatieHet hart van je onderneming zijn natuurlijk je producten en/of diensten. Om ook iets aan je online onderneming te verdienen is het belangrijk dat je een goede prijs bepaalt voor je producten en diensten. Hoe je dat doet?
Kortingsacties kunnen een extra boost geven aan je webshop. Veelvoorkomende acties zijn bijvoorbeeld gratis bezorging of een percentage korting.
Hoe aantrekkelijk je webshop is voor potentiele klanten hangt voor een groot deel af van de teksten die je schrijft en de afbeeldingen die je gebruikt.
Goede teksten schrijven voor je website is een vak apart. Door hele lange teksten zonder een opmaak die helpt het overzichtelijk te maken haken je bezoekers snel af. Daarom hebben we wat praktische tips voor je webshop omschreven:
Maar wat zet je dan neer bij je productomschrijving? Aansprekende teksten zijn heel belangrijk, zo zijn je klanten meer geneigd om ook een aankoop te doen in je webshop. Daarnaast moet de omschrijving ook voldoende informatief zijn, zodat je geen ruimte laat voor vragen. Informatie die je in ieder geval vermeld zijn:
Wij consumenten worden graag overtuigd. Waarom moet ik nu echt bij jou bestellen? Een belangrijk middel hiervoor is social proof: sociale bewijskracht waarom iemand echt iets in jouw webshop moet bestellen. Voorbeelden van social proof zijn reviews, maar ook hoe vaak een product al verkocht is, of productwaarderingen! Andere bewijskrachten kunnen gratis levering of de juiste keurmerken zijn.
Om je producten goed neer te zetten in je online etalage is productfotografie goed om aandacht aan te besteden. Bij mooie producten horen mooie productfoto’s! Tips zijn om de achtergrond zo rustig mogelijk te houden, foto’s vanuit verschillende hoeken te nemen en goed te kijken naar belichting, om donkere en onduidelijke foto’s te voorkomen.
Heel belangrijk voor meer bezoekers naar je webshop, zoekmachinemarketing!
Wat is SEO en SEA, hoe zet je het in voor je webshop en hoe doe je dan eigenlijk zo'n zoekwoordenonderzoek? We gaven er een webinar over. Deze kijk je hier terug.
SEA is zoekmachine adverteren. Met SEA koop je advertentieruimte in boven en onder de organische resultaten in zoekmachines. Als iemand zoekt met een zoekwoord die jij in je zoekcampagne hebt toegevoegd, dan zien de zoekers jouw advertentie.
Google is de meest gebruikte zoekmachine in Nederland. Daarom ook een logische keuze als je gaat beginnen met adverteren! Volg dit stappenplan voor het adverteren met Google Ads
Meer over SEA en SEO voor je webshop
Met zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat je webpagina’s hoger in zoekmachines komen van een zoekmachine, zonder dat je ervoor betaalt, dus op een organische manier. SEO bestaat uit 3 pijlers, content, techniek en autoriteit. Het grootste voordeel van SEO? het kost geen geld! Daar staat wel tegenover dat het even kan duren voordat je resultaat ziet van je inspanningen.
Aan de slag met SEO? Download de whitepaper en ga gelijk aan de slag!
Om je zaken goed op orde te hebben is administratie ontzettend belangrijk.
Gebruik plugins! Standaard zijn de opties voor het bijhouden van je administratie beperkt, maar zoals we gewend zijn van WordPress zijn er veel plugins beschikbaar die het allemaal net wat makkelijker maken.
Onze aanraders voor je webshop:
Ga je zelf het versturen van je pakketten regelen, of haak je een fulfilmentpartij aan? Beide hebben voordelen. Als je het zelf doet bespaar je kosten en heb je controle over het proces, maar het kost ook meer tijd! Met een fulfilmentpartij scheelt het veel werk en heb je meer tijd om andere dingen zoals marketing op te pakken. We leggen je er meer over uit in het blog.
Heb je geen goed voorraadbeheer? Dan kan het zijn dat je klanten lang moeten wachten op hun bestelling, of je zelfs helemaal niet kunt leveren. Een goed voorraadbeheer is dus essentieel voor een goed functionerende webshop en tevreden klanten. In het blog geven we je meer tips waar handig is om op te letten als je te maken hebt met voorraad en leveranciers.
Producten inkopen, webshop maken en verkopen maar? Helaas niet! Meer over wetten en regels voor je webshop
Bij het opzetten van een onderneming, of in het geval van een webshop maken, is er wat informatie die je in ieder geval op je website moet staan. Dit zijn gegevens als:
Algemene voorwaarden plaatsen op je webshop is niet verplicht, maar wel echt aan te raden. Hierin staan namelijk alle rechten en plichten voor jezelf én voor de klant. Denk aan leveringsvoorwaarden, retourneren en garanties. Met algemene voorwaarden voorkom je conflicten met je klanten, maar er zijn wel een aantal voorwaarden waar je je aan moet houden als je besluit algemene voorwaarden te gebruiken. Meer daarover lees je op de website van Ondernemersplein.
Een SSL-certificaat is verplicht voor je webshop. Begerijpelijk, je wilt immers dat je bezoekers veilig een bestelling kunnen plaatsen in je webshop. Voor WordPress moet je zelf een keuze maken welk SSL-certificaat jouw webshop nodig heeft.
Doe de SSL-check
1. Type website
1. Type websiteIk heb een:
Voorbeelden Particuliere website:
Voorbeelden Zakelijke website:
2. Gegevensverwerking
2. GegevensverwerkingIk verwerk:
Persoonsgegevens zijn onder andere:
2. Gegevensverwerking
2. GegevensverwerkingIk verwerk op mijn website:
Persoonsgegevens zijn onder andere:
Bijzondere persoonsgegevens of privacygevoelige persoonsgevevens:
Gezondheidsinformatie, betaalgegevens, Logins en wachtwoorden.
Enkele voorbeelden zijn:
3. Subdomeinen
3. SubdomeinenMijn website heeft:
Subdomeinen zijn bijvoorbeeld:
4. Ons advies
Gratis SSL
BestellenVoordelen Gratis SSL:
Voordelen Domain Validation SSL:
Voordelen Wildcard SSL:
Voordelen Extended Validation SSL:
Met een Extended Validation SSL heeft jouw website de meest betrouwbare uitstraling richting je websitebezoekers. De websitebezoekers zien jouw bedrijfsnaam in hun adresbalk en weten hierdoor dat de website van een betrouwbare bron is.
Op jouw website wil je niet dat bezoekers twijfelen of hun gegevens veilig zijn. Met het Extended Validation SSL-certificaat weet de bezoeker bij welke organisatie zij hun privacygevoelige persoonsgegevens achterlaten.
Binnen de Europese Unie zijn er verschillende wetten opgesteld waar je aan moet voldoen als je een webhop maakt.
Afhankelijk van de producten die je verkoopt, kunnen er meer wetten van toepassing zijn Verdiep je hier dan ook zeker in!
Om je klanten zo goed mogelijk te helpen, is het een goed idee om na te denken welke service je wilt verlenen.
Begin je een webshop, dan hebben je klanten ongetwijfeld vragen over de dienstverlening. Een klantenservice inrichten is daarom handig, zo ben je voorbereid op alle vragen die komen, handel je gelijk eventuele klachten af en kun je gelijk vragen om reviews!
Positieve reviews geven vaak extra motivatie om de bestelling bij jou te plaatsen. ij de ene webshop zie je dat 100 klanten ze een 5-sterren review hebben gegeven, bij de andere zie je 10 reviews van 1 ster. Waar doe jij je aankoop? Stimuleer reviews dan ook bij je klanten. Klachten helpen je je dienstverlening beter te maken. Vraag dus je klanten een review achter te laten via bijvoorbeeld Google.
Veelgestelde vragen is een goede manier om vragen van klanten eenvoudig te beantwoorden. Hierin zet je allerlei vragen als levertijden, retouneren of contactmogelijkheden. Zet voor je klantenservice ook de juiste kanalen in. Zo kan telefoon voor jou goed werken, maar misschien is het fijner als klanten je een whatsappje sturen en ook contact kunnen opnemen via e-mail of social media. In het blog lees je meer informatie over het inrichten van je klantenservice voor je webshop.
Verhoog het aantal bestellingen in je webshop met e-mailmarketing!
E-mail is niet alleen een goede manier om klanten te informeren over de status van hun bestelling, het is ook een belangrijk marketingkanaal. Voordat je begint met e-mailmarketing is het goed om te bepalen welke software je gaat gebruiken om e-mails te verzenden. Met Mijn Website Winkel kun je naast nieuwsbrieven ook geautomatiseerde e-mails sturen, bijvoorbeeld om klanten die hun winkelmandje vol hebben achtergelaten te mailen.
Wil je gepersonaliseerde e-mails sturen, dan is het handig wat meer gegevens over je klanten te verzamelen dan alleen de NAW-gegevens. Maar volgens de wet ben je wel verplicht toestemming te vragen voor gegevens die niet strikt noodzakelijk zijn voor een bestelling. Vraag dus altijd toestemming om deze gegevens te verzamelen.
Alle stappen lees je in het blog over e-mail inzetten voor je webshop.
Een van de leukste onderwerpen, je webshop kenbaar maken via social media!
Social media is een goed medium om je webshop onder de aandacht te brengen. Mits je het juiste medium kiest! Misschien heb je al veel ideeën voor een bepaald kanaal, maar zitten je gebruikers eigenlijk meer op Facebook, of is TikTok relevanter? Voordat je begint met social media onderzoek je eerst welke kanalen je doelgroep veel gebruikt. Hoe? Zoek online en vraag iedereen die je kent en in je doelgroep valt.
Wil je succesvol social media inzetten voor je webshop, dan is het slim om na te denken welke strategie je gaat volgen. Zo'n strategie zet je op aan de hand van de volgende punten:
Adverteren via social media kan een geweldige manier zijn om je productaanbod te laten zien aan de wereld. Instagram shopping of Facebook shop zijn advertentiemodules die je hier goed voor kunt gebruiken. Een advertentie zet je zo op:
We hebben je uitgedaagd om in 9 hoofdstukken een webshop op te zetten. In de e-mailchallenge hebben we een verkiezing gehouden voor de Webshop Weekly Winner*. En de winnaar? MVEA-bedrijfskleding!
Erik Aarts van MVEA: "Voordat de Webshop Weekly begon heb ik zelf mijn website met webshopgedeelte in elkaar gezet. Het werkt hetzelfde: niet te veel poespas en makkelijk op te bouwen en om mee aan de gang te gaan.”
“Met de Webshop Weekly haal je de puntjes eruit die je nog kunt verfijnen. Ze geven veel tips en trucs waar je mee aan de slag kan om te verbeteren. Ik ben er erg tevreden over.”
* De verkiezing was eenmalig, maar aanmelden voor de Webshop Weekly kan altijd!
Als het goed is weet je nu alles over het opzetten van jouw online winkel. Nog eens teruglezen? We delen nog een keer alle links met relevante blogs. Meer tips over het opzetten van je webshop ontvang je door je in te schrijven voor de webshop weekly.
Meedoen met de challenge? Schrijf je in!