- 03 september 2019

Webshop beginnen in 2019: 11 stappen (longread)

Droom jij van een eigen webshop? Omdat een webshop beginnen steeds eenvoudiger is, is dit een droom die voor steeds meer mensen is weggelegd. Ook voor jou! Tegenwoordig hoef je geen programmeur meer te zijn om een webwinkel te beginnen, wel heb je een gezonde portie doorzettingsvermogen en veel tijd nodig. Dus heb jij een eigen gemaakt product, een hobby die je wilt professionaliseren, zie je een unieke kans of wil je om wat reden dan ook een webshop starten? In dit blog delen we 11 stappen die je op weg helpen met het realiseren van jouw droom. Let’s go!

1. Het begint met een idee

Zonder producten geen webshop. Weet jij al welk product of dienst je wilt verkopen? En ga je dan voor een breed assortiment of wil je succesvol worden in hele specifieke niche? Zijn je producten en/of diensten uniek, of ga je mee met trends in de markt? Heb je al duidelijk wat je wilt verkopen, kies dan ook een doelgroep waar jij je met je webshop op wilt richten.

2. Doe onderzoek en maak een plan

De volgende stap is onderzoek. Als je een webshop wilt beginnen neem dan de tijd om uit te zoeken wat er in je branche gebeurt. Zie je bijvoorbeeld dat er heel veel concurrentie is, dan is jouw onderscheidende factor extra belangrijk. Wellicht is dit het product dat je aanbiedt, maar je kunt je ook onderscheiden door een goede prijs of door goede service.

Het is ook slim om alvast na te denken over praktische onderwerpen als voorraadbeheer, verpakkingen en tijd. Heb je bijvoorbeeld al een leverancier gevonden van je producten? Een supersnelle levertijd zou ook een prima een onderscheidende factor zijn, net als het aanbieden van maatwerk. Vraag jezelf af: wat heb je nodig om te starten met je webwinkel? Alles wat maar enigszins van belang is noteer je in een plan.
Ga je een webshop maken dan is eigenlijk het enige wat je online echt nodig hebt:

In deze planfase kun je ook alvast een globale schets maken van je website. Welke pagina’s heb je nodig, welke functionaliteiten en weet je al welke betalingssystemen je wilt aanbieden op je website? Heb je dit duidelijk, dan is het kiezen van hosting en software ook een stuk makkelijker.

3. Registreer een domeinnaam

Bedenken van een naam voor je webshop is lastig, maar zeker niet onmogelijk! Het is verstandig om hierbij wel alvast rekening te houden met een beschikbare domeinnaam. Zonde dat als je de perfecte naam hebt gevonden deze al geregistreerd blijkt te zijn. Voor een webshop zijn er specifieke domeinnaamextensies beschikbaar, bijvoorbeeld de extensie .shop. In veel landen betekent Shop hetzelfde, je kunt er dus makkelijk mee de grens over. Ook is met een .shop de intentie van je website direct duidelijk. De hele maand september registreer je een .shop-domeinnaam voor slechts 2,99 voor het eerste jaar.

4. Kies je software

Goede software maakt dat het steeds makkelijker is om een webshop te beginnen. Je hebt verschillende keuzes in software, waarvan een van de meest bekende WordPress is in combinatie met de plugin WooCommerce. Dit is een e-commerce-oplossing waarmee je snel en relatief eenvoudig je webwinkel maakt. Het grote voordeel van WordPress in combinatie met WooCommerce is dat het gratis is. Meer over WordPress-Hosting.

MijnWebsite Winkel
Met MijnWebsite Winkel klik en sleep je eenvoudig je webshop in elkaar. MijnWebsite Winkel heeft een ruim aanbod aan templates, is mobielvriendelijk (ook belangrijk voor SEO!), heeft verschillende betaalmogelijkheden en is heel eenvoudig in gebruik. Alle functionaliteiten die je nodig hebt voor je webshop vind je in MijnWebsite Winkel. Bovendien is de support ook uitgebreid en maak je eenvoudig Google Advertenties aan zonder dat je je hoeft te verdiepen in Google Ads.
Meer over MijnWebsite Winkel

De MijnWebsite Winkel editor is eenvoudig in gebruik.

Magento
Magento is een iets zwaarder systeem die optimaal tot zijn recht komt op een VPS. Heb je grootse plannen, kies dan voor een Magento webshop. Dit is niet voor niets een van de meest gebruikte CMS’en voor webshops. Net als de plugins van WordPress is Magento open source, waardoor er continu nieuwe extensies bijkomen. Meer over Magento

5. Kies je hosting

Heb je een naam bedacht en een domeinnaam op het oog, dan is het goed om je opties wat betreft hosting te bekijken. Je kunt kiezen uit shared hosting, maar ook voor VPS. Heb je een klein assortiment en verwacht je niet zoveel bezoekers, dan is shared hosting genoeg. Later opschalen naar een groot pakket kan altijd nog. Ga je een groot assortiment aanbieden of verwacht je veel bezoekers, dan biedt een VPS veel meer voordelen. Een lichte Woocommerce-shop kan bijvoorbeeld prima op een shared hosting pakket draaien, maar ga je meer dan 150 producten aanbieden of maak je gebruik van grote productfoto’s en wil je caching gebruiken, dan raden we altijd een VPS aan.

Met een VPS maak je gebruik van een eigen deel van de server, waardoor je geen ‘last’ hebt van andere gebruikers zoals je op een shared hosting wel hebt. Hierdoor is VPS vaak stabieler en sneller. Ook is de keuze voor een VPS of Shared Hosting afhankelijk van de software die je kiest. Heb je specifieke technische wensen, veel ruimte nodig of ga je een zwaarder softwarepakket gebruiken zoals het hierboven genoemde Magento, kies dan voor een VPS.

6. Schrijf je in bij de KvK

Het is raadzaam je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel, zeker als je winst gaat maken met je webshop. Bij inschrijving heb je keuze in verschillende rechtsvormen, bijvoorbeeld een BV, NV of eenmanszaak. De KvK kan je uitgebreid adviseren over wat de meest geschikte rechtsvorm is voor jouw onderneming. Als starter kun je ook gebruik maken van allerlei startersvoordelen, kijk hier dus ook zeker naar.

Heb je je eenmaal ingeschreven bij de KvK dan worden jouw gegevens automatisch doorgegeven aan de belastingdienst en moet je ook voldoen aan de wettelijke regels hiervoor, bijvoorbeeld de btw-aangifte.

7. Vraag een zakelijke betaalrekening aan

Het is niet verplicht, maar ook als je klein begint is het aan te raden een zakelijke betaalrekening aan te vragen. Hiermee voorkom je dat je zakelijke- en te privétransacties door elkaar gaan lopen. Ook heb je een beter financieel overzicht van de stand van zaken van je onderneming. Besluit je een boekhouder te zoeken, dan hoeft hij ook niet al je privétransacties te doorlopen. Wil je toch geen zakelijke rekening en heb je wel verplichtingen bij de Belastingdienst? Houd er dan rekening mee dat zij je kunnen verplichten inzage te krijgen in je privétransacties.

8. Regelgeving

Niet het leukste onderwerp om mee bezig te zijn, maar wel heel belangrijk: de wet. Denk bijvoorbeeld aan de wet koop op afstand waarbij je rekening moet houden met het herroepingsrecht. Houd ook rekening met buitenlandse wetten als je ook je geluk wilt beproeven buiten Nederland. Ben je ondernemer (heb je je dus ingeschreven bij de KvK) dan ben je ook verplicht een administratie bij te houden. Vergeet je algemene voorwaarden niet, hierin zet je allerlei informatie over levering, ruilen en retourneren.

Voor webshops is het sinds de komst van de AVG onder andere ook verplicht een SSL-certificaat te hebben op je website. Een SSL-certificaat versleutelt de verbinding tussen de website en de bezoeker. Gegevens worden versleuteld verzonden waardoor ze moeilijke te onderscheppen zijn. Zeker omdat je gaat werken met betaalgegevens van je klanten is het belangrijk om van de beveiliging van je website een prioriteit te maken.

Zo ziet en Extended Validation SSL eruit in de adresbalk van de browser.

Met een EV-certificaat straal jij meer vertrouwen uit met je website, dan bij ieder ander SSL-certificaat. Bij een Extended Validation certificaat zien websitebezoekers naast het slotje en de ‘https’ ook de bedrijfsnaam in de adresbalk. Bij sommige browsers kleurt de adresbalk zelfs groen. Er vindt een uitgebreide validatie plaats waarbij Sectigo, de uitgever van SSL-certificaten, handmatig onder andere je KvK-gegevens checkt. Hierdoor weten bezoekers zeker dat ze niet op een phishing-website maar op de website van de organisatie zitten.

9. Webshop maken

Heb je alle rompslomp rondom de wet en financiën geregeld, dan is het tijd om je webshop te maken! Maak zelf een mooi design of kies voor een van de templates van MijnWebsite Winkel. Heb je nog geen logo of huisstijl ontwikkeld dan is dit het moment! Handig is om hierbij rekening te houden met herkenbaarheid in bijvoorbeeld typografie, afbeeldingen, icons en kleuren.

In deze fase ga je ook de content maken voor je website. Maak de productomschrijvingen, zorg dat je prijzen duidelijk zijn en maak een contactpagina. Je gaat ongetwijfeld vragen krijgen, heb je ook al nagedacht over de support die je wilt leveren? Dat kan via een chat, maar ook via social media, een contactformulier, e-mail of Whatsapp. Denk ook na over hoe je je aanbod kenbaar gaat maken via beeld: heb je een assortiment, dan zijn goede foto’s belangrijk. Diensten probeer je zo duidelijk mogelijk te omschrijven.

Is je website klaar voor gebruik? Zet hem dan live en laat bekenden je website doorlopen. Zo kom je ook achter eventuele foutjes of onhandigheden die je dan gelijk kunt repareren.

10. Vind je klanten

Zeker niet iets om te onderschatten: promotie! Alleen een webshop online zetten is niet genoeg, potentiële klanten zullen ook moeten weten dat je bestaat, dus schreeuw het van de daken! Nog altijd een van de best werkende marketing-methodes is mond-tot-mond reclame, spam je familie, vrienden, collega’s, kennissen en buren en laat het hen vooral verder vertellen.

Verder heb je heel veel mogelijkheden om je webshop te promoten, denk aan SEO en SEA. Door SEO zorg je op een organische manier voor hoge posities in zoekmachines, SEA is de betaalde variant hiervan. Op ons blog hebben we tal van blogs geschreven over deze onderwerpen.

Social media is ook een goede manier om je webshop te promoten. Vraag je klanten ook actief om een review achter te laten. Zo creëer je een positief sentiment over je webshop. Hierdoor zijn nieuwe bezoekers eerder geneigd om bij jou te bestellen.

Heb je ook al nagedacht over mailingen? Door mensen te laten inschrijven op je nieuwsbrief kun jij ze voorzien van nieuwe acties, sales of andere interessante aanbiedingen. Zo bereik je zowel nieuwe klanten als bestaande klanten en verleid ze zo om (nogmaals) iets bij jou te kopen.

Het is ook zeker een goed idee om het resultaat van je webshop te monitoren. Hiervoor kun je Google Analytics gebruiken. Deze uitgebreide tool geeft je inzichten in bezoekers, veel gezochte pagina’s en de conversies.

11. Test!

Is je webshop eenmaal live en weten bezoekers je te vinden? Gefeliciteerd, het is gelukt! Een webshop is nooit klaar. Er valt altijd iets aan te passen, te verbeteren of te optimaliseren. Belangrijk is dus ook dat je blijft testen! Pas eens content of kleuren aan en kijk of dit effect heeft op het resultaat. Speur in Google Analytics op eventuele fouten en maak ook zeker een account aan Google Webmasters.

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *