Stappenplan voor het starten van je eigen bedrijf

Het starten van je eigen bedrijf is een avontuur dat begint met een goed plan. Het begint met een idee. Voordat je een onderneming begint, weet je vaak al wat je wil doen. Heb je nog geen idee? Dan is het belangrijk dit eerst te onderzoeken. Verken de markt, weet waar je sterke en zwakke punten liggen, wat je leuk vindt om te doen. Heb je een idee in je hoofd? Elk van deze stappen vormt een bouwsteen voor het fundament van je bedrijf, waardoor je goed voorbereid aan deze uitdagende reis begint.

Stappenplan voor het starten van je eigen bedrijf
Yourhosting
16 april 2024

1 Doe onderzoek en bepaal je strategie voor je bedrijf

Onderzoek en strategie zijn belangrijk voor het starten van een succesvolle onderneming. Voordat je jouw droombedrijf lanceert, voer je een marktonderzoek uit en stel je een strategisch plan op.

Je begint met het bepalen van jouw doelgroep en het begrijpen van hun behoeften. Vervolgens analyseer je de concurrentie: wat bieden zij en hoe kun jij je onderscheiden? Op basis van deze informatie kun je realistische doelen opstellen die je richting en focus geven. 

Het ontwikkelen van een bedrijfsmodel en marketingstrategie is eveneens belangrijk. Maar blijf flexibel en sta open voor aanpassingen op basis van feedback en marktontwikkelingen. Door deze stappen te volgen, leg je een stevige basis voor het succes van je bedrijf!

2  Maak een ondernemingsplan voor je bedrijf

In een ondernemersplan (of business plan) omschrijf je wat je gaat doen, hoe je dat gaat doen en wat je daarvoor nodig hebt. Klinkt spannend, zo’n ondernemingsplan, maar het hoeft echt geen boekwerk te worden. Een kort en beknopt overzicht waarbij je antwoord geeft op de volgende vragen is genoeg:

  1. Wat ga je doen?
  2. Voor wie ga je dat doen?
  3. Hoe ga je dat doen?
  4. Wat heb je ervoor nodig?

Op het internet zijn genoeg bronnen te vinden die je stap voor stap de onderdelen van een ondernemersplan uitleggen. Begin bijvoorbeeld eens op de website van de KvK, dit is een goed startpunt. In je ondernemingsplan zet je in ieder geval je doelstellingen die je SMART maakt (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden). Ook omschrijf je wat je verkoopt of wat je dienstverlening is, hoe de markt eruit ziet en welke middelen je nodig hebt. Een ondernemersplan brengt je een aantal voordelen: je brengt je kansen en risico’s in kaart, weet wie je potentiële klanten zijn en bent op de hoogte van marktontwikkelingen. Kortom: je weet beter wat je gaat doen en kunt daar je plannen op aanpassen.

3 Maak een financieringsplan voor je bedrijf

Elke onderneming moet gefinancierd worden. In het begin betekent dit: investeren. Bedenk hoeveel geld je nodig hebt voor je bedrijf. Is je eigen vermogen voldoende? Wil je een lening aanvragen bij de bank? Kun je misschien gebruikmaken van subsidieprogramma’s? Of vertrouw je op het kapitaal van investeerders? 

Elke optie moet overwogen worden en het aanvragen voor subsidies kan zeer uitgebreid zijn, maar uiteindelijk is het een gift die niet terugbetaald hoeft te worden. De moeite moet natuurlijk de moeite waard zijn. Een adviesgesprek bij de betreffende instanties is aan te bevelen. Maar er zijn ook belastingvoordelen en aftrekposten voor startende ondernemers zoals kleineondernemersregeling (KOR) die je kunnen helpen mocht je omzet het eerste kalenderjaar nog niet voldoende zijn. Bovendien, zijn er alternatieven? Crowdfunding was al voor veel ondernemers een goede gelegenheid om de start te financieren en om media-aandacht te genereren. 

Ondernemingen met minimale startinvesteringen

Niet alle ondernemingen vragen een grote  investering. Er bestaan tal van mogelijkheden, vooral online, waarbij je met minimale of zelfs geen startkapitaal kunt beginnen. Dit is een bemoedigend perspectief voor degenen die terughoudend zijn om grote investeringen te doen voordat ze resultaten zien. Denk bijvoorbeeld aan het starten van een dropshipping bedrijf, waarbij je producten verkoopt zonder deze op voorraad te hebben. Ook kun je een blog of YouTube-kanaal beginnen; je belangrijkste investering hier is tijd en creativiteit.

Daarnaast is freelancen een uitstekende manier om zonder noemenswaardige voorafgaande investeringen een onderneming te starten. Platforms zoals Upwork of Fiverr stellen je in staat om je diensten wereldwijd aan te bieden zonder vooraf kosten. Deze opties maken het mogelijk om met beperkt risico te experimenteren en te groeien. Verder is affiliate marketing een aantrekkelijke optie waarbij je producten van anderen promoot in ruil voor commissie. Hierbij zijn de opstartkosten zeer laag omdat je vooral investeert in marketing en het opbouwen van een publiek.

4  Kies je rechtsvorm voor je bedrijf

Als ondernemer moet je een rechtsvorm kiezen voor je bedrijf. Je rechtsvorm heeft invloed op je administratie, onder andere op de aansprakelijkheid en de belastingverplichting. Kies daarom een rechtsvorm die het beste past bij je plannen. Er zijn verschillende rechtsvormen waar je uit kiest:

De eenmanszaak: De eenmanszaak is het meest populair voor startende ondernemers. Eén persoon is de eigenaar, maar je kunt wel meerdere mensen in dienst hebben. Met een eenmanszaak heb je in het begin meer belastingvoordeel dan bijvoorbeeld met een bv.

Besloten vennootschap (BV): De besloten vennootschap is een veelgebruikte rechtspersoon. Simpel gezegd betekent dit dat de bv in de meeste gevallen aansprakelijk is voor eventuele schulden, waardoor je persoonlijke risico beperkt is. Wel heb je minder belastingvoordelen met een bv dan met een eenmanszaak.

Vennootschap onder firma (VOF): Een vennootschap onder firma kies je meestal als je samen met anderen een bedrijf start. Iedere deelnemer aan de VOF brengt iets in, vaak in de vorm van geld of te verrichten werkzaamheden. Omdat je met een VOF afhankelijk bent van elkaar, is het aan te raden een goed contract op te stellen met de betrokkenen.

Een eenmanszaak, bv of vof zijn de drie meest gekozen rechtsvormen. In totaal heb je keuze uit 9 rechtsvormen, waaronder nog een naamloze vennootschap, een maatschappij, een coöperatie of een stichting. Op de website van ‘Ik ga Starten’ lees je meer over rechtsvormen en wat voor jou de beste keuze is.

5 Kies en bedenk een unieke bedrijfsnaam

Als je goed in beeld hebt wat je gaat doen en welke bedrijfsvorm je hierbij gaat kiezen, is het tijd voor de volgende stap: de bedrijfsnaam. Misschien kies je voor een verbastering van je eigen naam of verzin je er een die past bij wat je gaat doen.
Een domeinnaam is het webadres waar mensen je onderneming online kunnen vinden, zoals www.jouwbedrijfsnaam.nl. Dit is cruciaal voor je online identiteit en zichtbaarheid. Het kiezen van een pakkende en relevante domeinnaam helpt klanten om je bedrijf gemakkelijk te herinneren en snel online te vinden.

Gratis bedrijfsnaam generator

Check ook gelijk of je gekozen bedrijfsnaam nog beschikbaar is als domeinnaam. Hiervoor gebruik je de domeinnaamchecker. Is de domeinnaam niet meer beschikbaar? Overweeg dan een andere domeinnaamextensie zoals .SHOP voor webwinkels of .COM als je ook internationale plannen hebt. Het claimen van je domeinnaam zo snel mogelijk is belangrijk om te voorkomen dat iemand anders ermee vandoor gaat, wat je branding en vindbaarheid kan schaden.

Door je domeinnaam te registreren, verzeker je je van een professionele uitstraling en een sterkere aanwezigheid op het internet, wat essentieel is in het huidige digitale tijdperk. Dit is de basis waarop je jouw digitale huis bouwt; het is het eerste contactpunt met de online wereld en jouw digitale visitekaartje

7  Kies de hosting die bij je past

Om ook bezoekers op je website te ontvangen heb je webhosting nodig. Dit is een stukje ruimte op een server die 24/7 in verbinding staat met het internet. Ga je een kleine website of blog beginnen als ZZP’er of eenmanszaak, dan is een kleiner pakket vaak genoeg. Kies voor een Startpakket, opschalen kan altijd nog. Hier lees je meer over welk hostingpakket voor welk type website geschikt is. 

8  Maak een eigen website of webshop

Het maken van een website of webshop is een onmisbare stap voor het starten van een nieuw bedrijf. In de huidige online wereld is het van belang om een professionele website of webshop te hebben als centraal punt voor je onderneming. Dit digitale thuis is niet alleen je visitekaartje, maar ook de plaats waar potentiële klanten meer te weten kunnen komen over je producten of diensten en direct aankopen kunnen doen.

Ga jij je website zelf maken? Dan biedt een CMS of sitebuilder uitkomst. YourWebsite is onze eigen tool, je hebt geen ervaring of technische kennis nodig omdat de tool heel gebruiksvriendelijk is. Natuurlijk kun je ook kiezen voor WordPress, een van de meest gebruikte CMS’en ter wereld. Vrijwel alles wat je wilt is mogelijk in WordPress doordat er zoveel plugins beschikbaar zijn.

Als je webhosting en een domeinnaam hebt gekozen kun je kiezen om zelf aan de slag te gaan met een websitebouwer of je huurt een professional in voor een op maat gemaakte oplossing. Zorg ervoor dat je site mobielvriendelijk is en geoptimaliseerd voor zoekmachines. Voeg duidelijke call-to-action knoppen toe, kwalitatieve productfoto’s en accurate beschrijvingen. En voeg als dat nodig is betalingsmethodes zodat je klanten je producten kunnen bestellen. Een effectieve website of webshop is de sleutel tot succes voor je nieuwe bedrijf!

9 Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Ga je een bedrijf starten, dan is het vrijwel altijd verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Vanaf een week voor het starten kun je je bedrijf inschrijven, hiervoor maak je een afspraak bij de KvK. Neem altijd een geldig legitimatiebewijs mee. Meer hierover lees je op de website van de KvK. Tegelijkertijd met het aanmelden bij de KvK meld je jouw bedrijf ook aan bij de belastingdienst. Dit regelt de KvK voor je, je gegevens worden doorgegeven aan de belastingdienst. Per post krijg je dan een btw-nummer thuisgestuurd.

10 Administratie

Vaak niet de reden dat je wilt ondernemen, maar wel belangrijk: de administratie. Het is handig en vaak verplicht een overzicht bij te houden van je inkomsten en uitgaven. Heb je een voorraad nodig omdat je fysieke producten gaat verkopen? Dan wil je duidelijk hebben wat je voorraad is. Je hebt vaak een bewaarplicht van de administratie, houd hier dus rekening mee. Verder maak je een overzicht van de te versturen facturen en bewaar je de welbekende bonnetjes die je nodig hebt om de BTW te betalen. Globaal in deze stap zorg je dus voor een overzicht van:

  1. De facturen die je maakt
  2. De facturen die je betaalt
  3. Je inkomsten en uitgaven
  4. Afhankelijk van je onderneming: voorraadbeheer, personeelskosten, onroerende zaken, etc.

Ook kies je in deze stap de vergunningen en verzekeringen die je nodig hebt, bijvoorbeeld een aansprakelijkheidsverzekering of een arbeidsongeschiktheidsverzekering.Een zakelijke rekening openen is een logische stap, je hebt dan goed overzicht van al je zakelijke uitgaven en je voorkomt hiermee dat je privé- en zakelijke administratie door elkaar lopen.

11 Vinden van klanten met SEO of Adwords

Het vinden van klanten met SEO, AdWords of sociale media is belangrijk in de groeistrategie van elk nieuw bedrijf. Wanneer je begint met jouw bedrijf, is het niet alleen van belang om een goede basis te leggen met een sterke strategie en product, maar ook om andere kanalen in te zetten voor klantenwerving. 

Verdiep je in SEO (zoekmachineoptimalisatie) zodat je website hoger scoort in Google, waardoor je meer bezoekers trekt. SEA (Search Engine Advertising) zet je bedrijf direct in de schijnwerpers met betaalde advertenties die gericht zijn op specifieke zoektermen. Dat kan snel resultaat opleveren. 

Sociale media zijn onmisbaar voor het opbouwen van een merkidentiteit en directe interactie met je doelgroep. Je kunt volgers verdienen door boeiende content te maken en gerichte advertenties in te zetten op platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.

Registreer jouw unieke domeinnaam