Zelf je website maken als zzp’er? Volg deze stappen!

Als zzp’er doe je veel dingen zelf, dat is waarschijnlijk de reden dat je het bent. Soms is het leuk dat je alles zelf doet, soms iets minder (waar heb ik nu toch dat bonnetje gelaten?). Een website hoort bij een onderneming, maar waar bij de één de handen beginnen te jeuken, ziet de ander het meer als een ‘moetje’.

website maken zzp
Yourhosting
5 februari 2020

Je kunt het maken van je website uitbesteden, of je bespaart die kosten en maakt zelf je website. Moeilijk? Hoeft niet! Er zijn website builders waarbij je alleen hoeft te klikken en slepen. En wat je verder nog moet doen, dat leg ik je stap voor stap uit in dit blog.

1.      Registreer jouw bedrijfsnaam als domeinnaam

Je wordt makkelijker gevonden als jouw domeinnaam (het webadres) hetzelfde is als jouw bedrijfsnaam. En het is voor (potentiële) klanten handiger om dezelfde naam te onthouden, dan twee verschillende namen.

Registreer dus je bedrijfsnaam. Geeft de domeinnaamchecker aan dat de domeinnaam al bezet is? Er zijn dan drie dingen die je kunt doen:

  1. Een andere domeinnaamextensie kiezen

Wilde je jouwdomeinnaam.nl registreren, maar is deze bezet? Misschien is er een andere domeinnaamextensie die je kunt kiezen, zoals jouwdomeinnaam.com of jouwdomeinnaam.site. Zo heb je toch je bedrijfsnaam als domeinnaam. Communiceer de extensie wel duidelijk, vaak gaan mensen er bij Nederlandse websites vanuit dat de extensie .nl is.

  1. Achterhaal wie de eigenaar van de domeinnaam is

Is de domeinnaam bezet, maar zie je dat de website niet ingericht is? Misschien kun je de domeinnaam overkopen van de eigenaar. Via het WHOIS-register zie je wie de eigenaar van de domeinnaam is. De kans is wel aanwezig dat de eigenaar een groot bedrag vraagt voor de domeinnaam.

  1. Kies toch een andere domeinnaam

Wil het écht niet lukken? Dan ben je genoodzaakt om toch een andere domeinnaam te kiezen. Je kunt overwegen om je hele bedrijfsnaam aan te passen bij de KvK, maar misschien is dit wat rigoureus. Probeer het eerst met bijvoorbeeld een variatie op je bedrijfsnaam, maar houd de domeinnaam wel gemakkelijk voor je bezoekers.

Lees voor meer inspiratie onze tips voor de perfecte domeinnaam.

4.      Bepaal hoe je jouw website wil inrichten

Maar voordat je dit doet: bedenk ook wat je überhaupt met je website wil. Dit is belangrijk voor de inrichting ervan. Wil je laten zien dat je expert bent in jouw vakgebied door middel van een blog? Of wil je jouw werk tentoonstellen in de vorm van een portfolio-website? Of is het vooral de bedoeling dat klanten contact met je opnemen?

Wat je wensen ook zijn, teken het eerst globaal uit. De pagina’s die jij belangrijk vindt, wat je op de homepagina wil en denk ook alvast na over kleurgebruik. Voor eenheid en herkenbaarheid is het mooi dat je jouw huisstijl terug laat komen op je website.

Deze stap is belangrijk, want hierna maak je veel sneller je website. Als je geen idee hebt van wat je op je website wil en hoe het eruit moet zien, dan ben je vaak eindeloos aan het klikken en slepen tot het gewenste resultaat. Nu weet je al wat je wil en kies je hier de juiste templates en blokken voor.

5.      Kies een matchend hostingpakket bij jouw wensen

Als je weet hoe jouw website er ongeveer uit komt te zien, kun je daar een passend hostingpakket bij uitzoeken. Hosting is nodig om jouw website te draaien, anders heb je niets meer dan een lege domeinnaam. We hebben tips voor het juiste hostingpakket, maar je kunt er altijd voor kiezen om het eerst bij een Start pakket te houden. Over het algemeen staat je website niet direct bomvol met inhoud en je kunt altijd upgraden als dit nodig is.

6.      Maak het jezelf niet te moeilijk, kies een laagdrempelig CMS

Niet iedereen heeft html-kennis, maar dat is ook niet per se nodig om toch een professionele website te maken. Met WordPress kun je het gewoon zelf. Bekijk onze ‘WordPress website maken’-pagina voor een stap-voor-stap uitleg van het maken van een WordPress-website. WordPress is uitgebreider door de vele plugins en templates, met YourWebsite is het super makkelijk om een website te maken. Dat kan ik je wel vertellen, maar je kunt het ook zelf ondervinden via de demo op onze website.

Probeer tijdens het ontwerpen van je website zoveel mogelijk vanuit je bezoekers te denken. Is het logisch dat het contactformulier daar staat? Spreken de kleuren aan, of overheersen ze te veel? Vraag ook mensen in je omgeving wat zij van je website vinden. Geef ze een opdracht om bijvoorbeeld contact met je op te nemen via de website, hoe gaat dat? Waar lopen ze tegenaan?

7.      Denk om de persoonsgegevens van je websitebezoekers

Met een SSL-certificaat worden de gegevens die bezoekers met jouw website uitwisselen versleuteld. Derden kunnen deze gegevens dan niet meer lezen. Belangrijk, want als je om persoonsgegevens vraagt, is een SSL-certificaat verplicht vanuit de AVG-wet. Maar ook als je niet om persoonsgegevens vraagt, voorkom je met SSL dat jouw website bezoekers een “Onveilig”-melding te zien krijgen zodra ze op jouw website komen.

8.      Je website vindbaar maken met SEO

Is je website gepubliceerd? Maak ‘m vindbaar door middel van SEO (Search Engine Optimization). SEO is een vak apart, maar wel heel belangrijk. Het houdt namelijk in dat jij je website zo inricht, dat Google je website kan vinden. En daarmee dus ook jouw potentiële klanten. Hoe beter je SEO, hoe hoger je in de zoekresultaten staat met jouw website.

Plan een paar dagen in om je goed in SEO te verdiepen, het is het waard. Wij hebben een heleboel blogs over SEO die jou op weg helpen.

9.      Houd prestaties in de gaten met Google Analytics

Met alleen een website maken en plaatsen ben je er nog niet. Voor de vindbaarheid is het namelijk ook belangrijk dat je in de gaten houdt hoe je website het doet. Welke pagina’s worden veel bezocht? Welke iets minder? Deze stap gaat hand in hand met de vorige stap. Als je ziet dat een belangrijke pagina weinig bezoekers krijgt, dan is SEO erg belangrijk. Gebruik je de juiste zoekwoorden? Heb je ALT-teksten aan je afbeeldingen toegevoegd? Staan er genoeg tussenkopjes op de pagina.

Let ook op bounce-percentages. Dit is het aantal bezoekers dat jouw website binnen 10 seconden verlaat. Als het bounce-percentage erg hoog is, dan kunnen ze waarschijnlijk niet vinden wat ze zoeken of houdt de pagina vanwege een andere reden niet lang genoeg de aandacht vast. Optimaliseer de pagina en kijk na bijvoorbeeld twee weken of je verschil ziet.

Een website maken hoeft niet moeilijk te zijn als zzp’er. Het kost je nu iets meer tijd, maar je hebt wel alles zelf in de hand. Je bent niet afhankelijk van een andere partij als je iets op je website wil plaatsen of veranderen. En je hebt er weer een nieuwe skill bij, misschien zelfs eentje die je als dienst aan wil bieden?

Heb je hulp nodig met je website? Neem contact op met onze klantenservice.