- 01 mei 2020

Webshop Weekly: vul je webshop en structureer producten

Je webshop en huisstijl is gemaakt, nu is het tijd om je webshop te vullen met content als teksten en afbeeldingen. En, om je webshop nog meer conversiegericht te maken, wil je ook een duidelijke structuur aanbrengen. Je komt nu steeds dichterbij het eindresultaat van jouw webshop.

Maak je producten makkelijk vindbaar

Een goede conversiekiller , is dat bezoekers de intentie hebben om een product bij je te kopen, maar het vervolgens niet vinden. Dat wil je zoveel mogelijk voorkomen. Laat dus niets aan de verbeelding over wanneer het op de structuur van je producten aan komt.

Bijvoorbeeld: je bent op zoek naar een grote kamerplant die goed tegen weinig licht kan. Dan is een Sanseveria perfect voor jou. Je gaat naar www.petrasbloemen.shop en vult de eigenschappen in die je zoekt voor jouw plant. Als het goed is, staat de Sanseveria er dan tussen en niet bijvoorbeeld een Strelitzia, die juist veel licht nodig heeft.

Dit wil je met jouw webshop ook doen. Kruip in de huid van jouw doelgroep en bedenk hoe ze zoeken. Je kunt bijvoorbeeld een Excel-sheet maken met je verschillende producten en de manieren waarop men dit product zou kunnen zoeken. Maak vervolgens verschillende filters en categorieën aan in je webshopbuilder en verdeel de producten onder de filters en categorieën.

Bij het voorbeeld van de Sanseveria kun je de categorie bijvoorbeeld ‘Kamerplanten’ noemen, de subcategorie ‘Grote kamerplanten’ en de filters ‘Weinig daglicht’ en ‘Makkelijk in onderhoud’ toevoegen.

Het is wat werk om een goede structuur aan te brengen in je producten, maar het resultaat zal belonend zijn. En zolang je Google Analytics goed in de gaten houdt om te kijken welke route je bezoekers afleggen en of jouw webshop hierop inspeelt, kun je jouw webshop telkens weer optimaliseren.

Schrijf teksten voor je webshoppagina’s

Teksten helpen niet alleen bij het vullen van je website en de gebruiksvriendelijkheid ervan, maar ook bij jouw positie in zoekmachines als Google. Dat gaat hand in hand samen, want Google vindt gebruiksvriendelijkheid belangrijk. Bezoekers moeten makkelijk vinden wat ze zoeken als ze zoekwoorden in Google typen.

We gaan later in de challenge wat meer de diepte in over SEO (zoekmachineoptimalisatie), maar voor het vullen van je webshop zijn in ieder geval de volgende tips handig:

  • Bepaal op welke pagina’s je teksten wil. We noemden het al eerder, doorgaans zijn dit minimaal deze pagina’s: de homepage, ‘Over ons’, ‘Contact’/‘Klantenservice’, ‘Algemene voorwaarden’ en een begeleidend tekstje bij de productpagina’s;
  • Houd je teksten kort en bondig, Je wil dat de bezoekers zo snel mogelijk op de koop overgaan en ze niet te veel vermoeien met lange teksten. Tegelijkertijd is het wel belangrijk dat je alle informatie hebt die ze nodig hebben;
  • Maak bij ‘Contact’ of ‘Klantenservice’ een deel met veelgestelde vragen of een zogenaamde FAQ. Zo neem je eventuele twijfels bij klanten weg en is de koop eerder rond;
  • Schrijf actief. Niet: ‘Bij Petra’s Bloemenshop kun je veel verschillende soorten bloemen vinden’, maar: ‘Bij Petra’s Bloemenshop vind je vele soorten bloemen’. Maak de zinnen zo kort mogelijk en in tegenwoordige tijd;
  • Check je teksten altijd op spelfouten om zo professioneel mogelijk over te komen of laat het checken door iemand die goed is in taal;

Schrijf teksten voor je producten

Heel belangrijk voor je conversies: de manier waarop jij jouw producten verkoopt. In een winkel helpt een vlotte babbel en feitjes over het product die de klant net over de streep trekken. Dit is in een webwinkel niet heel anders.

Bij het product zet je dus eigenlijk jouw verkooppraatje neer. Tegelijkertijd wil de klant misschien meer weten over het product, ook die informatie zet je bij de producten neer. Het is dan soms handig om tabjes te gebruiken bij je producten met bijvoorbeeld ‘Specificaties’ of ‘Productinformatie’. Je lost hiermee twee dingen op: de klant die weinig informatie nodig heeft, gaat eerder op de koop over en wordt niet vermoeid met onnodige informatie. En de klant die graag meer onderzoek doet naar het product, vindt het antwoord op eventuele vragen en gaat ook op de koop over.

Een voorbeeld van Petra’s Bloemenshop voor de Sanseveria is:

“De Sanseveria is een makkelijk te onderhouden kamerplant. Ideaal voor als je nog wel eens vergeet je planten water te geven of een plant zoekt voor een ruimte met weinig lichtinval.”

>> Specificaties

  • Weinig water nodig:
    • Lente en zomer: één keer in de twee weken;
    • Herfst en winter: één keer in de zes tot acht weken.
  • Heeft weinig daglicht nodig
  • Bij veel daglicht worden de bladeren lichtgroen
  • Minimale temperatuur: 13℃ ‘s nachts en 18℃ overdag;
  • Verpotten: direct mogelijk
  • Licht giftig
  • Weinig last van ziektes
  • Oorsprong: Afrika
  • Andere benamingen: Vrouwentongen of Wijventongen
  • In 2009 uitgeroepen tot Studentenplant van het jaar

Zo maak je mooie productfoto’s

Bij mooie productteksten, horen mooie productfoto’s. Ook hiermee verleid je de klant weer om het product te kopen. Een paar tips waarmee jij professionele en mooie productfoto’s maakt:

  • Houd de achtergrond rustig, zo leg je de focus op het product;
  • Een witte achtergrond is het meest gangbaar omdat dit er rustig en strak uitziet;
  • Investeer in een lightbox zodat jouw productfoto’s er professioneel uitzien;
  • Maak de foto’s met een goede camera;
  • Neem foto’s uit verschillende hoeken (afhankelijk van het product);
  • Laat met close-up foto’s de structuur van het product zien.

Budget-tip: veel nieuwere smartphonemodellen beschikken tegenwoordig over een prima camera. Als je genoeg licht hebt, zijn de foto’s vaak scherp genoeg om er professioneel uit te zien. En een lightbox kun je ook zelf maken als je hier liever niet in investeert.

Pro-tip: maak een 360 graden foto of filmpje van het product zodat je bezoekers het product helemaal kunnen zien. Of maak productfilmpjes waarin je een kleine demonstratie geeft van het product.

De stappen uit dit blog hebben veel impact op de voortgang van jouw webshop, want je bent nu bijna aan het einde voordat de webshop live kan. Nog één stap staat je te wachten die we in het volgende blog behandelen: het bestelproces van jouw webshop. Daarna is jouw webshop klaar voor livegang. Maar ook daarna zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om het beste uit jouw webshop te halen, zoals SEO en SEA en e-mailmarketing.

Heb je onze eerdere blogs al gelezen over het bouwen van je webshop? Je vindt ze hier:

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *