- 18 mei 2020

Webshop Weekly: inzicht in je administratie via je CMS

Als de orders eenmaal binnenstromen bij je webshop, dan komt de administratie van je webshop om de hoek kijken. Erg belangrijk, want zo weet je precies wat je omzet is en hoeveel winst je maakt. En dat niet alleen, je hebt inzicht in het koopgedrag van je klanten en bijvoorbeeld de hoeveelheid retouren of omruilingen. Waardevolle informatie voor jou als ondernemer.

Je kunt de administratie van je webshop op verschillende manieren bijhouden. Er zijn bijvoorbeeld apps die je hierbij helpen, maar wist je dat het ook vaak via je CMS (= webshopbuilder) kan? Zo heb jij alles voor jouw webshop op één plek. Wij leggen je uit hoe je via WordPress WooCommerce je administratie bijhoudt.

Administratie bijhouden in WordPress WooCommerce

Zoals je van WordPress WooCommerce gewend bent, zijn er veel mogelijkheden om de administratie van je webshop bij te houden in WordPress WooCommerce door de vele plugins.

Standaardmogelijkheden

Standaard is er wel een format voor facturen in WordPress WooCommerce, maar een nadeel is dat je elke factuur handmatig moet versturen. Als je veel bestellingen hebt, is dit een hele dagtaak. Daarom raad ik je aan om één van de plug-ins te gebruiken.

Plugin: WooCommerce PDF Invoices & Packing Slips

Met deze plugin ontwerp je zelf jouw factuur en bepaal je naar wie deze wel of niet verstuurd wordt per mail. De gratis variant van de plugin biedt veel mogelijkheden, maar er is ook een premium-variant beschikbaar met nog meer opties.

Plugin: Yuki

Yuki is een accountant-software waarbij je heel duidelijk inzicht krijgt in jouw boekhouding. Je ziet precies wat je inkomsten zijn en voegt gemakkelijk facturen toe via Google Drive, Dropbox of maak een foto met de Yuki-app. Daarnaast kun je makkelijk met je accountant communiceren door bijvoorbeeld opmerkingen toe te voegen aan je factuur.

Je hebt de mogelijkheid bij Yuki om een accountant aan je te laten koppelen zodat deze het grootste gedeelte van de administratie overneemt en jij meer tijd hebt voor je webshop zelf. Voor Yuki betaal je wel geld, afhankelijk van de faciliteiten die je wilt.

Met jouw CMS houd je dus gemakkelijk jouw administratie op orde. Wil je meer weten over hoe je ervoor zorgt dat het proces met je leveranciers, bestellingen en voorraadbeheer ook vlekkeloos verloopt? Daar lees je meer over in het algemene administratie blog.

Dit blog is onderdeel van de Webshop Weekly, een challenge waarin we jou uitdagen om een webshop te maken. Schrijf je in en wij houden je wekelijks op de hoogte of ga direct naar onze ‘Webshop Weekly’-pagina voor alle informatie tot nu toe. Lees ook de blogs:

Dit artikel delen op social media

Er zijn nog geen reacties op dit artikel.

Reageer op deze post

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *