- 01 mei 2020

Webshop Weekly: het bestelproces – WordPress WooCommerce en MijnWebsite Winkel

De laatste stap voordat jouw webshop live gaat: de inrichting van je bestelproces! Een hele belangrijke stap, want hier maakt de bezoeker de koop rond. We leggen je daarom in dit blog stap voor stap uit hoe je het bestelproces inricht met twee webshopbuilders: MijnWebsite Winkel en WordPress WooCommerce.

Bestelproces inrichten MijnWebsite Winkel

Bij MijnWebsite Winkel kun je via een wizard heel makkelijk aanklikken wat je wel of niet in jouw webshop wil hebben. Ditzelfde geldt voor het bestelproces. De onderstaande stappen zijn de elementen binnen het bestelproces die je instelt.

Stap 1: geografische instellingen

Bij deze stap stel je onder andere de valuta en het soort gewicht in voor jouw webshop. Is jouw webshop bedoeld voor de Nederlandse markt, dan maak je gebruik van euro’s en kilo’s bijvoorbeeld.

Stap 2: verzendmethode instellen

Bij deze stap heb je de mogelijkheid om een koerier te kiezen waarmee jij de producten verstuurd. Op basis hiervan worden dan automatisch de verzendkosten berekend richting de klant. Je kunt er ook voor kiezen om zelf de producten af te leveren bijvoorbeeld en geen verzendkosten in rekening te brengen.

Andere, geavanceerde mogelijkheden bij de verzendmethode zijn de administratiekosten en de productafmetingen instellen. Die laatste is handig als je bijvoorbeeld hele grote producten verkoopt waar hogere verzendkosten voor in rekening worden gebracht. Je stelt het in voor de producten en de klant ziet automatisch het juiste bedrag bij de verzendkosten.

Stap 3: betaalmethodes instellen

iDeal, PayPal, Afterpay, credit card… De betaalmogelijkheden zijn er bij MijnWebsite Winkel in overvloed. Kijk goed naar de verwerkingskosten die betaalaanbieders kunnen vragen, want dit heeft invloed op je winstmarge. Maak altijd de afweging of de verwerkingskosten het waard zijn dat de klant via dat betaalmiddel kan betalen.

Stap 4: algemene instellingen

Bij ‘Instellingen’ en dan ‘Algemeen’ kun je onder andere instellen wat het orderminimum of -maximum is en welke gegevens klanten kunnen/moeten achterlaten bij het afrekenen. Andere opties die je hier instelt zijn bijvoorbeeld hoe je de korting wil tonen in je winkelmandje (percentages of euro’s) en of je tijdens het bestelproces de klant wil vragen om een nieuwsbriefinschrijving.

Stap 5: orders bijhouden

De plek waar jij bijhoudt of je bestellingen binnenkrijgt is bij ‘Verkopen’ en dan ‘Orders’. Zodra je webshop gepubliceerd is, houd je hier in de gaten of er al bestellingen worden geplaatst.

Bestelproces inrichten WordPress WooCommerce

Bij WooCommerce zijn er heel veel opties voor de inrichting van je bestelproces. Onderstaande stappen behandelen de pagina’s die je standaard bij de plug-in krijgt.

Stap 1: richt het winkelmandje in

Bepaal het design van je winkemandje en bijvoorbeeld of je wel of geen mogelijkheid voor kortingscodes in het winkelmandje wil tonen.

Als klanten in jouw WooCommerce-webshop op de ‘Bestel’-knop klikken, dan verschijnt er boven in beeld dat het product is toegevoegd aan het winkelmandje. Slim, want zo houd je de klant in de webshop in plaats van dat deze direct naar het winkelmandje wordt gestuurd. Hierdoor is er meer kans dat de klant nog een aankoop doet.

Stap 2: gegevens klant instellen

Welke gegevens van de klant vraag jij voor het plaatsen van de bestelling? Denk hierbij aan de NAW-gegevens, maar misschien ook wel een bedrijfsnaam. Let er wel op dat je in je privacyverklaring meeneemt waarom je de gegevens nodig hebt om aan de AVG-wet te voldoen.

Stap 3: verzendmethode instellen

Net als bij MijnWebsite Winkel kun je instellen welke verzendkosten je wil laten zien. Dit kan ook door middel van een calculator. Verzending naar België is bijvoorbeeld duurder als je vanuit Nederland verzendt. Het is ook mogelijk om geen verzendkosten te tonen of een vast tarief te hanteren.  Je kunt bij WordPress WooCommerce klanten de optie geven om een ander factuuradres in te stellen dan het verzendadres, zoals bij Bol.com ook het geval is.

Stap 4: betaalmethode instellen

Stel in via welke betaalmethoden jouw klanten kunnen betalen in je webshop. Je bepaalt hier ook of klanten wel of geen kortingscodes kunnen toevoegen en of ze kunnen afrekenen als gast of een account moeten aanmaken.

Stap 5: account aanmaken of niet?

Om terugkerende klanten het makkelijk te maken, kun je een ‘Mijn account’-omgeving instellen voor de klant. De klant vult één keer gegevens in bij het aanmaken van een account, jij als webshopeigenaar kunt dit gebruiken voor e-mailmarketing en de klant hoeft de volgende keer enkel in te loggen om de bestelling te plaatsen.

Het is via MijnWebsite Winkel ontzettend eenvoudig om jouw bestelproces professioneel in te richten. Wil je jouw bestelproces optimaliseren en meer features toevoegen, dan biedt WordPress WooCommerce genoeg mogelijkheden.

Als het bestelproces eenmaal is ingericht, dan is jouw webshop klaar voor livegang! Test je webshop wel eerst  goed om eventuele foutjes eruit te halen. Succes en graag tot volgende week bij de Webshop Weekly!

Doe je nog niet mee met de Webshop Weekly? Meld je dan aan.

Meer weten over een webshop maken?

Of lees de blogs in de Webshop Weekly Serie:

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *