Webshop Weekly: logistiek, leveranciers en voorraadbeheer

De bestellingen stromen binnen en je klanten zitten klaar om hun pakketje in ontvangst te nemen. Dit is de stap waarin je ervoor zorgt dat de overgang van de bestelling naar de levering als een geoliede machine loopt. Hoe je dat precies doet, lees je in dit blog.

voorraadbeheer webshop
Yourhosting
18 mei 2020

Logistiek

Waar kies jij voor: zelf je pakketjes sturen of besteed je het liever uit aan een fulfilment partij?

ZELF PAKKETTEN VERSTUREN

Misschien loopt je webshop niet direct storm en heb je in het begin genoeg ruimte en tijd om zelf dozen in te pakken en de orders te versturen. Het voordeel hiervan is dat je het pakketje zo persoonlijk kunt inpakken als je zelf wilt, bijvoorbeeld met een leuke handgeschreven kaart.

Het versturen van de pakketjes doe je via partijen als DHL of PostNL bijvoorbeeld. Vaak is het mogelijk om bij veel pakketjes een deal te maken met de partij waardoor je iets goedkoper uit bent. Handig, want dan kun jij de kosten voor verzending verlagen in je webshop. In je CMS selecteer je gemakkelijk de aanbieder naar keuze en dan wordt er automatisch een berekening gemaakt van de verzendkosten in het winkelmandje.

Voordelen zelf pakketten versturen:

  • Controle over het proces
  • Mogelijkheid om het pakketje te personaliseren
  • Relatief goedkoop

EEN FULFILMENT PARTIJ AANHAKEN

Als je geen zin hebt om elke dag naar het postkantoor te gaan om pakketjes te sturen, of als je webshop zo succesvol is dat het niet meer te doen is, dan kun je een fulfilment partij inschakelen. PostNL doet dit bijvoorbeeld ook. De fulfilment partij neemt eigenlijk alles rondom de logistiek over. De orders komen daar binnen en zij zorgen ervoor dat bezorgingen en retourneringen via hen afgehandeld worden. Daarnaast worden de producten bij de fulfilment partij opgeslagen.

Dit biedt heel veel voordelen, maar kost wel veel geld. Meestal kun je alleen met een fulfilment partij in zee gaan bij een x-aantal bestellingen. Daar tegenover staat dat je wel veel tijd overhoudt en een boel zorgen minder hebt.

Voordelen aanhaken fulfilment partij:

  • Geen zorgen meer over de opslag en logistiek
  • Scheelt heel veel werk
  • Tijd over voor andere dingen zoals marketing
  • Ook tijdens je vakanties worden pakketjes gewoon bezorgd
  • Meestal lagere verzendkosten doordat de fulfilment partij een deal heeft met de vervoerder

VERZENDKOSTEN IN JE WEBSHOP

De manier waarop jij pakketjes verstuurt, heeft invloed op de bezorgkosten in je webshop. Je wil niet dat je klanten wegjaagt met hoge verzendkosten, maar soms zijn de verzendkosten daadwerkelijk hoog en je wil natuurlijk wel winst maken. Wat je dan kunt doen is de prijzen van je producten verhogen zodat je gratis verzending aan kunt bieden. Zo schrik je je klanten niet af in het winkelmandje als ze op het punt staan de aankoop te voltooien.

Wat je ook veel ziet bij webshops is dat de verzendkosten wegvallen vanaf een x-bedrag. Bijvoorbeeld vanaf €25,- gratis verzending. Dit kan nog net het laatste duwtje voor een klant zijn om meer te bestellen, want waarom zou je voor €20,- bestellen terwijl je onder aan de streep hetzelfde betaalt wanneer je voor €25,- bestelt.

Bestellingen verpakken

Ja, een doos is in principe meestal voldoende. Maar de manier waarop jij jouw order verpakt, heeft impact op hoe de klant zich voelt. Een saaie doos openmaken waar je bestelling in zit, is toch minder spannend dan wanneer het een leuke doos is met een persoonlijke boodschap en een kortingsvoucher voor de volgende bestelling. De verpakking van je order is eigenlijk een vorm van marketing, want je wil dat de klant de volgende keer weer bij jou bestelt.

Petra van Petra’s Bloemenshop geeft de klanten bijvoorbeeld instructies voor de plant mee bij elke bestelling. Een extraatje waar de klant echt wat aan heeft en wat er net voor kan zorgen dat de klant nog een keer bij Petra bestelt.

Zoals ik eerder aangaf kun je bij het zelf versturen van je pakketje deze zo persoonlijk maken als je wil. Via een fulfilment partij kan dit niet altijd, maar dat verschilt per partij.

Voorraadbeheer

Voorraadbeheer is één van de lastigste dingen bij een webshop. Je wil namelijk niet te weinig aanbod hebben, want dan nemen mensen je producten niet af. Maar je wil ook niet teveel hebben want als je de voorraad niet kwijtraakt, kost dit geld.

Eerder genoemde fulfilment partijen nemen in sommige gevallen ook het voorraadbeheer uit handen. Mocht je nog niet met een fulfilmentbedrijf willen of kunnen samenwerken, dan zijn er softwareprogramma’s als Picqer of Exact Online die je helpen bij het inzichtelijk maken van hoeveel voorraad er verkocht wordt of juist niet. Je kunt hier exact zien hoeveel voorraad je nodig hebt of waar je juist te veel voorraad van hebt.

De meeste CMS’en bieden ook inzicht in het aantal orders en producten dat je verkoopt in je webshop. Orders kun je in CMS zelf zien en als je de daadwerkelijke prestaties van je producten wil zien, is er een integratie met Kliken of Google Analytics mogelijk.

Leveranciers

Als je producten inkoopt bij leveranciers, dan is dit nog een extra factor waar je rekening mee moet houden. Als jij de belofte naar je klant maakt dat een product binnen twee werkdagen geleverd wordt, dan moet het product op tijd bij jouw opslag zijn vanuit de leverancier. Een goede band en vertrouwen is dus erg belangrijk als je met een leverancier in zee gaat.

Er zijn verschillende manieren om leveranciers te vinden. Gewoon via Google, of contact zoeken met een merk of groothandel. Maar vergeet ook offline winkels niet, zij willen misschien ook hun producten via een webshop verkopen.

Dan er is ook nog de afweging om een nationale of internationale leverancier te zoeken. Bij een internationale leverancier in bijvoorbeeld China liggen de inkoopkosten een stuk lager, maar heb je wel kans dat je invoerrechten moet betalen en het duurt langer voordat het product geleverd wordt.

Let erop dat als je met leveranciers werkt, je wel voldoet aan de wet- en regelgeving volgens de eCommerce industrie.

Hoe richt jij deze processen in? Besteed je het uit of doe je liever alles zelf? Laat het weten in de reacties!

Dit blog is onderdeel van de Webshop Weekly. Een challenge waarin we je uitdagen om binnen enkele weken je eigen webshop te bouwen. Tijdens de challenge geven wij jou alle handvatten die je nodig hebt om een succesvolle webshop neer te zetten. Meedoen? Schrijf je hier in.

Wil je een overzicht van alle stappen tijdens de Webshop Weekly? Bekijk dan de ‘Webshop maken’-pagina.

Alle blogs in de Webshop Weekly Serie: