Webshop Weekly: Wetgeving voor webshops

Ga je een webshop beginnen, dan moet je ook voldoen aan de wet. Binnen de EU bestaat er een wetgeving waar jij als webshop-eigenaar aan moet voldoen.

wetgeving webshops
Yourhosting
22 mei 2020

Wet ‘Koop op afstand en bedenktijd’

Deze wet beschermt consumenten bij een aankoop in je webshop. Een klant ziet niet direct wat hij koopt in je webshop, hij kan het niet voelen of vastpakken bijvoorbeeld. Ook vindt er geen persoonlijk contact plaats tussen jou en de koper. Daarom geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Jouw klant heeft 14 dagen de tijd om zonder opgaaf van reden de verkoop ongedaan te maken. Er zijn wat uitzonderingen en bijzonderheden aan deze wet, zie daarvoor de website van de consumentenbond.

Wetgeving voor cookies

Plaats je niet-functionele cookies via je website? Dan moet je daarvoor toestemming vragen via een cookiemelding. Niet-functionele cookies zijn onder andere de cookies die je voor advertentiedoeleinden gebruikt. Voor tracking-cookies heb je bijvoorbeeld altijd toestemming nodig. Voor functionele cookies, dus de cookies die geplaatst worden om de website beter te laten presteren, heb je geen toestemming nodig. Functionele cookies zijn bijvoorbeeld cookies die onthouden wat er in het winkelmandje zit. Op de website van Justitia en in ons blog lees je meer over de cookiewet. 

Zorg ervoor dat je een cookiebeleid hebt opgesteld waarin je informeert welke cookies je verzamelt. Deze pagina hoort ook toegankelijk te zijn voor je website-bezoekers.

De Algemene Verordening Gegevensbescherming

De AVG (of GDPR) is een belangrijke wet voor je online onderneming. Sinds 2018 is deze wet van kracht en stelt dat je een goede reden moet hebben om persoonsgegevens te verzamelen of verwerken. Wil je een geboortedatum opslaan, terwijl dit niet nodig is voor een bestelling? Dan heb je hier expliciet toestemming voor nodig en moet je omschrijven wat je met deze gegevens wil doen. Je mag nog altijd gegevens verwerken die nodig zijn om bestellingen te kunnen leveren, zolang je dit maar hebt omschreven. Zorg dus dat je in kaart hebt gebracht welke gegevens je verwerkt, hoe je deze gegevens verwerkt en welke beveiligingsmaatregelen je neemt.

Naast het zorgvuldig verwerken van persoonsgegevens heb je ook een informatieplicht. Dit kan in de vorm van een privacyverklaring. Hierin zet je welke gegevens worden verzameld en waarom. Ook staat hierin de bewaartermijn van de gegevens en hoe een klant een verzoek kan doen tot opvragen van zijn of haar gegevens, een klant heeft namelijk het recht om alle gegevens die je over hem of haar bewaart bij je op te vragen en te laten verwijderen.

Lees hier ook de blogs over de AVG:

Eigenlijk ook onderdeel van de AVG: een SSL-certificaat. Met de komst van de AVG ben je verplicht te zorgen voor een optimale beveiliging van persoonsgegevens. Een SSL-certificaat zorgt voor een beveiligde verbinding tussen de browser van de gebruiker en de server waarop de webshop staat. Zo hebben derden geen toegang tot deze gegevens en kunnen je klanten veilig een bestelling plaatsen op je webshop. Check hier welk SSL-certificaat je nodig hebt.

In een van onderstaande blogs lees je meer over SSL:

Algemene voorwaarden

In de algemene voorwaarden zet je alle rechten en plichten voor jezelf en van de klant, dus eigenlijk alle regels die gelden voor je overeenkomst. Dit zijn bijvoorbeeld de betalingstermijn, leveringsvoorwaarden, het proces van retourneren, garanties en bedenktermijn.

Algemene voorwaarden zijn niet in alle gevallen verplicht, maar zeker wel aan te raden. Met duidelijke algemene voorwaarden voorkom je conflicten met klanten. Heb je algemene voorwaarden opgesteld? Dan ben je wel verplicht je daaraan te houden. Daarbij moeten je voorwaarden ook redelijk zijn en mag je ze niet zomaar veranderen. De KvK heeft tips voor het opstellen van de algemene voorwaarden opgesteld.

Extra regels

Naast de wetgeving zijn er ook andere regels waar jij je aan moet houden. Zo is het belangrijk dat je het KvK nummer en je BTW nummer goed vindbaar zijn op je website. Een logische plek hiervoor is de footer en de contactpagina van je website. Wat er verder op je website moet staan:

  • De naam en handelsnaam van je onderneming
  • Het adres
  • Het e-mailadres en minimaal een andere mogelijkheid tot direct contact
  • KvK nummer en het BTW Nummer
  • Het bezoekadres

Lever je producten? Dan ben je ook verplicht om de prijs inclusief alle bijkomende kosten zoals die van levering te vermelden.

Informatie bij levering

Ga je producten versturen, dan ben je ook verplicht hier informatie over te sturen. In deze communicatie zet jij de hierboven genoemde informatie, maar ook informatie over garanties, terugsturen van producten, contactgegevens en terugbetalingen.
Afhankelijk van de producten die je gaat verkopen kunnen er meer wetten van toepassing zijn. verdiep je hier dan ook zeker in, zo voorkom je ellende achteraf.

P.S. dit blog is onderdeel van de challenge Webshop Weekly! Schrijf je in voor de challenge.

Wil je een overzicht van alle stappen tijdens de Webshop Weekly? Bekijk dan de ‘Webshop maken’-pagina.

Alle blogs in de Webshop Weekly Serie: