- 23 augustus 2019

Bloggen: waar let je op?

Een blog maken is één ding. In het bloggen zelf gaat uiteindelijk het meeste werk zitten. Tenminste, als je een succesvol blog wil. In dit blog geef ik je tips over bloggen. We gaan het onder andere hebben over de doelgroep van je blog, de opmaak van je blog, blogs schrijven en de promotie van het blog. Lees eerst ons blog over hoe je een blog begint, dan kun je met een goede basis aan de slag met de tips uit dit blog.

1.      Voor wie schrijf je het blog?

Dit is een hele belangrijke vraag die je jezelf stelt voordat je gaat bloggen. Ik neem onszelf even als voorbeeld. Wij hebben verschillende klanten. Sommigen weten weinig van hosting en willen vooral weten hoe ze een website maken. Het liefst op een simpele manier. Andere klanten hebben wel kennis van websitebeheer en zoeken specifiekere vragen. Bijvoorbeeld: hoe wijzig ik mijn SPF-record? Voor beide klanten bloggen wij, maar het vraagt wel om heel verschillende onderwerpen en een andere manier van schrijven.

Bepaal per blog wie jouw doelgroep is. Is het iemand die veel kennis heeft over het onderwerp? Dan is het prima om wat meer jargon te gebruiken. Maar wanneer het iemand is die nog helemaal niets over het onderwerp weet, dan is het belangrijk dat je niets aan de verbeelding overlaat. Aannames zijn gevaarlijk, want je zit zelf vaak al zo diep in de materie dat veel dingen voor jou vanzelfsprekend zijn. Dat betekent niet dat dat voor de lezer ook zo is. Een handigheidje om te checken of jouw blog makkelijk te begrijpen is door een leek, is door het te laten lezen door een leek. Simpel hè? Maar het werkt wel!

2.      Waar wil je over bloggen?

Het onderwerp voor je blog heb je inmiddels vastgesteld, maar we gaan nog een stapje verder. Welke subonderwerpen wil je bespreken? Bij bijvoorbeeld een auto-blog kun je schrijven over hoe je ervoor zorgt dat een auto er spik-en-span uitziet na een schoonmaakbeurt. Het is belangrijk dat je over onderwerpen blogt die jij interessant vindt. Als je meer verkeer naar je website wil krijgen, dan raad ik je aan om daarnaast een zoekwoordenonderzoek te doen.

Een zoekwoordenonderzoek doe je gemakkelijk zelf met bijvoorbeeld Ubersuggest. Het is heel simpel. Je typt het onderwerp dat jij voor een specifiek blog in gedachten hebt in de balk en dan zie je hoeveel er wordt gezocht naar dat woord en hoeveel concurrentie er op dat zoekwoord is. Je kunt zelfs op ‘Keyword ideeën’ klikken waar Ubersuggest suggesties geeft voor zoekwoorden rondom jouw onderwerp. Hoe meer er gezocht wordt naar een bepaald zoekwoord, hoe meer kans je hebt dat er verkeer naar jouw website komt. Sommige hele algemene zoekwoorden als “blog” hebben heel veel concurrentie, waardoor het erg lastig is om jouw website bovenin de zoekresultaten te krijgen. Kijk dus goed naar het zoekvolume en de SEO difficulty.

Als je een zoekwoord hebt gevonden dat populair is maar niet te veel concurrentie heeft, dan kun je deze in het titel van het blog verwerken.

Over concurrentie gesproken: check de concurrent! Waar schrijven zij blogs over? Dit kun je als inspiratie voor jouw eigen blogonderwerpen gebruiken. Neem nooit letterlijk teksten over.

3.      De opmaak van je blog

In mijn vorige blog had ik het al over het design van je blog, maar de opmaak van de individuele blogs is ook belangrijk. Een paar jaar geleden waren korte blogs populair, maar nu we gemakkelijk met onze telefoons door de blogs heen scrollen, mogen de teksten best wat langer zijn. Ik raad je aan om minimaal 750 woorden aan te houden, maar liever nog 1000 – 1500 woorden. Iets langer mag ook.

Om de leesbaarheid van het blog goed te houden, gebruik je tussenkoppen. Hierdoor verandert een lange lap tekst die er niet aantrekkelijk uitziet naar een overzichtelijk blog. Door middel van tussenkoppen kan de lezer bepalen welke delen van het blog antwoord geven op zijn of haar vraag. Als een lezer zelf in een lange tekst moet zoeken naar het antwoord, haakt deze al snel af.

Met afbeeldingen kun jij je tekst meer kracht geven, maar ook beter uitleg geven.  Als je over een bepaald product praat, is het handig om een afbeelding hiervan toe te voegen. Maar ook wanneer je uitlegt hoe de lezer iets moet doen, is het fijn om tussentijds een check te geven. Denk aan recepten, als de risotto van de lezer bij stap 3 van het recept er ongeveer hetzelfde uitziet als op het plaatje, dan geeft dat vertrouwen.

Afhankelijk van het template dat je gekozen hebt voor jouw blog, kun je ook uitgelichte afbeeldingen voor jouw blogs kiezen. Je hebt niet altijd de tijd of middelen om mooie plaatjes te schieten, dus daarom geef ik je een paar tips voor websites met stock-afbeeldingen. Deze mag je gewoon gebruiken voor jouw blog zonder toestemming van de maker. Je hoeft de naam van de eigenaar ook niet te vermelden, maar het is wel netjes als je dat wel doet. Websites voor mooie stock-foto’s zijn Pexels, Pixabay en Unsplash bijvoorbeeld.

4.      Het blog schrijven

Dan begint het echte werk: het daadwerkelijk schrijven van het blog. Teksten die vlot lezen en weinig fouten bevatten, lezen het makkelijkst weg. Niet iedereen kan foutloos Nederlands en soms is dat niet erg. Mocht je in dat geval iemand in je omgeving hebben die wel een taalknobbel heeft, dan raad ik je aan om je teksten door hem of haar te controleren.

Word of wordt? Veel mensen vinden dit lastig. Wat ik zelf gebruik is het werkwoord ‘lopen’, maar je kunt ook bijvoorbeeld ‘smurfen’ of ‘werken’ gebruiken. Euh, wat? Eigenlijk is het best makkelijk: als het werkwoord ‘lopen’ geen ‘t’ krijgt, dan ‘word’ ook niet. Ik loop – ik word. Hij loopt – hij wordt. Loop jij? –  Word jij? Zo simpel kan het zijn!

Actieve zinnen lezen fijner en maken teksten vlotter. ‘Jantje ging naar de supermarkt lopen.’ klinkt minder vlot dan: ‘Jantje liep naar de supermarkt.’ Maak de zinnen zo kort mogelijk.

Weet je nog dat ik het over dat zoekwoordenonderzoek had? Verwerk het zoekwoord meerdere keren in de tekst als je wil dat jouw website hoger in de zoekresultaten komt. Wat ik meestal doe is eerst de tekst schrijven en dan kijk ik hoe vaak het zoekwoord in de tekst terugkomt. Als het zoekwoord niet voldoende terugkomt in de tekst, dan voeg ik deze hier en daar toe bloggen (😉). Oké, dit was geen goed voorbeeld. Als je op de juiste manier wil bloggen, dan zorg je ervoor dat de tekst nog wel goed leesbaar blijft als je de zoekwoorden toevoegt. Zet het zoekwoord niet alleen in de bodytekst, maar ook in de tussenkoppen.

We hebben een blog over hoe je SEO-teksten schrijft. Hier gaan we wat dieper in op hoe jij ervoor zorgt dat jouw teksten hoger in de zoekresultaten komen.

5.      Wees consistent

Bloggen is leuk, maar er gaat meer werk inzitten dan je misschien doorhebt. Als je wil dat jouw websitebezoekers terugkomen, dan is het belangrijk dat je consistent bent. Upload bijvoorbeeld elke woensdag en vrijdag een blog. Kijk goed hoeveel blogs per week realistisch voor jou is. Twee blogs is een minimum, maar hoe meer hoe beter.

Een handigheidje waarmee je ervoor zorgt dat je consistent blijft, is een contentplanning. Dit is een planning waarin je alle blogs en social mediaberichten zet die jij wil plaatsen. In het begin is het misschien wat lastiger om onderwerpen te bedenken, maar na verloop van tijd zul je zien dat het steeds makkelijker gaat. 

6.      Je blog promoten

Promoot je blog zodat je meer bezoekers aantrekt. SEO is een manier van promotie, doordat je blog hoger in de zoekresultaten komt. De betaalde variant hiervan is SEA. Dit zijn de advertenties in de Google-zoekresultaten. Maar ook social media is een goede manier om jouw blog onder de aandacht te krijgen bij jouw doelgroep. Facebook is een populair medium, maar ook Instagram en LinkedIn. Kijk naar je doelgroep, waar is deze actief?

Zet je social mediaberichten in de contentplanning. Op social media is consistentie ook erg belangrijk. Je wil de interesse van je volgers vasthouden en ze wijzen op het nieuwste blog dat online staat. De tijd waarop je dit doet is ook belangrijk, want om 4 uur ’s nachts zijn minder mensen online dan om 12:00 uur ’s middags bijvoorbeeld. In het artikel over de beste tijden om te posten lees je welke tijden je kunt aanhouden. Naarmate je meer volgers krijgt en een business-account hebt op bijvoorbeeld Instagram, dan kun je in de statistieken zelfs zien op welke tijden jouw volgers het meest actief zijn.

Vraag je volgers of ze jouw website willen delen met hun volgers, zodat je een olievlek-effect krijgt.

7.      Wat werkt wel en wat niet bij het bloggen?

Staat je website online en is deze al gevuld met wat blogs? Houd de blogs in de gaten zodat je weet welke het wel goed doen en welke niet. Gebruik hier bijvoorbeeld Google Analytics voor. Als je ziet dat een blog over een bepaal onderwerp het erg goed doet, dan kun je nog een tweede blog over hetzelfde onderwerp schrijven. En als een blog veel reacties krijgt met vragen, dan kun je die vragen ook in een tweede blog beantwoorden. Zo zorg je ervoor dat websitebezoekers alles op jouw blog vinden wat ze nodig hebben.

Ook via social media zie je welke blogs populair zijn door het aantal likes en de reacties op de berichten. Als je alles goed in de gaten houdt, weet je welke vragen er spelen bij je doelgroep en geeft dit je inspiratie voor nieuwe blogs.

Heb jij nog tips over waar je op moet letten bij het bloggen? Laat ze weten in de reacties! Oh ja, een call-to-action (reageer, deel, abonneer, etc.) is ook goed voor onderaan je blog. Dan nodig je interactie uit met jouw websitebezoekers en bouw je een band met ze op.

Samenvatting
Bloggen: waar let je op?
Naam artikel
Bloggen: waar let je op?
Beschrijving
Staat je blog klaar en jeuken je handen om ermee aan de slag te gaan? Met de tips van dit blog zorg jij ervoor dat jouw blog een succes wordt en blijft.
Auteur
Naam organisatie
Yourhosting
Logo organisatie

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *