- 20 december 2018

Zoekwoordenonderzoek – SEO deel 2

Het startpunt van zoekmachine-optimalisatie is een zoekwoordenonderzoek. Het vormt de basis en het startpunt voor SEO, omdat je met dit onderzoek bepaald welke content het meest relevant is voor je bezoekers. Maar hoe weet je dan wat je precies moet doen? Waar begin je en wat zijn de aandachtspunten? In dit blog vertellen we je meer over het zoekwoordenonderzoek en welke tools je hiervoor kunt gebruiken.

Waarom zoekwoordenonderzoek belangrijk is

Wil je content optimaliseren? Dan is een zoekwoordenonderzoek noodzakelijk. Door een zoekwoordenonderzoek te doen weet je met welke woorden gebruikers zoeken en voeg je extra waarde toe aan de content op je website. Je legt hiermee de basis om jouw content te optimaliseren voor SEO en dit is essentieel om goed te scoren. Heb je het eerste deel in de blogserie over SEO gemist? Lees hier meer over SEO.

Hoe doe ik een zoekwoordenonderzoek?

Begin je met een content-strategie, of wil je je teksten optimaliseren, dan is het belangrijk dat je data hebt waarop je kunt sturen. Zoekwoorden, maar ook zoekvolume of concurrentie dat ook wil scoren op hetzelfde zoekwoord. Deze data verkrijg je door een zoekwoordenonderzoek en vormt een aantal stappen:

Stap 1: Brainstorm

Je bezoekers zijn net mensen. Daarom begin je een zoekwoordenonderzoek met zelf logisch nadenken. Met welke zoektermen wil je bovenaan in Google staan? Begin met het maken van een lijst waarin je alles opschrijft wat maar bij je opkomt. Is jouw specialisatie SEO, schrijf dan alle woorden op die daarmee raakvlak hebben zoals ‘SEO’, ‘zoekwoordenonderzoek’, ‘vindbaar in Google’ en ‘zoekmachineoptimalisatie, maar ook: ‘Hoe maak ik mijn website vindbaar’. Niets is fout, alles mag. Noteer gewoon wat in je opkomt! Verplaats je ook in de intentie van de zoeker: waar wil hij of zij antwoord op krijgen? Door zelf goed na te denken kom je uiteindelijk tot een lange lijst met zoekwoorden.

Stap 2: Vragen en rondkijken

Een manier om hier verder over na te denken is het door je omgeving te vragen. Vraag eens aan mensen in je omgeving zoals vrienden en familie, hoe zij zoeken naar een SEO-specialist en je gaat ongetwijfeld verrassende antwoorden krijgen. Probeer hierbij ook zo weinig mogelijk in te vullen, zo krijg je de meest open en betrouwbare antwoorden. Zo zou ik bijvoorbeeld kunnen vragen: “Waar zoek jij naar, als jij jouw website beter vindbaar wilt maken?”. Bekijk ook eens de websites van concurrenten om te zien welke zoekwoorden zij veel gebruiken. Hier komt ook altijd veel inspiratie vandaan.

Stap 3. Google Suggest en gerelateerde zoekopdrachten

De informatie uit Google Suggest is waardevol en ook nog eens heel eenvoudig te gebruiken. Ga naar Google en vul je zoekterm in zoals je dat normaal gesproken ook zou doen. Google geeft je automatisch een aantal suggesties wanneer je begint met typen.

Google Suggest - Begin met typen en Google vult automatisch de zoekopdracht aan

De meest betrouwbare zoekwoorden krijg je als je je browser opent in Incognito modus, zo houdt Google het minst rekening met eerdere zoekopdrachten. Een anoniem scherm of incognito-venster open je door in Google Chrome met je rechtermuisknop het Chrome-icoontje te klikken en op “nieuw incognito venster’ te klikken. In Firefox werkt dat hetzelfde, alleen heet een incognito venster hier een privé-venster. Ook de zoekwoordensuggesties zijn goed te gebruiken. Dit zijn de zoekwoorden die je onderaan op de SERP ziet. Noteer ook hier de relevante keywords in je lijst met zoekwoorden.

Gerelateerde zoekopdrachten in Google

Stap 4: zoekwoordenplanner

De zoekwoordenplanner is de eerste echte tool die ik veel gebruik voor het doen van een zoekwoordenonderzoek. Eigenlijk is de keywordplanner van Google Ads bedoeld voor SEA-campagnes, maar hij is ook prima te gebruiken als tool voor SEO.

Open je Google Ads account, klik op tools en kies onder ‘Planning’ voor ‘zoekwoordenplanner’. Kies dan voor de optie ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’. Hier geef je woorden of zinsdelen op die relevantie hebben met waar je op gevonden wilt worden. Vul hier een stuk of vijf woorden in. Vervolgens zie je een lijst met zoekwoorden, dat ziet er ongeveer zo uit:

Gebruik de zoekwoordenplanner in Google Ads

 

Bovenaan staan de zoekwoorden die je zelf hebt ingevuld. Wat voor jou belangrijk is, is het zoekwoord, het gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie. Deze gegevens gebruik je om de beste zoekwoorden te vinden. Ben je op zoek naar zoekwoorden uit verschillende landen of met meerdere talen, dan kun je hier nog de locatie, taal en het zoeknetwerk uitbreiden.
Klik rechtsboven in het scherm op ‘Zoekwoordideeën downloaden” om de volledige lijst te downloaden.

Wat jammer is aan Google Ads is dat je een campagne moet hebben draaien in Google Ads (voorheen Google Adwords) wil je zoekvolumes zien. Heb je geen campagne draaien, dan krijg je ranges te zien. Deze zijn niet altijd bruikbaar omdat de zoekvolumes lopen van bijvoorbeeld 100 – 1.000 zoekopdrachten per maand, of 1.000 – 10.000 zoekopdrachten per maand. Daar zit een behoorlijk groot verschil in. Heb je nog geen Google Ads account of een campagne draaien? Dan is UberSuggest een prima vervangende tool.

Stap 5: Google Search Console

Met Search Console of webmaster tool maak je inzichtelijk hoe je website presteert. Je ziet hier ook op welke zoektermen je al gevonden wordt. Dit is ook precies de reden dat Google Search Console als laatste in het rijtje staat. Begin je met een zoekwoordenonderzoek, dan heb je het liefst een blanco canvas. Search Console geeft de zoekwoorden weer die al voor verkeer zorgen naar je website, niet per se de zoekwoorden waar je óók op gevonden wilt worden.

In de nieuwe versie van Search Console vind je de zoekwoorden via ‘prestaties’. Ook deze lijst exporteer je door op het pijltje met het streepje eronder te klikken.

Stap 6: Zoekwoorden verzamelen

Je hebt nu meerdere lijsten met zoekwoorden die mogelijk voor jou interessant zijn. Deze lijsten voeg je samen in een Excel-document. Verwijder alle dubbele zoekwoorden en verwijder ook gelijk de zoekwoorden die minder relevant zijn.

Het is onmogelijk om op al deze keywords te ranken, daarom wil je bepaalde focus-keywords hebben waar jij je op gaat richten. Maar hoe weet je dan welke keywords het beste zijn voor jou? Ook dat bepaal je in de zoekwoordenplanner van Google Adwords. Ga weer naar Google Ads toe en kies onder ‘Planning’ voor ‘Zoekwoordenplanner’. Maar in plaats van ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’, Kies je nu voor ‘Zoekvolume en prognoses bekijken’. Voeg jouw lijst toe of upload het bestand waar al jouw zoekwoorden in staan. Klik dan op ‘aan de slag’ en klik vervolgens in het menu op ‘historische statistieken’. Dit is de lijst die jij nodig hebt!

Zoekvolume en prognoses bekijken in Google Ads

 

In deze tabel zie je het zoekwoord, de gemiddelde maandelijkse zoekopdrachten en de concurrentie. Er staan nog andere gegevens in de tabel, maar deze heb je voor SEO niet nodig. Is de lijst compleet, download deze dan in Excel en je zoekwoordenlijst is klaar.

En dan?

Je hebt nu alsnog een enorm lange lijst met zoekwoorden, maar wel met data! Op basis van deze data gaan we bepalen welke zoekwoorden voor jou relevant zijn. Dit zijn de zoekwoorden met een hoog aantal maandelijkse zoekopdrachten, in combinatie met een laag tot gemiddelde concurrentie.

Wel geeft deze concurrentie een niet heel eerlijk beeld. De zoekwoordenplanner geeft namelijk de concurrentie weer voor betaalde advertenties, niet voor het aantal organische zoekopdrachten. De concurrentie geeft dus een indicatie hoeveel andere websites betaald willen ranken met dat zoekwoord. Ik gebruik het daarom ook als indicatie.

Wil je zeker weten wat de organische concurrentie is voor een bepaald zoekwoord? Daar zijn ‘keyword difficulty tools’ voor ontwikkeld. Veel betaalde SEO-tools (waarover in latere blogs meer) hebben hier functionaliteiten voor. Toch raad ik je aan als je net begint met SEO, de focus vooral te leggen op het zoekvolume. Neem concurrentie alleen mee als overweging.
De laatste stap in het zoekwoordenonderzoek is dus het kiezen voor zoekwoorden waar veel op wordt gezocht, idealiter met een lage tot gemiddelde concurrentie. Eventueel kun je de zoekwoordenlijst nog verder categoriseren om het overzicht te bewaren, bijvoorbeeld op type product, prijscategorie of dienst.

Longtail keywords

Toch zijn er ook zoekwoorden of -zinnen die wel heel relevant zijn, maar waar minder vaak op wordt gezocht. Een voorbeeld is: “Hoe werkt SEO”? Voor SEO-specialisten een term die weinig verkeer oplevert, maar wel een die zo relevant en specifiek is, dat je hier echt op gevonden wilt worden. Deze zinnen noemen we longtail zoekwoorden. Vergeet deze dus ook zeker niet op te nemen in je zoekwoordenlijst!

De conclusie

Samenvattend heb je de volgende globale stappen in je zoekwoordenonderzoek:

  1. Brainstorm over zoekwoorden
  2. Gebruik tools om zoekwoorden te vinden zoals Google Adwords of UberSuggest
  3. Bepaal het zoekvolume
  4. Kies de keywords uit met een hoog zoekvolume
  5. Breid de lijst uit met longtail zoekwoorden

 

Het zoekwoordenonderzoek is natuurlijk het begin van het optimaliseren van de content. De volgende stap is het verwerken van deze keywords in je teksten. Hoe je dat doet lees je in de volgende blog.

Samenvatting
SEO: Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Naam artikel
SEO: Hoe doe je een zoekwoordenonderzoek?
Beschrijving
Het startpunt van zoekmachine-optimalisatie is een zoekwoordenonderzoek. Het vormt de basis en het startpunt voor SEO. In dit artikel leggen wij je graag uit hoe je een zoekwoordenonderzoek doet.
Auteur
Naam organisatie
Yourhosting
Logo organisatie

Dit artikel delen op social media

Één reactie

A.k on 11 augustus 2019

Hi dear nice article...live result

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *