SEO blog 3: Zo schrijf je een SEO-tekst

Content optimaliseren om de vindbaarheid in zoekmachines te vergroten kun je op veel manieren doen. Zoekmachines hebben tekst nodig om te begrijpen wat je vertelt op een webpagina. Via een algoritme bepaalt Google vervolgens of de content aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker en geeft op deze manier een positie (ook wel ranking) aan jouw pagina op een SERP, een zoekresultatenpagina.

seo teksten schrijven
Yourhosting
17 januari 2019

Doe een zoekwoordenonderzoek!

In het vorige deel van deze blogserie over SEO las je meer over het zoekwoordenonderzoek. Een zoekwoordenonderzoek is de eerste stap in het optimaliseren van content. Heb je dat nog niet gedaan? Dan raad ik je aan eerst zo’n onderzoek te doen, voordat je begint aan het optimaliseren van je content. Dit is noodzakelijk, zodat je weet welke zoekwoorden voor jouw website kunnen werken.

Content optimaliseren SEO

Jouw teksten moeten aansluiten op de zoekintentie van de gebruiker. Geeft het voldoende antwoord op de zoekvragen? Helpt het de gebruiker verder bij wat hij zoekt? Om dit te bepalen doe je een zoekwoordenonderzoek. Welke zoekwoorden hebben een hoog zoekvolume? Heb je rekening gehouden met long-tail zoekwoorden? Beantwoord het de zoekvraag in elk moment van de customer journey? De tijd dat je je richtte op één zoekwoord per pagina is verleden tijd, inmiddels zijn goede SEO-teksten geschreven met een topic: één onderwerp per pagina. Dit betekent dat je rekening houdt met de belangrijke zoekwoorden, maar ook relevante zoekwoorden en synoniemen toevoegt aan een tekst.

Schrijf voor je bezoeker

Net als andere content op je website schrijf je een SEO-tekst ook altijd voor een bezoeker, niet voor een zoekmachine. Pagina’s met als enige doel de vindbaarheid vergroten, zijn dan ook niet aan te raden. Dit vat Google ook goed samen in de algemene aanbevelingen: “Maak een website vooral voor je gebruikers, niet voor zoekmachines”. Vaak schrijf ik SEO-teksten door eerst de teksten te schrijven zoals ik normaal gesproken ook doe. Later voeg ik relevante zoekwoorden en synoniemen toe.

Maak teksten uniek, relevant en volledig

Al enige tijd beoordeelt Google pagina’s op ‘thin content’. Dit zijn pagina’s met weinig inhoud, gekopieerde teksten, of teksten vol met zoekwoorden. Deze pagina’s krijgen geen goede beoordeling en scoren lager in zoekmachines.

Het is belangrijker dan ooit dat je je teksten uniek maakt. Kopieer geen teksten van andere websites en schrijf informatieve en nuttige teksten. Heeft de content op je website waarde, dan geeft het de bezoeker motivatie je site te bezoeken en in actie te komen, bijvoorbeeld door iets te bestellen of een contactformulier in te vullen. Goede en relevante content zorgt ervoor dat je een bezoeker bindt aan je website. Een tekst maak je volledig door ook extra informatie toe te voegen aan de content. Is het doel van de tekst bijvoorbeeld informatie geven over een bepaald soort wijn, zet dan ook in de tekst hoe de wijn gemaakt wordt, waar deze vandaan komt en uit welke ingrediënten de wijn bestaat.

Zo maak je een goede tekst voor SEO (en de gebruiker!)

  1. Bepaal het doel van de pagina
    Voor wie schrijf je de tekst en welke zoekvraag probeer je te beantwoorden? Wat wil je dat een bezoeker doet op de pagina? Door hier goed over na te denken schrijf je betere teksten. Content schrijf je altijd voor de bezoeker, niet voor zoekmachines.
  2. Focus je op een onderwerp
    Behandel één onderwerp per pagina. Door een artikel te schrijven over zowel SSL als VPS mis je focus op de pagina en maak je het voor zoekmachines lastig te begrijpen waar je tekst over gaat. De zoekwoorden heb je al bepaald, deze kun je nu verwerken in de tekst die je schrijft. Kies dus een onderwerp/ belangrijk zoekwoord en kies hierbij zoekwoorden die relevant zijn hieraan. Meestal schrijf ik zelf eerst de tekst en voeg later relevante zoekwoorden toe.
  3. Voeg headings toe en gebruik zoektermen in deze kopjes en tussenkopjes
    Een goede SEO-tekst schrijf je altijd met tussenkopjes. Dit maakt de tekst goed leesbaar. Ook kan de lezer de content goed scannen op onderwerp. Belangrijke zoekwoorden zet je ook in deze headings. Elke pagina heeft maar één H1, de titel van de pagina, en kan meerdere H2’s (en opvolgend) bevatten. Dit zijn de tussenkopjes. Titels en tussenkopjes of headings zorgen ervoor dat de content beter te lezen is en geven waarde aan je pagina.
  4. Zet de belangrijkste keywords vooraan in de alinea
    Zet de belangrijkste content en dus ook de belangrijkste keywords zo ver mogelijk bovenaan in de tekst. Zoekmachines lezen de tekst van boven naar beneden. Door belangrijke content zo ver mogelijk bovenaan de pagina te zetten help je zoekmachines beter begrijpen waar de pagina over gaat.
  5. Voeg genoeg relevante content toe
    Beantwoord de vraag de zoekintentie? Om dit zeker te weten is het belangrijk extra relevante informatie toe te voegen. Zoekmachines houden van lange, maar wel relevante teksten. Een pagina over wijn kan bijvoorbeeld uitgebreid worden met ingrediënten, bij welke gerechten de wijn goed past en waar de wijn is gemaakt. Hiervoor kun je ook goed synoniemen van het belangrijkste zoekwoord gebruiken.
  6. Voeg links toe naar andere webpagina’s
    Niet alleen externe links naar je website zijn belangrijk, ook interne links tellen mee voor de waarde van je pagina. Door te linken naar een andere pagina, geef je waarde mee. Zorg er dus voor dat je relevante links toevoegt in je tekst, maar dat er ook voldoende relevante links naar de pagina gaan.
  7. Laat bepaalde elementen in je tekst extra opvallen
    Dit doe je door opsommingen toe te voegen, of bepaalde elementen dikgedrukt te maken. Dit komt niet alleen de leesbaarheid van teksten ten goede, het helpt ook om zoekmachines duidelijk te maken wat belangrijke content is.
  8. Korte zinnen
    Het leest niet fijn als zinnen oneindig lang zijn. Dat vinden zoekmachines ook. Het is daarom aan te raden je zinnen kort en bondig te maken om de leesbaarheid te vergroten. Een actieve schrijfstijl kan hierbij goed helpen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer tips om te delen. In het volgende artikel gaan we het hebben over technisch SEO, wat is een alt-beschrijving, waarom zijn title tags en meta descriptions belangrijk en wat is de invloed van een snelle website op de vindbaarheid? Heb je vragen? Laat het gerust weten in de reacties.

Lees ook mijn vorige blogs over SEO:

En over technisch SEO voor als je meer de diepte in wilt: