- 22 mei 2020

Webshop Weekly: de algemene voorwaarden voor webshops

De welbekende kleine lettertjes: de algemene voorwaarden! Wat staat erin, en is het echt nodig?

In de voorwaarden staan de rechten en plichten van je klanten, maar ook voor jezelf. Algemene voorwaarden plaatsen op je webshop is niet verplicht, maar wel aan te raden omdat het duidelijkheid schept. Goed om te weten is dat als je eenmaal de voorwaarden hebt opgesteld, je ook verplicht bent hieraan te houden.

Wat staat er in de algemene voorwaarden?

Er zijn bepalingen die eigenlijk standaard wel terugkomen. Veel voorkomende bepalingen zijn onder andere:

  • Betalingstermijn
    Binnen welk termijn wil je dat je klanten betalen? Er is een wettelijke betalingstermijn, maar wil je deze termijn verkorten of juist verlengen, dan mag je dit vastleggen in de algemene voorwaarden.
  • Levering
    wat zijn de levertijden, wat gebeurt er in het geval van overmacht, en wie betaald de transportkosten?
  • Aansprakelijkheid
    Als ondernemer ben je in principe aansprakelijk voor schade aan je producten. Deze aansprakelijkheid mag je beperken met voorwaarden. Let er wel op dat je altijd deels aansprakelijk blijft, je kunt nooit alle aansprakelijkheid uitsluiten.
  • Garantie
    Doet het product niet wat je beloofd hebt? Dan kan de klant aanspraak doen op de garantie. In de algemene voorwaarden stel je, jawel, voorwaarden aan deze garantie, bijvoorbeeld de duur van de garantie. Je bent hierin wel gebonden aan de wettelijke regels, je mag niet zelf verzinnen dat de garantie stopt zodra jij het op de post hebt gezet bijvoorbeeld.

Stel je algemene voorwaarden op, dan zijn er een aantal regels die je moet volgen. Zo mogen er alleen randvoorwaarden instaan. Dit is niet de plek om de prijzen of kenmerken van je product te vermelden. Ook zijn het standaard voorwaarden, ze gelden voor al je producten en diensten.

Regels van algemene voorwaarden

  1. Maak de voorwaarden beschikbaar voor of tijdens de koop van de dienst of het product.
    Dit kun je doen voor de algemene voorwaarden beschikbaar te stellen tijdens het bestelproces en de link naar de voorwaarden in de footer te vermelden. In ieder geval moet de klant de voorwaarden kunnen inzien voordat hij of zij een aankoop doet in je webshop.
  2. Wijzig deze niet zomaar
    Je moet je klanten kennisgeven dat de voorwaarden gewijzigd zijn, maar let er ook op dat de wijzigingen die je toevoegt redelijk zijn.
  3. Zet niets onredelijks in de voorwaarden
    Dit zijn voorwaarden waar een koper niet aan kan voldoen of die niet waargemaakt kunnen worden. Een voorbeeld hiervan is dat jij niet verantwoordelijk bent voor de schade aan het product, of dat je zomaar een vervangend product mag verkopen als het origineel niet meer beschikbaar is, terwijl een consument hier dan niet van mag afzien.
  4. Wees duidelijk en maak het zo eenvoudig mogelijk
    De algemene voorwaarden moeten duidelijk zijn voor je klanten. Voldoe je niet aan deze regels? Dan heeft een klant het recht om de voorwaarden te vernietigen. Dit betekent dat de algemene voorwaarden dan niet meer geldig zijn.

Tips voor het opstellen van Algemene voorwaarden

  1. Gebruik een model
    Natuurlijk kun je zelf from scratch algemene voorwaarden opstellen, maar nog veel makkelijker is om een model te gebruiken. Bij je brancheorganisatie zijn verschillende modelteksten te vinden. Je kunt ook een juridisch adviseur inschakelen.
  2. Lever het document aan bij de KvK
    Dit heet deponeren. Als je je Algemene voorwaarden aanlevert bij de KvK zijn ze altijd opvraagbaar en hebben ze een sterkere bewijsfunctie
  3. Check regelmatig of je voorwaarden nog kloppen
    Zo houd je je voorwaarden actueel.

Petra’s Bloemenshop

Ook Petra van Petra’s Bloemenshop wil graag algemene voorwaarden hebben om eventuele conflicten met klanten te voorkomen. Omdat Petra geen ervaring heeft met het opstellen hiervan, gebruikt ze het format van Thuiswinkel.org. Op de website van Petra lees je welke bijzonderheden voor haar gelden.

Lees ook de andere blogs van de Webshop Weekly:

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *