Bijzondere tijden vragen om bijzondere oplossingen, misschien overweeg je wel om je winkel om te zetten naar een webshop of vind je dit hét uitgelezen moment om te leren hoe je een webshop maakt! Doe dan mee met de Webshop Weekly! In een paar weken tijd leer je alle ins en outs over het maken van een webshop en alles wat daarbij komt kijken. Meld je aan!
Dit zijn de thema’s die we tijdens de Webshop Weekly met je doorlopen:
De eerste stap voor het opzetten van je webshop?
De registratie van je domeinnaam! Verder leggen we je in dit blog ook uit hoe je jouw bedrijf start en hoe je de keuze maakt voor de beste webshopbuilder.
Voor de Webshop Weekly hebben we Petra van Petra’s Bloemen in het leven geroepen. Een fictief persoon die de stappen samen met jou doorloopt. Zo kunnen we goede praktijkvoorbeelden geven van hoe de webshop zich ontwikkelt. Petra heeft al een fysieke winkel, maar door het Corona-virus nemen de verkopen van haar bloemen behoorlijk af. Ze besluit niet bij de pakken neer te gaan zitten en opent haar eigen webshop.
Deze stap gaat eigenlijk samen met de volgende stap. Als je een bedrijfsnaam hebt bedacht, is het handig dat dezelfde naam ook je domeinnaam is. Dus voordat je je inschrijft bij de KvK onder een bepaalde naam, is het goed om te kijken of de domeinnaam beschikbaar is.
Is de domeinnaam niet beschikbaar? Bijvoorbeeld omdat je al een bedrijfsnaam hebt en de domeinnaam hiervan niet meer vrij is? Probeer een andere domeinnaamextensie. Zo heeft Petra voor de domeinnaamextensie .SHOP gekozen. Zij registreerde de domeinnaam: www.petrasbloemen.shop.
registreer nu je .shop domeinnaam voor maar € 2,99
Mocht je er echt niet uitkomen met de domeinnaam, dan kun je altijd nog dit blog lezen waarin we je meer tips geven voor de perfecte domeinnaam.
Als je al een bedrijf hebt, dan kun je deze stap uiteraard overslaan. Maar als je geen bedrijf hebt, dan is dit wel een belangrijke stap. Zodra jouw webshop een bepaalde winstgevendheid genereert, is het verplicht om een KvK-registratie te hebben aangezien je dan ook belasting moet betalen.
Wil je weten wat er allemaal komt kijken bij het starten van je bedrijf? Lees dan ons blog over een bedrijf starten. Ook de website van de Kamer van Koophandel heeft een stappenplan van hoe je een onderneming begint specifiek voor een webshop.
Als je jouw domeinnaam hebt geregistreerd, is het tijd om de beslissing te maken voor een builder waarmee jij jouw webshop gaat maken. Net als dat de één liever Gmail gebruikt en de ander liever Exchange Online voor hun mailprogramma, zit er ook verschil in de builder waarmee je jouw webshop maakt. Zo heb je de geavanceerde WooCommerce plugin van WordPress voor als je veel extra opties zoekt voor jouw webshop.
Ben je er nog niet helemaal over uit welke builder jij wil gebruiken of wil je meer weten over beide builders?
Als je een keuze hebt gemaakt voor jouw builder, is het tijd om aan de slag te gaan met de daadwerkelijke bouw van je webshop. Daarover geven we volgende week meer tips. Schrijf je in voor de ‘Webshop Weekly’ en blijf hiervan op de hoogte.
Wil jij een professionele webshop met veel mogelijkheden? Dan past de WooCommerce-plugin van WordPress misschien beter bij jou. Zoals we van WordPress gewend zijn, is het bij WooCommerce ook mogelijk om jouw webshop zo geavanceerd te maken als jij wil met behulp van plugins speciaal voor WooCommerce.
Als je een hostingpakket bij ons afneemt, kun je gratis WordPress en de WooCommerce-plugin installeren. We raden je wel minimaal het Plus pakket aan voor een webshop, omdat deze meer ruimte inneemt dan reguliere een website. Zoek je naar flexibiliteit? Je kunt hosting bij ons ook per maand afnemen.
WooCommerce is de meest populaire tool om webshops mee te bouwen ter wereld. Er zijn speciale thema’s voor webshops die je kunt gebruiken en daarna is het net als bij een reguliere WordPress-website een kwestie van het designen en vullen van je website.
Je bepaalt zelf van welke opties jouw webshop voorzien is met de extensies van WooCommerce. Denk aan extensies waarmee je bepaalde betaalmethodes kunt faciliteren of bezoekers een afspraak kunt laten maken. Ook voor tools als MailChimp en Google Ads bestaan extensies.
De mogelijkheden zijn eindeloos, het kost alleen vaak wel even wat meer tijd om je webshop in te richten.
Weet jij al welke builder het beste bij jou past en jeuken je handen om aan de slag te gaan met jouw webshop? Mooi! Houd je mail in de gaten voor de volgende stap van de Webshop Weekly en ga aan de slag met jou websitebuilder.
Meer weten over een webshop maken? Of lees de blogs in de Webshop Weekly Serie:
Er zijn nog geen reacties op dit artikel.