- 06 december 2018

SEO deel 1: Wat is SEO?

Het is vast geen onbekende term meer: SEO. Ook wel bekend als search engine optimalisation of in het Nederlands: Zoekmachineoptimalisatie. In tegenstelling tot SEA probeer je met SEO op een organische manier, dus zonder ervoor te betalen, hogere posities in een zoekmachine te krijgen. Heb je al een website of wil je een website beginnen, dan is SEO onmisbaar.

De komende periode neem ik je mee in de basis van SEO. In deze blogserie leer je meer over rankingfactoren en de verschillende pijlers van SEO, zodat we jou een goede basis meegeven en jij antwoord krijgt op de vraag: hoe maak ik mijn website beter vindbaar? Ik geef je praktische tips en tools die jou hopelijk verder op weg helpen naar een beter vindbare website. In het eerste deel van de blogserie vertel ik je meer over de basis en terminologie: wat is SEO? En wat is dan een ranking factor of een SERP?

Wat is SEO?

SEO of zoekmachineoptimalisatie zijn alle activiteiten die helpen je website beter vindbaar te maken in zoekmachines. Hierbij gaat het om organische zoekresultaten en dus niet om advertenties. In Nederland is Google veruit de grootste zoekmachine, daarom focussen we in deze blogserie ook op Google.

Waarom is SEO belangrijk?

Het doel van SEO is meer verkeer naar je website (via organisch verkeer). Dit doe je door je website hoger in zoekmachines te krijgen. In tegenstelling tot SEA of Search Engine Advertising is de investering in SEO relatief laag. SEO kost in de basis geen geld, behalve eventueel de personeelskosten of de tools die je voor SEO gebruikt. Ook zijn de effecten van SEO vaak voor de lange termijn, je hebt veel langer profijt van een geoptimaliseerde website dan van een advertentie.

Wereldwijd hebben zo’n 3.8 biljoen mensen toegang tot het internet. In 2016 werd Google maar liefst minimaal 2 triljoen keer geraadpleegd. Dit resulteert in de volgende bizarre statistieken:

  • Zoekopdrachten per minuut: 3.8 miljoen
  • Zoekopdrachten per uur: 228 miljoen
  • Zoekopdrachten per dag: 5.5 biljoen
  • Zoekopdrachten per maand: 167 biljoen

Google is vrij mysterieus over het aantal zoekopdrachten per land, daarom zijn Nederlandse cijfers ook moeilijk te vinden. Maar met deze cijfers in het achterhoofd is het niet moeilijk te bedenken dat ook in Nederland zoekmachines enorm vaak gebruikt worden. Is jouw website goed vindbaar? Dan ben je ook verzekerd van meer bezoekers naar jouw website. En meer verkeer naar jouw website resulteert in meer conversies!

Hoe werkt een zoekmachine

Zoekmachines indexeren een website en slaan deze op in een database. Spiders regelen deze indexatie. Dit zijn automatische robots die jouw website uitlezen en opslaan in de database. Zoekt iemand iets in de zoekmachine, dan probeert deze zoekmachine het meest relevante resultaat te laten zien. Voor zoekopdrachten naar het beste hondenvoer wil je immers geen resultaten zien over brokken voor je shetlandpony. Om gebruikers van een zoekmachine tevreden te houden is het belangrijk dat zoekresultaten de meest relevante resultaten te zien krijgen, maar, ook al lijkt het soms anders, Google is niet helderziend. Om de zoekintentie zoveel mogelijk aan te laten sluiten bij de zoekresultaten, heeft Google een algoritme ontwikkeld. Dit is een hele reeks aan code en combinaties wat continu wordt aangepast en bedoeld is om jouw antwoord te geven op je zoekvraag.

Wat is een ranking factor

Zoekmachines bepalen de plek van jouw website aan de hand van veel verschillende factoren. Deze verschillende factoren noemen we de ranking factoren. Er is geen kant-en-klaar lijstje met factoren waar Google jouw website op beoordeeld. Natuurlijk zijn er veel rankingfactoren bevestigd vanuit zoekmachines zelf en is er genoeg onderzoek naar gedaan, maar het blijft uitproberen, researchen en inlezen. En: wat gisteren nog relevant was, hoeft dat vandaag niet meer te zijn. Dagelijks vinden er updates plaats in de algoritmes van zoekmachines, die ook weer invloed hebben in hoe jouw website wordt beoordeeld. Dit maakt dat SEO veranderlijk is en daardoor continu aandacht nodig heeft.

De drie onderdelen van SEO

In de basis bestaat SEO uit drie onderdelen: Content, techniek en autoriteit. Content richt zich natuurlijk op de teksten en afbeeldingen die op je website staan. Techniek richt zich op elementen als websitesnelheid en URL-structuur en autoriteit op onder meer de sterkte van je domein en de externe links. In de volgende blogs gaan we het nog uitgebreid hebben over deze drie onderdelen.
Alle rankingfactoren zijn in deze categorieën onder te verdelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de onderstaande rankingfactoren:

  • Techniek: de snelheid van je website, de indexeerbaarheid van je website, maar ook de alt beschrijvingen en paginatitels.
  • Content: Content gaat niet alleen om tekst, maar ook om video’s en afbeeldingen.
  • Autoriteit: links naar je websites toe en exposure via bijvoorbeeld likes en shares op social media

Wat is een SERP?

Mocht je al verschillende SEO-blogs hebben gelezen, dan heb je een SERP vast weleens voorbij zien komen. SERP staat voor Search Engine Result Page, een zoekmachine resultatenpagina. Heb je een zoekopdracht ingevoerd, dan is de SERP de pagina die de zoekmachine toont.
Een positie of ranking geeft dus aan welke positie jouw website heeft in zoekmachines. Voer je in de zoekbalk van Google bijvoorbeeld het zoekwoord ‘SSL Yourhosting’ in, dan is dit de eerste positie op de SERP:

Dit is het eerste resultaat op een SERP als je zoekt op SSL Yourhosting - SEO
Belangrijk om hierbij te vermelden is dat een positie of ranking in zoekmachines geen statisch gegeven is. De positie die jouw websitepagina heeft kan per maand, week, dag of zelfs uur verschillen. Heb je eenmaal een goede positie behaalt, dan staat het niet vast dat je deze positie ook houdt. Dit heeft alles te maken met de zoekintentie van de zoeker, de locatie, maar ook de SEO-activiteiten van de concurrentie. Dagelijks een onderzoek doen naar de posities in zoekmachines heeft dan ook geen zin.

Andere SEO-termen

  • Zoekwoorden of keywords: Zoekwoorden of keywords zijn woorden die een zoeker invult in zoekmachines.
  • Indexeren: Zoekmachines die jouw website/pagina opnemen in zoekresultaten
  • SEM: search engine marketing, vaak wordt hier de combinatie van SEO en SEA mee bedoeld
  • Spiders: Automatische robots die websites ‘lezen’ om zo de website te kunnen indexeren

In de volgende blogs gaan we dieper in op een SEO-zoekwoordenonderzoek, content, techniek, autoriteit en handige tools die jij kunt gebruiken voor jouw zoekmachineoptimalisatie. Heb je nu al vragen over SEO? Stel ze gerust en wie weet neem ik ze mee in een van de volgende blogs.

Samenvatting
Wat is SEO?
Naam artikel
Wat is SEO?
Beschrijving
SEO staat voor zoekmachineoptimalisatie. In het eerste deel van deze blogserie leggen wij de basis aan je uit. Lees meer over SEO, rankingfactoren, content en meer!
Auteur
Naam organisatie
Yourhosting
Logo organisatie

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *