- 02 november 2020

Woocommerce: Zelf een webshop maken met WordPress

Helemaal nu is het online ondernemerschap razend populair. Steeds meer webshops openen de virtuele “deuren”. Of je nu al eigenaar bent van een fysieke winkel bent of gewoon een eigen webwinkel wilt, je kunt zelf aan de slag met het maken van de webshop. Hoe? Met de WooCommerce plugin van WordPress bijvoorbeeld. Ik leg je graag meer uit over wat het is, hoe je je webshop maakt en meer.

Wil je direct aan de slag met WordPress? Ga naar onze WordPress hosting pagina voor alle pakketten. En we hebben ook een WordPress website maken stappenplan voor als je een reguliere website wilt maken.

De onderwerpen die ik met je doorneem in dit WooCommerce-blog zijn:

Wat is WordPress WooCommerce?

Ik gaf al aan de WordPress WooCommerce een plugin is. Dat houdt in dat het een extensie is op je gewone WordPress website. Dat betekent niet per se dat je huidige WordPress-website in één keer omgetoverd kan worden tot een WordPress webshop. Er zijn namelijk specifieke thema’s en plugins die gemaakt zijn voor WooCommerce. Je website krijgt zo een webshop look-and-feel en je hebt eigenschappen voor WooCommerce tot je beschikking die je bij een regulier thema niet krijgt.

De WooCommerce plugin zelf is eigenlijk de basis voor jouw webshop, waar je alle producten toevoegt en instellingen beheert voor je webshop. De integraties met andere plugins en thema’s maken uiteindelijk dat jouw webshop er professioneel uitziet en over belangrijke kenmerken beschikt.

Jeuken je handen al? Aan de slag!

1. Begin met een goed plan

Voordat we aan de volgende stappen beginnen, raad ik het je echt aan om je eerst goed te buigen over een zo volledig mogelijk plan voor je WordPress webshop. Alles wat je van tevoren bedenkt, maakt keuzes verderop in het stappenplan makkelijker.

Het is verleidelijk om maar gewoon aan je webshop te beginnen, maar de kans is groot dat je dan al gauw verstrikt raakt in alle mogelijkheden van WordPress en WooCommerce.

Het plan hoeft echt niet in beton gegoten te zijn, maar denk na over dingen als het design van je webshop, welke webshops je mooi vindt van concurrenten, wat je eisen zijn voor je webshop (nieuwsbrief inschrijvingsmogelijkheid, betaalmethoden, etc.), welke producten je aanbiedt en in welke categorieën… Teken je webshop uit, zodat je een basis hebt waar je verder mee werkt.

We hebben ook een blog over de voorbereidingen van je webshop als je hier nog meer in wilt duiken.

2. Hosting, domeinnaam en SSL

Voor jouw WordPress webshop heb je eerst een hostingpakket, domeinnaam en SSL-certificaat nodig. Heb jij al minimaal een Plus pakket, een domeinnaam en een SSL-certificaat? Goed bezig! Je kunt gelijk door naar stap 3. Als je deze producten nog niet hebt, lees dan eerst nog even verder.

Het juiste hostingpakket

Hosting heb je nodig om jouw WordPress webshop bereikbaar te maken voor bezoekers. Zie het als het gebouw dat je huurt voor je winkel.

Omdat een webshop over het algemeen meer eisen heeft dan een reguliere website, raden wij minimaal het Plus pakket aan van onze hostingpakketten. De afbeeldingen van je producten, de teksten bij elk van deze producten, eventuele productvideo’s, het zijn allemaal dingen die ruimte vragen. En je wil natuurlijk ook veel verkeer hebben op je webshop en dat als dat gebeurt, je webshop er niet uit klapt of ontzettend traag is. Dit maakt dat een Plus pakket vaak de beste keuze is voor beginnende webshops, upgraden kan altijd nog.

De perfecte domeinnaam

Als hosting het winkelgebouw is, dan kun je de domeinnaam vergelijken met het adres. Het is leuk dat jij een winkel hebt, maar als niemand het adres weet, komen ze er ook niet.

Als je al een fysieke winkel hebt, dan kan ik me voorstellen dat de domeinnaam een soortgelijke naam krijgt. Is deze bezet? We hebben in een blog tips voor als de domeinnaam bezet is. En als je nog geen idee hebt voor een domeinnaam, hebben we ook een blog met tips voor de perfecte domeinnaam!

Het SSL-certificaat

Als bezoekers in jouw winkel hun gegevens achterlaten, dan gaan ze ervan uit dat jij die gegevens niet doorspeelt naar vreemden in je winkel. Dat is op het internet net zo, alleen gebeurt het daar veel meer dat derden toch toegang krijgen tot gegevens. Dus bezoekers verwachten niet alleen dat je de gegevens niet doorspeelt, ze willen er zeker van zijn. Doe je dat niet? Dan houd je je als webshopeigenaar niet aan de (AVG-)wet en kun je flinke boetes krijgen.

Met een SSL-certificaat worden de gegevens die de browsers van jouw bezoekers uitwisselen met jouw webshop versleuteld. De gegevens zijn daardoor onleesbaar voor derden. Je herkent een website of webshop met SSL-certificaat door het slotje in de adresbalk en het feit dat de URL met ‘https’ in plaats van ‘http’ begint.

Adresbalk met slotje 

Er zijn gratis SSL-certificaten van Let’s Encrypt en betaalde SSL-certificaten van (in ons geval) Sectigo, voorheen Comodo. Een betaald SSL-certificaat is exclusiever, je kunt deze niet zomaar zonder check op je website installeren. Daardoor komt deze vorm van SSL ook betrouwbaarder over. Vooral het Extended Validation SSL-certificaat laat zien dat je de gegevens van je bezoekers erg serieus neemt. Voor dit SSL-certificaat is namelijk een bedrijfscheck vereist.

3.      Installeer WordPress en WooCommerce

Met jouw hostingpakket krijg je toegang tot de Hostingmanager in Mijn Account. Hier installeer je in één klik WordPress. Als dat gelukt is, ga je naar ‘Plugins’ –> ‘Nieuwe plugin’. Zoek naar ‘WooCommerce’ en installeer en activeer de plugin. Je krijgt een wizard te zien met vragen over wat je voor je webshop wilt. Je kunt dit later altijd nog aanpassen.

4.      Kies het thema voor jouw WordPress webshop

Met het thema voor je WordPress webshop bepaal je grotendeels het design. Er zijn ontzettend veel thema’s die een goede WooCommerce-integratie hebben. Ik geef je drie tips voor gratis en betaalde thema’s.

Gratis WooCommerce-thema’s

Met gratis WordPress-thema’s kun je meestal prima een website maken, er zijn alleen minder mogelijkheden dan bij betaalde thema’s. Als je in het begin liever niet te veel geld uitgeeft aan je WordPress webshop, dan zijn de volgende thema’s goede opties:

  1. Overlay: Overlay is een populair thema voor WooCommerce-webshops omdat er – voor een gratis thema – veel mogelijkheden zijn in het design. Je kunt veel kleuren zelf instellen zodat je huisstijl helemaal terugkomt op je website.
  2. Hestia: het Hestia thema ziet er lekker strak en overzichtelijk uit. Het is een erg geliefd thema bij veel WooCommerce-gebruikers. Bij dit thema kun je een routebeschrijving en fotogalerij aan je webshop toevoegen, mochten dat elementen zijn die jij graag op je webshop wilt.
  3. Neve: Neve is ideaal voor zowel beginners als ervaren webshopeigenaren. Een belangrijk voordeel van dit thema is dat ze zich heel erg richten op de mobielvriendelijkheid van de webshop. De meeste aankopen worden per telefoon gedaan, dus dan wil je ook dat je webshop er op de mobiele telefoon goed uitziet.

Ben je bereid om meer te betalen voor je WordPress webshop? Overweeg een betaald thema. Je hebt dan meer vrijheid om je webshop helemaal naar je eigen smaak in te richten. Dit is onze top 3, ze zijn allemaal voor $59 per jaar te bestellen:

  1. Flatsome: Dit is het meest populaire WooCommerce-thema op ThemeForest (website die WordPress-thema’s verkoopt). En dat is niet zonder reden. De builder van Flatsome maakt het zeer eenvoudig om een mooie webshop in elkaar te zetten. Door middel van klikken en slepen zet je gemakkelijk zelf je webshop in elkaar en je hebt erg veel keuzevrijheid voor het uiterlijk en de kenmerken van je webshop.  
  2. Porto: Met Porto maak jij een webshop met alles erop en eraan. Als je ook nog de plugin Elementor installeert, kun je net als bij Flatsome jouw webshop in elkaar klikken en slepen. Ook Porto is één van de bekendste WooCommerce-thema’s dat er is.
  3. Shopkeeper: Shopkeeper is ook een erg gebruiksvriendelijk WooCommerce-thema. Het kan wat minder “intimiderend” overkomen dan bijvoorbeeld Flatsome door de lay-out van het platform, maar je hebt wel veel mogelijkheden voor je webshop. Ook bij dit thema kun je je webshop in elkaar klikken en slepen, wat toch vaak het natuurlijkst en fijnst werkt.

Met elk van de bovengenoemde thema’s kun je zelf gemakkelijk je webshop in elkaar zetten. Houd er wel rekening mee dat het je veel tijd kan kosten. Maar bij een webshop is het erg belangrijk dat deze goed in elkaar staat voordat je live gaat. Je wil niet dat linkjes niet werken, foto’s korrelig zijn, etc. want dat kan een negatief effect hebben op het imago van je webshop. 

5.      Vul je webshop aan met plugins (voor betaling en levering)

Plugins zijn aanvullingen op je website. WooCommerce is van zichzelf al een plugin, maar je hebt ook plugins die WooCommerce ondersteunen. Volg je me nog? Ik geef je een paar voorbeelden van plugins die je kunt installeren als je jouw webshop nog geavanceerder of gebruiksvriendelijker wilt maken:

1.      Mollie Payments

iDeal is in Nederland het meest gebruikte betaalmiddel, als webshop is het dus belangrijk dat je dit ook aanbiedt. Door middel van de Mollie Payments plugin kunnen klanten via iDeal in je webshop betalen. Een klein percentage van het bedrag gaat dan naar Stichting Mollie Payments. PayPal komt al als standaard betaaloptie bij WooCommerce.

2.      PostNL

Met de PostNL-plugin kun je als je een contract hebt bij PostNL, de verzendkosten automatisch laten berekenen in het winkelmandje. Afhankelijk van het gewicht van het pakketje en waar deze naartoe moet, verschijnen de bezorgkosten bij je klanten in het winkelmandje. Daarnaast kun je via de plugin gemakkelijk verzendlabels printen en je klanten krijgen automatisch een track & trace e-mail als ze besteld hebben.

3.      WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips

Een andere handige plugin is de WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips plugin. Met deze plugin wordt er namelijk automatisch een PFD van de factuur meegestuurd met de bevestigingsmail. En je kunt ook automatisch pakbonnen aanmaken. Dit kan allemaal in bulk en je kunt de lay-out zelf aanpassen. De plugin is zelf gratis, als je gebruik wilt maken van nog meer features, kun je voor de premium (betaalde) variant gaan.

6.      Maak pagina’s aan in je webshop

Als de basis van je WordPress webshop enigszins staat en je alvast een aantal plugins hebt geïnstalleerd, dan kun je pagina’s aanmaken voor de webshop. De pagina’s die je aanmaakt voor je webshop hangen helemaal af van de soort webwinkel die je hebt. De meeste webshops hebben in ieder geval deze pagina’s:

  • Home
  • Producten (/categorieën/catalogus)
  • Winkelmandje
  • Over ons
  • Contact (/support/klantenservice)
  • FAQ (/veel gestelde vragen)
Een nieuwe pagina maken

Onder producten heb je per webshop verschillende categorieën. Bij een kledingwinkel bijvoorbeeld: tops, broeken, jassen, schoenen, etc.

De pagina’s kun je in het dashboard van WordPress aanmaken en vervolgens bewerken via het thema dat je hebt.

Je leest in ons blog over het maken van een webshop meer over pagina’s. En kijk ook tussen de tips voor meer informatie over het maken van je webshop.

7.      Voeg je producten toe aan je webshop

In WooCommerce kun je de producten voor je webshop toevoegen. Hier kun je zelf de categorieën bepalen en per categorie de producten toevoegen. Ook kun je de voorraad van je webshop via WooCommerce beheren. Zo houd je precies in de gaten welke producten bijna uitverkocht zijn en waar je nog voldoende voorraad van hebt.

Wil je meer weten over voorraadbeheer voor je WordPress webshop? Lees het blog waarin we je alles uitleggen over voorraadbeheer, leveranciers en logistiek.

8.      Maak je webshop vindbaar via Google en social media

Als je webshop gemaakt is en de producten toegevoegd zijn, dan is deze in principe klaar om gepubliceerd te worden. Maar na het publiceren ben je als webshop-eigenaar nog niet klaar. Je wil natuurlijk ook dat je producten gevonden worden.

Er zijn een aantal manieren om via Google gevonden te worden. Je hebt bijvoorbeeld SEO (Search Engine Optimization) en SEA (Search Engine Advertising). SEO houdt in dat je organisch gevonden worden door je website zo gebruiksvriendelijk mogelijk in te richten. Zoekmachines als Google vinden het belangrijk dat jouw webshop fijn werkt voor de bezoekers. Dat wordt beloond met een hogere positie in zoekresultaten. Bij SEA betaal je ervoor om hoger in de zoekresultaten te staan. Hoe SEO en SEA precies werken lees je in ons SEO en SEA blog speciaal voor webshops.

En natuurlijk is er ook nog social media wat helpt bij het vindbaar maken van je webshop. Denk aan Facebook-, Pinterest- of Instagram-advertising. We hebben ook over social media inzetten voor je webshop een blog geschreven.

Meer tips voor je WordPress webshop

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *