Je webshop en huisstijl is gemaakt, nu is het tijd om je webshop te vullen met content als teksten en afbeeldingen. En, om je webshop nog meer conversiegericht te maken, wil je ook een duidelijke structuur aanbrengen. Je komt nu steeds dichterbij het eindresultaat van jouw webshop.
Een goede conversiekiller , is dat bezoekers de intentie hebben om een product bij je te kopen, maar het vervolgens niet vinden. Dat wil je zoveel mogelijk voorkomen. Laat dus niets aan de verbeelding over wanneer het op de structuur van je producten aan komt.
Bijvoorbeeld: je bent op zoek naar een grote kamerplant die goed tegen weinig licht kan. Dan is een Sanseveria perfect voor jou. Je gaat naar www.petrasbloemen.shop en vult de eigenschappen in die je zoekt voor jouw plant. Als het goed is, staat de Sanseveria er dan tussen en niet bijvoorbeeld een Strelitzia, die juist veel licht nodig heeft.
Dit wil je met jouw webshop ook doen. Kruip in de huid van jouw doelgroep en bedenk hoe ze zoeken. Je kunt bijvoorbeeld een Excel-sheet maken met je verschillende producten en de manieren waarop men dit product zou kunnen zoeken. Maak vervolgens verschillende filters en categorieën aan in je webshopbuilder en verdeel de producten onder de filters en categorieën.
Bij het voorbeeld van de Sanseveria kun je de categorie bijvoorbeeld ‘Kamerplanten’ noemen, de subcategorie ‘Grote kamerplanten’ en de filters ‘Weinig daglicht’ en ‘Makkelijk in onderhoud’ toevoegen.
Het is wat werk om een goede structuur aan te brengen in je producten, maar het resultaat zal belonend zijn. En zolang je Google Analytics goed in de gaten houdt om te kijken welke route je bezoekers afleggen en of jouw webshop hierop inspeelt, kun je jouw webshop telkens weer optimaliseren.
Teksten helpen niet alleen bij het vullen van je website en de gebruiksvriendelijkheid ervan, maar ook bij jouw positie in zoekmachines als Google. Dat gaat hand in hand samen, want Google vindt gebruiksvriendelijkheid belangrijk. Bezoekers moeten makkelijk vinden wat ze zoeken als ze zoekwoorden in Google typen.
We gaan later in de challenge wat meer de diepte in over SEO (zoekmachineoptimalisatie), maar voor het vullen van je webshop zijn in ieder geval de volgende tips handig:
Heel belangrijk voor je conversies: de manier waarop jij jouw producten verkoopt. In een winkel helpt een vlotte babbel en feitjes over het product die de klant net over de streep trekken. Dit is in een webwinkel niet heel anders.
Bij het product zet je dus eigenlijk jouw verkooppraatje neer. Tegelijkertijd wil de klant misschien meer weten over het product, ook die informatie zet je bij de producten neer. Het is dan soms handig om tabjes te gebruiken bij je producten met bijvoorbeeld ‘Specificaties’ of ‘Productinformatie’. Je lost hiermee twee dingen op: de klant die weinig informatie nodig heeft, gaat eerder op de koop over en wordt niet vermoeid met onnodige informatie. En de klant die graag meer onderzoek doet naar het product, vindt het antwoord op eventuele vragen en gaat ook op de koop over.
Een voorbeeld van Petra’s Bloemenshop voor de Sanseveria is:
“De Sanseveria is een makkelijk te onderhouden kamerplant. Ideaal voor als je nog wel eens vergeet je planten water te geven of een plant zoekt voor een ruimte met weinig lichtinval.”
>> Specificaties
Bij mooie productteksten, horen mooie productfoto’s. Ook hiermee verleid je de klant weer om het product te kopen. Een paar tips waarmee jij professionele en mooie productfoto’s maakt:
Budget-tip: veel nieuwere smartphonemodellen beschikken tegenwoordig over een prima camera. Als je genoeg licht hebt, zijn de foto’s vaak scherp genoeg om er professioneel uit te zien. En een lightbox kun je ook zelf maken als je hier liever niet in investeert.
Pro-tip: maak een 360 graden foto of filmpje van het product zodat je bezoekers het product helemaal kunnen zien. Of maak productfilmpjes waarin je een kleine demonstratie geeft van het product.
De stappen uit dit blog hebben veel impact op de voortgang van jouw webshop, want je bent nu bijna aan het einde voordat de webshop live kan. Nog één stap staat je te wachten die we in het volgende blog behandelen: het bestelproces van jouw webshop. Daarna is jouw webshop klaar voor livegang. Maar ook daarna zijn er nog een aantal dingen die je kunt doen om het beste uit jouw webshop te halen, zoals SEO en SEA en e-mailmarketing.
Meer weten over een webshop maken?
Of lees de blogs in de Webshop Weekly Serie:
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.